XTR m9020-Boost Double (11s) naar 1 x 12

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

Beste forumleden,

Op mijn fully heb ik de XTR m9020 Boost double zitten voor 2 x 11speed, nu is deze aan vervanging toe en wil ik eigenlijk dan direct de upgrade naar 1 x 12 gaan maken. Kan ik daarvoor wel deze crank houden?

Dus beide bladen er af halen, dit blad monteren https://www.mantel.com/absoluteblack-na ... ettingblad en dan de rest van het 12 speed monteren.

Maar omdat het een double crank is, is dan de stand van het nieuwe single blad dan niet te ver naar buiten ten opzichte van een 1x crank? Zodat de hoek te groot wordt met bijvoorbeeld de 51 achter?

Ik hoor graag van jullie, het zou een hoop centen schelen, mocht dit lukken :-q
Laatst gewijzigd door Dvdsteen op za 25 januari 2020, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Red een boom. Eet een bever!
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Inderdaad, maar of je 3 mm verschil in kettinglijn gaat kunnen voelen, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Waarschijnlijk zijn er ook oplossingen met shims mogelijk. Je gaat wel een microspline body nodig hebben om een Shimano 12sp cassette te kunnen monteren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee hoe het bij de 9000 crank is, maar de 7000 en 8000 cranks zijn bij single en double hetzelfde, het verschil zit in de voorbladen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Ik rijd zelf in de winter een 1x11 set-up op mijn M9000 double crank. Ik gebruik een blad van one-up waarbij er rekening is gehouden met het verschil tussen 1 en 2 bladen op een double crankstel: Perfect chainline 49mm corrected from stock 50.4mm.
Ook verkrijgbaar in ovaal.

https://int.oneupcomponents.com/collect ... r-nw-rings

Patrick
Proberen lukt altijd
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

tiggermac schreef: do 23 januari 2020, 16:27 Ik rijd zelf in de winter een 1x11 set-up op mijn M9000 double crank. Ik gebruik een blad van one-up waarbij er rekening is gehouden met het verschil tussen 1 en 2 bladen op een double crankstel: Perfect chainline 49mm corrected from stock 50.4mm.
Ook verkrijgbaar in ovaal.

https://int.oneupcomponents.com/collect ... r-nw-rings

Patrick
Compatible with: Shimano M9000/M9020 XTR armsets; 9, 10, 11 and 12 Speed SRAM Chains
(not compatible with 12 Speed XTR Chains)

Past een 12 speed SRAM ketting wel op een 12 speed Shimano cassette?
Of lees ik het verkeerd?
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Normaal klopt dat ja. De breedte tussen de schakels van de ketting is bij Sram en Shimano 12 sp gelijk, enkel de quicklink van Shimano is smaller. Daardoor past Shimano ketting niet op Sram drivetrain maar andersom zou wel moeten lukken. Ik rijd nu met XTR 12 sp, schakelt echt wel als een zonnetje, ook onder felle belasting, en dat is iets wat je in alle reviews leest. Dit zou door de hyperglyde shifting komen, wat wel verloren gaat als je begint te mix-and-matchen
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

Thanks voor alle reacties.

Het is trouwens een M9020 Boost Crank :wink:

Ik zal inderdaad ook de microspline body moeten installeren, daar ben ik mij van bewust.

Als ik het goed begrijp heb ik dus een blad nodig met offset wat de chainline corrigeert van 2x naar 1x. @triggermac is 49mm de ideale lijn? En ik zie inderdaad op die site dat de One up bladen niet geschikt zijn voor XTR 12 speed en dat is net welke ik wil installeren.

Ik ben ook dit Wolftooth blad tegen gekomen: https://www.wolftoothcomponents.com/col ... lide-chain

Deze zou ook een offset naar binnen hebben om de kettinglijn te corrigeren en hyperglide 12 speed. 32T 34T: 49mm en bij de 36T naar 50mm

Het absolute black ovale blad: https://absoluteblack.cc/oval-96-bcd-xt ... nring.html heeft ook een chainline van 49 mm

Dus beide bladen worden als het goed is gecorrigeerd dat het mogelijk zou moeten zijn.
Red een boom. Eet een bever!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

49mm is goed, zeker als je serieus wilt klimmen en dus flink aan de grote kransjes gaat trekken. Houd er wel rekening mee dat erg grote voorbladen niet passen, komen tegen de chainstays aan.

Om de ms body te omzeilen kan je een Sunrace 12 speed cassette gebruiken, maar dan is 11t je kleinste kransje en wil je voor eerder een paar tandjes extra, wat dus misschien niet past. Overigens is 11t al minimaal als kleinste kransje.
10t (en 9!) zijn echt 'excuus verzetten', alleen bedoeld om op papier de range te vergroten. In de praktijk draaien ze hakkelig rond, slijten snel en zijn extra gevoellig voor vuil.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

Ja klimmen gaat zeker gebeuren :-D In april staat de 4Islands in Kroatie op het programma en in augustus de Swiss epic :-q :bier:

Ik ga binnenkort de spullen verzamelen en de overstap maken naar xtr 1x12, ben benieuwd!
Red een boom. Eet een bever!
v_schultinge

ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 januari 2020, 14:08 49mm is goed, zeker als je serieus wilt klimmen en dus flink aan de grote kransjes gaat trekken. Houd er wel rekening mee dat erg grote voorbladen niet passen, komen tegen de chainstays aan.

Om de ms body te omzeilen kan je een Sunrace 12 speed cassette gebruiken, maar dan is 11t je kleinste kransje en wil je voor eerder een paar tandjes extra, wat dus misschien niet past. Overigens is 11t al minimaal als kleinste kransje.
10t (en 9!) zijn echt 'excuus verzetten', alleen bedoeld om op papier de range te vergroten. In de praktijk draaien ze hakkelig rond, slijten snel en zijn extra gevoellig voor vuil.

Garbaruk heeft een mooie lichte 11-52 optie voor 12 speed. Is ook het overwegen waard.
Dvdsteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 27 maart 2008, 11:26
Mijn mountainbike: Cube Elite C68 2015, Cube AMS 100 SL 2018
Contacteer:

Dat is ook wel een gave cassette! Dan zou ik ipv de Microspline voor de XD body moeten gaan. Wel het overwegen waard :-q
Red een boom. Eet een bever!
Plaats reactie