RAD / fiets afstellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik struikelde over een artikel op internet van ene Lee, die van fietsen houdt.

Hij beweert dat de ideale fietsmaat/ afstelling vooral bepaald wordt door de afstand van het stuur naar het BB. Hij noemt dat RAD. zie ok https://www.leelikesbikes.com/rad-bike-setup.html

Nu vraag ik mij af, of iemand dit bewust toepast? En of, bij mensen die dat niet doen, of de formule die hij hanteert bij je eigen fiets overeenkomt.. Is jouw fiets RAD?

Ik zit nu in de trein .. dus kan niet controleren of het bij mij klopt.. Maar beloof dat ik het vanavond zal laten weten :)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ben er helemaal mee eens.... Maar dat was ik al :-D :-q

The components of RAD are:

• Frame reach

• Frame stack

• Height of spacers under your stem

• Tallness of your stem’s steerer clamp

• Handlebar rise

• Handlebar setback.

De specs hierboven wel met de juiste frame maat natuurlijk :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Geinig. Mijn RAD zou 858 moeten zijn, keertje meten is wel leuk. Denk dat ik niet helemaal optimaal zit, want wegens een korte vorkbuis heb ik wat aanpassingen aan stuurhoogte moeten doen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja interessant, ik ga dat ook eens meten.

En mijn bike is sowieso RAD natuurlijk, als in de uitdrukking 'rad', afgeleid van radical...waar hij waarschijnlijk ook een soort van verwijzing naar maakte met deze afkorting. ;)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Grappig, toch eens nameten...

Qua afkortingen zag ik laatst ook een leuke. "tits" :lol:
Time In The Saddle
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MacReal schreef: do 23 januari 2020, 11:30 Grappig, toch eens nameten...

Qua afkortingen zag ik laatst ook een leuke. "tits" :lol:
Time In The Saddle
:D ... dus als je dan lang achtereen in het zadel zit heb je grote tits? :winkie:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Nee, veel tits heb je dan...
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Elvander schreef: do 23 januari 2020, 12:00 Nee, veel tits heb je dan...
Da's toch in feite hetzelfde... :~

;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik wel grappig vind is dat hij zegt dat veel mensen op een te lange fiets (of in elk geval met een te grote "RAD-waarde") rijden.
Mijn eigen gevoel is altijd al geweest dat een (te) lange fiets minder fijn rijdt dan een waar ik wat compacter op zit, dat sluit wel een beetje aan bij zijn opmerking.

Als ik tijd heb zal ik mijn fietsen eens meten mbt de RAD-waarde. Dat zal niet binnenkort zijn, ik zit momenteel zelfs amper nog op de fiets -en het forum- wegens geplande verhuizing & voorbereidingen daarop...

Ik heb eigenlijk altijd mijn fietsen op gevoel afgesteld, niet met een meetlint erbij. Gewoon gaan zitten, afstellen, stukje fietsen, bijstellen en dan de bossen in. Klopt er toch nog iets niet helemaal dan nog wat finetuning maar vaak is dat al niet meer nodig.
Als ik dan toch eens het meetlint erbij pak blijkt steevast dat mijn fietsen erg dicht bij elkaar in de buurt zitten qua afstelling.

Wat eigenlijk mijn gevoel bevestigd dat op je gevoel afgaan best goed werkt :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja met meetlinten werken lijkt toch een wat technische benadering. Maar daarom ben ik toch wel benieuwd of het dan klopt met die praktijk; als je inderdaad zelf al gevoelsmatig het idee hebt dat de afstelling van je fiets goed is, of dat dan strookt met zo'n technische (na)meting.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kermit schreef: do 23 januari 2020, 12:29 Wat eigenlijk mijn gevoel bevestigd dat op je gevoel afgaan best goed werkt :D
Je gevoel is variabel, gewenning speelt ook mee. Ik zat 20 jaar geleden ook prima op mijn M/L Yo-Eddy 26" met 135mm stem .... en ik ben 1.98m ..... die fiets voegde mij toen zo goed dat ik mijn eerste custom Groovy met dezelfde geo heb laten bouwen ...... totaal onvergelijkbaar met waar ik nu op rij maar op al mijn (tig) fietsen heb ik prima gereden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

En gevoel is ook nog eens best lastig, soms is het moeilijk om aan te voelen wat de fiets doet, of datgeen je voelt te vertalen naar iets aan de fiets.. Een soort van becnhmark, kan dan wel hulp bieden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

hendrikjan schreef: do 23 januari 2020, 14:21 En gevoel is ook nog eens best lastig, soms is het moeilijk om aan te voelen wat de fiets doet, of datgeen je voelt te vertalen naar iets aan de fiets.. Een soort van becnhmark, kan dan wel hulp bieden.
Precies, en dus wel leuk om het eens te staven aan die RAD formule. Dit weekend eens mee aan de slag dus! :-q
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Nou, net thuis en meteen maar ff gemeten.. Dat is trouwens ook nog best een tour de force.. Hoe meet je..

Wat ik gedaan heb, een touwtje gespannen tussen mijn stuur uiteinden, heeft X graden back sweep, en vervolgens vanaf het BB direct naar het touwtje gemeten. Ik kom dan op grofweg 865 mm. Blijft lastig om dat precies te meten..

Volgens Lee zijn grove rekensom zou mijn optimale RAD 184,5 * 4.47= 824,7 zijn.. Dan is mijn RAD bijna 40 mm te veel. 4 cm

Dat zou overeenkomen met zijn stelling dat velen fietsen op een fiets met een te grote RAD... Ik vind mijn fiets soms ook wel groot, en soms een uitdaging om de bocht rond te krijgen op snelheid. Dus komt mijn gevoel dan overeen met de meting? Dat zou kunnen.

Proof of the pudding is in the eating..

De vervolg vraag is dan wat pas je aan en waarom?

De 3 cm spacertoren?
De 80 mm pen?
Een stuur met meer backsweep minder rise?

// even denkend.. volgens mij zowel de 80 mm pen, als ook de spacertoren.. Anders krijg je het bijna niet gedaan ..

Dusss wie heeft er nog een 50 mm pennetje liggen?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Je moet wel het hart van de crank net zo breed maken als je bar end :-D anders meet je gelijktijdig ook diagonaal :-{ en dat moet natuurlijk niet :-q
Of je maakt je bar ends net zo smal als je bb :-q deze mogelijkheid was ik ff vergeten :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie