Racefietswielen voor MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Bolus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 januari 2020, 16:02

Beste Allen,

Ik rijd sinds een tijdje met veel plezier op de MTB, echter de laatste tijd zou ik ook wel eens wat vaker op de weg rijden. Ik overweeg daarom een setje racewielen met cassette (11 speed) en remschijven aan te schaffen. Is dat mogelijk? Ik heb mezelf er een beetje in verdiept en het lijkt er op dat de maten aardig overeenkomen. Mijn MTB is een 29er, wat volgens mij dezelfde velgmaat is als een 28" racewiel. Ik heb de volgende fiets: https://www.cube.eu/nl/2017/hardtail/re ... reen-2017/

De achternaaf is 142x12. Ik kan hiervoor voldoende wielen vinden.
De voornaaf is een Shimano Deore HB-M615, Centerlock, ik kan nergens vinden welke maat dit is. Op de site van shimano staat dat de lengte 100mm zou zijn en de dikte 10mm. Die asmaat zie ik nergens terug. Hoe zit dit precies? Is dit niet gewoon 100x12 ?

Kan ik iedere cassette van 11 speed gebruiken? Racefietscassette? MTB cassette?
Kan ik iedere (centerlock) schijfrem gebruiken? Mits de juiste diameter natuurlijk.

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Een setje slicks op je huidige wielen lijkt me praktischer en goedkoper...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nee man setje kromme sturen wielen met remschijven kopen is veel leuker en staat ook super :-q
Want dat gaat veel harder met een mtb cassette :lol:
Raadpleeg eens de Shimano database of de schuifmaat of de voorvork site Voor je specificaties..., waarschijnlijk staat het ook op je as
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zo te zien heb je voor gewoon een standaard quickrelease naaf, vork met open uitvaleinden in dat geval.

Moet lukken om daar wielen voor te vinden en daar kun je gewoon '29er' mtb wielen voor kiezen of idd. slicks monteren op je huidige wielset.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Heb zelf een MTB voorzien van deze wielen (en 30mm semi slik banden) om hem minder rolweerstand te geven.
Zitten allerlei verloopbussen bij om hem passend te maken voor verschillende frames/vorken.

Kan eventueel ook de Cross of Gravel kiezen voor wat meer stevigheid en andere velgbreedte.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Racefiets of MTB wielen is in principe om het even. Moderne racefiets wielen zijn soms even breed als wat ouderwetsere MTB wielen. Een passend setje 2e hands MTB wielen met een binnenbreedte van rond de 20mm en daar een setje niet te smalle wegbanden op leggen is de beste optie. Als je echt naar 25mm racebandjes gaat dan komt je trapas erg laag en je wint er echt helemaal niks mee, je wordt toch nooit super aerodynamisch op een MTB.

Een 700x38C g-one speed is een heel lekker bandje bijvoorbeeld!
Er staat ook een mooi licht Hunt wielsetje in Te Koop.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op di 4 februari 2020, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Gewoon een lekker licht rollend allround mtb bandje erom leggen. Of semi slick. Op een 2e wielset voor op de weg ofzo kan ook nog. Wat hierboven gezegd word; Op een mtb kom je nooit zo earodynamisch als op een racer.
life starts @ 150bpm...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een slick of semi-slick rolt toch wel beter dan een noppiger bandje, als je toch een dedicated wegsetje koopt zou ik dan ook voor (semi)slicks gaan. De G-One speed die Makkelijk tipt is bijvoorbeeld een mooie optie.

Cassettebody's met Shimano passing voor 8/9/10 speed zijn hetzelfde. Daar passen ook 11-speed mtb cassettes op (met Shimano passing uiteraard), maar geen 11-speed wegcassettes want die zijn een tikkeltje breder!
Op 11-speed road body's passen die uiteraard wel, en als je op zo'n body een mtb cassette monteert moet er dan ook een dunne spacer achter de cassette geplaatst worden.

11-speed Sram cassettes met XD passing hebben een specifieke XD body nodig.
Op de Shimano body's kun je dus cassettes van Shimano, Sunrace en de goedkoopste Sram cassettes kwijt (die hebben geen XD passing).

Houd ook rekening met remschijven en een tweede cassette, ik neem tenminste aan dat je die niet telkens gaat overzetten ;-)
Voor zesbouts remschijven bestaan dunne onderlegshims, zo kun je de tolerantieverschillen tussen twee wielsets gelijk trekken en hoef je niet je remklauwen opnieuw te centreren als je wielen wisselt. Voor centerlock bestaat dat (voor zover ik weet) niet.
(Uiteraard werkt dit niet als je twee wielsets hebt en bij de centerlockset staan de schijven het verst naar binnen ;-)).

https://www.bike24.com/p226069.html
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bolus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 januari 2020, 16:02

Dank voor de reacties! Ik denk dat een setje racewielen dan de beste optie is en vind de suggestie van RobBoz een hele goede, aangezien deze wielen niet te smal zijn. Daar moet dan dus een 11 speed racecassette op, omdat de mtb variant niet past. Hoe zorg ik er dan voor dat ik de remmen niet steeds opnieuw hoef af te stellen? Kan ik ervoor zorgen dat de remschijven precies op dezelfde plek zitten?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat laatste heeft kermit beantwoord en waarom denk je dat een 11 speed mtb cassette niet op een racefiets wiel past?
Waar woke is, is vuur
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De passing op een racefiets-naaf wijkt een paar mm af, daar heb je dus idd. een andere cassette voor nodig. Centrelock is wat het is, zoals Kermit al schrijft, daar kun je niets aan bijstellen. 6 gaats montage kun je met shims nog een beetje tweaken.

Wat ik me dan weer afvraag is waarom je voor een racefiets wiel kiest, dat lijkt mij alleen maar nadelen te hebben. De cassette wijkt een mm of 2 af dus je loopt het risico dat je ook je derailleur niet vlekkeloos schakelt na de wissel. Een mtb set met een smalle velg lijkt mij een veel logischer keuze?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je kunt gewoon een MTB cassette monteren. Een racecassette is breder. Je dient dus een spacer te plaatsen. Die spacer is te krijgen en is 1,85mm breed.

Dat is ook verstandig om te doen, met een race cassette zul je je versnellingen steeds opnieuw afstellen.

Ik ben met George, pak een MTB wielset met smalle velgen waar je lekker bandjes van 35 tot 45mm in 3 a 4 bar op kunt leggen
Waar woke is, is vuur
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Bolus schreef: di 4 februari 2020, 09:27 Dank voor de reacties! ...... ....Hoe zorg ik er dan voor dat ik de remmen niet steeds opnieuw hoef af te stellen? Kan ik ervoor zorgen dat de remschijven precies op dezelfde plek zitten?
Niet want je zal altijd de remklauwen opnieuw moeten afstellen op het wielsetje wat je steekt ...Remschijven zitten vast aan je wiel ,zoals ook door George is aangegeven , bestaande wielset houden met een smallere band of slick , ben je van alles klaar , enig is dat je de band moet wisselen 'Maar dan blijven de schijven en de klauwen afgesteld op je huidige wielset .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

En anders een 2e hands racefiets scoren , kost je net zoveel als een goede tweede wielset incl de benodigde onderdelen .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Snelle Buffer schreef: di 4 februari 2020, 10:54 En anders een 2e hands racefiets scoren , kost je net zoveel als een goede tweede wielset incl de benodigde onderdelen .
+1

Als het puur voor weggebruik is zou ik zeker voor die optie gaan.
Een andere fiets pak je veel makkelijker dan dat je eerst andere wielen moet gaan steken.
Ook allemaal veel gunstiger wat versnelling betreft en geen onnodige slijtage aan de MTB.

En het hebben van een "nieuwe" fiets is altijd leuk.
Plaats reactie