Racefietswielen voor MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Als je wilt dat je geen remmen hoeft af te stellen zul je 2 dezelfde naven moeten gebruiken waarschijnlijk.

Dus het handigste is dan een 2e 29er wielset te nemen net dezelfde naven, met een paar 25mm bandjes, gooi er eventueel een andere cassette op en gaan. Dat hele gedoe over een racefiets wielset is niet nodig omdat het beiden 28” wielen zijn.
life starts @ 150bpm...
Bolus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 januari 2020, 16:02

Ik kan geen wielsets voor de MTB vinden waar een 25 mm band op zou passen. Vandaar dat mijn eerste gedachte uitging naar een racefiets wiel. Wat moet de binnendiameter van de velg zijn om een 25mm band op te passen?
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Wielsets wisselen is idd een pak minder handig dan gewoon even op de racer springen.. voor 500€ koopte best een 2dehands racefiets (net nog 1tje gekocht vr 300 Trek, Alu, 105, perfecte staat) .

Zeker gezien dat je om echt goed te zijn je ketting ook nog eens mee moet wisselen met de wielset..

Ik doe m'n trainingkm's als jaren op een goedkope (500 tweedehands) racefiets en das saaier maar efficiënt.
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Stap ook af van het idee van 25mm bandjes. Daar wordt zelfs geen nieuwe racefiets mee afgemonteerd (effe overdrijven). De trend bij racefietsen is 28mm en ga je naar de endurance race-fietsen (mode woord voor fietsen met een hoge balhoofdbuis) dan gaat het al naar 30 en 32 mm.
Dus zoals eerder gezegd koop desnoods een paar extra mtbv wielen maar kies gewoon voor een wat bredere band.
Of inderdaad en 2e hands racefiets
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mrr schreef: wo 5 februari 2020, 09:41 Wielsets wisselen is idd een pak minder handig dan gewoon even op de racer springen.. voor 500€ koopte best een 2dehands racefiets (net nog 1tje gekocht vr 300 Trek, Alu, 105, perfecte staat) .

Zeker gezien dat je om echt goed te zijn je ketting ook nog eens mee moet wisselen met de wielset..

Ik doe m'n trainingkm's als jaren op een goedkope (500 tweedehands) racefiets en das saaier maar efficiënt.
Dat is al 3x geopperd maar de TS wil graag " vasthouden" aan de extra set ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Bolus schreef: wo 5 februari 2020, 09:19 Ik kan geen wielsets voor de MTB vinden waar een 25 mm band op zou passen. Vandaar dat mijn eerste gedachte uitging naar een racefiets wiel. Wat moet de binnendiameter van de velg zijn om een 25mm band op te passen?
Het gaat om de buitendiameters met band. Bv 29” zoals we dat nu kennen. Maar dat is gewoon een 28” (duitse maat aanduiding) wiel. Oftwel een 700c (france maataanduiding) raceband maat. En dat is allemaal hetzelfde als iso 622 wat later ingevoerd is 1 standaard maataanduiding te hebben. 622 is de diameter aanduiding van velg. Dus alles waar 622, 700c of 28” op staat past op een 29” mtb velg.
life starts @ 150bpm...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Een mtb met slicks op de weg wordt nooit een racefiets; het stuurt, zit en voelt totaal anders. Ik zou er eerst maar eens een paar 28-32mm slicks op gooien om te proberen, voordat je geld uitgeeft aan wielset, schijven ed. Voor een beetje geld koop je een 2ehands racefiets en zelfs een goedkoop modelletje rijdt al stukken beter op de weg.
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Snelle Buffer schreef: wo 5 februari 2020, 10:35
Mrr schreef: wo 5 februari 2020, 09:41 Wielsets wisselen is idd een pak minder handig dan gewoon even op de racer springen.. voor 500€ koopte best een 2dehands racefiets (net nog 1tje gekocht vr 300 Trek, Alu, 105, perfecte staat) .

Zeker gezien dat je om echt goed te zijn je ketting ook nog eens mee moet wisselen met de wielset..

Ik doe m'n trainingkm's als jaren op een goedkope (500 tweedehands) racefiets en das saaier maar efficiënt.
Dat is al 3x geopperd maar de TS wil graag " vasthouden" aan de extra set ...
Snap ik, en tis nooit leuk als er niet op je vraag wordt geantwoord maar een andere optie wordt gesuggereerd.. maar ik heb de fout zelf gemaakt en een hele "trainingswielset" laten verstoffen vooraleer ik gewoon een goedkoop prima racefietske heb gekocht!
Bolus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 januari 2020, 16:02

Dat is al 3x geopperd maar de TS wil graag " vasthouden" aan de extra set ...
Het aanschaffen van fietsonderdelen heeft voor mij grote fiscale voordelen. Het aanschaffen van een tweede fiets niet. Tweedehands al helemaal niet. Ik verzin de regels niet ....

Ik ga eens kijken of ik wat zinnigs kan vinden, eerst proberen met een setje banden is inderdaad een goede optie. Als de kosten echt de pan uitreizen kan een tweedehands racefiets misschien toch nog wel interessant zijn, al scheelt onderdelen 50% in de aanschaf.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Koop een nieuwe racefiets in onderdelen. :D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bolus schreef: wo 5 februari 2020, 18:43
Dat is al 3x geopperd maar de TS wil graag " vasthouden" aan de extra set ...
Het aanschaffen van fietsonderdelen heeft voor mij grote fiscale voordelen. Het aanschaffen van een tweede fiets niet. Tweedehands al helemaal niet. Ik verzin de regels niet ....

Ik ga eens kijken of ik wat zinnigs kan vinden, eerst proberen met een setje banden is inderdaad een goede optie. Als de kosten echt de pan uitreizen kan een tweedehands racefiets misschien toch nog wel interessant zijn, al scheelt onderdelen 50% in de aanschaf.
Zet die racefiets gewoon ook op de zaak joh, de mtb is voor slecht weer en de racefiets voor zonnig!
Waar woke is, is vuur
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ach , een 2e hands racefiets is niet duur , maar als je lekker wilt klooien op de weg , met een fiets die daar niet 100% geschikt voor is , telkens je remmen wilt afstellen , net niet de snelheid halen met de cassette ( voor tandblad is toch dr bepalende faktor ), zou dat zeker fiscaal aantrekkelijk zijn :) tis maar wat je " lekkerder vindt , plezierig op de weg of plezierig in je portemonnee :roll: :-{

Maar koop een set wielen met 22-23mm interne breedte , cassette ala racefiets , banden en schijven , en raggen maar ... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Snelle Buffer schreef: wo 5 februari 2020, 20:25 Maar koop een set wielen met 22-23mm interne breedte , cassette ala racefiets , banden en schijven , en raggen maar ... :-q
Denk dat er ook wel een ander voorblad op mag dan.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

RobBoZ schreef: wo 5 februari 2020, 20:31

Denk dat er ook wel een ander voorblad op mag dan.
Neuh :) crankstel +40T en spare BB :-q( oh nee de chainstay :winkie: )
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 5 februari 2020, 20:17 Zet die racefiets gewoon ook op de zaak joh, de mtb is voor slecht weer en de racefiets voor zonnig!
Je ben nie goed.. Ik deed het juist andersom. Waarom swinters een mtb aan bonken baggeren.. Somers off road en swinters de draaiende delen sparen door op de weg te rijden (met n racer of mtb) of alleen met droog weer t bos in. Je doet echt langer met je materiaal :-q
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie