Racefietswielen voor MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

g60 schreef: do 6 februari 2020, 00:55
Makkelijk schreef: wo 5 februari 2020, 20:17 Zet die racefiets gewoon ook op de zaak joh, de mtb is voor slecht weer en de racefiets voor zonnig!
Je ben nie goed.. Ik deed het juist andersom. Waarom swinters een mtb aan bonken baggeren.. Somers off road en swinters de draaiende delen sparen door op de weg te rijden (met n racer of mtb) of alleen met droog weer t bos in. Je doet echt langer met je materiaal :-q
Je mist alle context, of niet soms?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

MonkeyRider schreef: wo 5 februari 2020, 10:52 Een mtb met slicks op de weg wordt nooit een racefiets; het stuurt, zit en voelt totaal anders. Ik zou er eerst maar eens een paar 28-32mm slicks op gooien om te proberen, voordat je geld uitgeeft aan wielset, schijven ed. Voor een beetje geld koop je een 2ehands racefiets en zelfs een goedkoop modelletje rijdt al stukken beter op de weg.
Het zal wellicht niet als een racefiets rijden(doet een mtb frame met racefietsbandjes overigens ook niet....) maar ik kan je uit ervaring zeggen dat een mtb op dikke slicks wel degelijk lekker op de weg rijdt/kan rijden.
Bolus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 januari 2020, 16:02

RobBoZ schreef: wo 5 februari 2020, 20:10 Koop een nieuwe racefiets in onderdelen. :D
:lol: :lol: :lol: Goed idee! Ik ben alleen bang dat de fiscus dat niet goed vind. :roll:
Ik ga de slicks eens proberen. Ik heb geen ervaring met racefietsen, maar ken genoeg mensen die er eentje hebben dus zal dat dan ook eens proberen. Ik heb wel eens eerder op een MTB met slicks gereden en vond dat toen ook uitstekend rijden op de weg.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vandaag na een paar maanden op de omgebouwde mtb (oude 26" mtb met racestuur en 28"x30mm banden) de wielren fiets weer eens gepakt en was toch allemaal wat minder comfortabel en wat snelheid betreft maakte het allemaal weinig uit.
Kwam vooral tot de conclusie dat ik op de racefiets meer versnellingen als conditie heb. :tong

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat een mtb nooit een racer zal worden, maar je dat misschien ook helemaal niet nodig hebt maar uit dunnere, gladdere bandjes al genoeg voldoening haal uit de verminderde rolweerstand.
(Jep, kom na de ervaring van vandaag een beetje terug op m'n woorden.)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: vr 31 januari 2020, 09:41Voor zesbouts remschijven bestaan dunne onderlegshims, zo kun je de tolerantieverschillen tussen twee wielsets gelijk trekken en hoef je niet je remklauwen opnieuw te centreren als je wielen wisselt. Voor centerlock bestaat dat (voor zover ik weet) niet.
George schreef: di 4 februari 2020, 09:49Centrelock is wat het is, zoals Kermit al schrijft, daar kun je niets aan bijstellen. 6 gaats montage kun je met shims nog een beetje tweaken.
Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Weer wat geleerd :-q
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Ik zou een extra wielset met een setje vitoria tattoo’s of schwalbe g-one’s doen, deze strandbanden rollen zelfs lichter als racefiets banden, het klinkt stom maar breder rolt beter!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

zuurbiertje schreef: do 27 februari 2020, 00:03 Ik zou een extra wielset met een setje vitoria tattoo’s of schwalbe g-one’s doen, deze strandbanden rollen zelfs lichter als racefiets banden, het klinkt stom maar breder rolt beter!
Daarom rijden ze de tour de france ook allemaal op strand banden. :roll:
Op bepaalde ondergronden zal het een voordeel hebben, maar op verhard echt niet.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

RobBoZ schreef: do 27 februari 2020, 07:34
zuurbiertje schreef: do 27 februari 2020, 00:03 Ik zou een extra wielset met een setje vitoria tattoo’s of schwalbe g-one’s doen, deze strandbanden rollen zelfs lichter als racefiets banden, het klinkt stom maar breder rolt beter!
Daarom rijden ze de tour de france ook allemaal op strand banden. :roll:
Op bepaalde ondergronden zal het een voordeel hebben, maar op verhard echt niet.
De tour de france rijden ze op racefietsen met smalle banden omdat de uci een ontzettende oude mannenclub is die niet met z’n tijd mee gaat en dit gewoon niet mag, ze mogen nog maar net met schijfremmen rijden in het peloton! En door het toepassen van schijfremmen op een racefiets kunnen ze bredere banden monteren. Feit blijft natuurlijk wel dat een prof dermate hard rijd dat ook luchtweerstand mee telt en daardoor een te brede band op een racefiets weer averechts werkt!

Maar op een mtb met “normaal mens” zal dat niet heel veel uitmaken.

Een smalle band heeft een lang en smal contact vlak met de weg een brede band een kort breed contactvlak de opervlakte wordt niet direct kleiner maar de verdeling van rubber op de weg wordt hierdoor gunstiger, maar dat geld natuurlijk wel voor een band op normale druk, een mtb band met 1,5 bar druk heeft altijd meer weerstand.


Ik denk dat de beste oplossing voor ts een oplossing is die bij zijn budget past.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Waarschijnlijk doen die prof racefietsers enorm domme dingen en zijn wij hier op het mtb forum stukken slimmer :~
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

@zuurbiertje

Ben toch benieuwd of je daar ook goed onderbouwd onderzoek bij hebt.
Want ik rijd op brede banden toch echt een stuk langzamer met hetzelfde vermogen (vermogensmeter) dan op dunne wegbandjes.
( Zo'n 5km/u verschil. )

Zelfde fiets, zelfde rijomstandigheden.
(Woon/werk route met zelfde windkracht/richting.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

zuurbiertje schreef: do 27 februari 2020, 07:47
RobBoZ schreef: do 27 februari 2020, 07:34Daarom rijden ze de tour de france ook allemaal op strand banden. :roll: Op bepaalde ondergronden zal het een voordeel hebben, maar op verhard echt niet.
De tour de france rijden ze op racefietsen met smalle banden omdat de uci een ontzettende oude mannenclub is die niet met z’n tijd mee gaat en dit gewoon niet mag, […]
Nee, ze doen dat omdat er meer is dan alleen rolweerstand.

Je rukt één en ander uit z‘n verband. Een bredere band heeft alleen dan minder rolweerstand, als al het overige gelijkblijft. En dat is vrijwel nooit het geval.
Vorsprung durch Pedantik.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

wat je zegt klopt helemaal, uiteindelijk is het appels met peren vergelijken, alle factoren hebben invloed, en op een racefiets zullen de invloeden van ondergrond, lucht, temperatuur, gewicht een grotere invloed hebben als op de mtb, waar al deze invloeden te niet gedaan worden aan de behoefte aan grip.

op https://www.bicyclerollingresistance.com/ staan veel banden met test resultaten, lastige is dat er eigenlijk niet echt een mtb band bij zit welke geheel slick is zoals de meeste racebanden.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

zuurbiertje schreef: do 27 februari 2020, 14:34[…] ondergrond, lucht, temperatuur, gewicht […]
Dat zijn externe factoren. Die hebben geen invloed op de (inherente) rolweerstand.
Vorsprung durch Pedantik.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

RobBoZ schreef: do 27 februari 2020, 09:47 @zuurbiertje

Ben toch benieuwd of je daar ook goed onderbouwd onderzoek bij hebt.
Want ik rijd op brede banden toch echt een stuk langzamer met hetzelfde vermogen (vermogensmeter) dan op dunne wegbandjes.
( Zo'n 5km/u verschil. )

Zelfde fiets, zelfde rijomstandigheden.
(Woon/werk route met zelfde windkracht/richting.
Dit komt een beetje in de buurt van dat onderzoek:
Een bredere band rolt lichter bij dezelfde druk, maar bij de aanbevolen druk rolt de smalle band lichter dan de brede. Maar bij de aanbevolen druk maakt het ook allemaal niet zoveel uit.

https://www.bicyclerollingresistance.co ... comparison

Een bredere band stuitert ook echt meer bij dezelfde druk als de smalle. Maar de mate van comfort bepaal je zelf.
Plaats reactie