Gewoon monteren in je frame en dan voor het monteren van je Crank even wat extra vet toevoegen.
DUB lagers smeren
-
- Pro Biker
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
- Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Dat is nu inderdaad ook zo gegaan.
Ik wilde wat extra vet erin proppen vanwege de opmerking dat er standaard niet zoveel vet in zit.
Hij zit er nu in en het loopt netjes soepel.
We zien wel hoe lang het goed blijft gaan en dan besluit ik op basis daarvan wel of er een beter lager nodig is.
Ik wilde wat extra vet erin proppen vanwege de opmerking dat er standaard niet zoveel vet in zit.
Hij zit er nu in en het loopt netjes soepel.
We zien wel hoe lang het goed blijft gaan en dan besluit ik op basis daarvan wel of er een beter lager nodig is.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 658
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
Dank voor deze handleiding!
Vandaag mbv deze post een eind gekomen, alleen het verwijderen van de rode rubberen afdichting niet gedaan.
Was mij net te teer en bang dat ik deze zou beschadigen.
De hoeveelheid vuil/zand viel me wel op, er had zich aardig wat opgehoopt onder de afdichtingsring (+/- 2000 km).
Vandaag mbv deze post een eind gekomen, alleen het verwijderen van de rode rubberen afdichting niet gedaan.
Was mij net te teer en bang dat ik deze zou beschadigen.
De hoeveelheid vuil/zand viel me wel op, er had zich aardig wat opgehoopt onder de afdichtingsring (+/- 2000 km).
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je bedoelde plaatje 3.
Dat is juist de belangrijkste stap.
Achter die ring zit het echte lager.
Dat heeft nieuw schoon vet nodig...
Dat is juist de belangrijkste stap.
Achter die ring zit het echte lager.
Dat heeft nieuw schoon vet nodig...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 658
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
Klopt helemaal, maar aangezien ik nog geen speling voel en alles nog soepel loopt ga ik eerst eens opzoek naar een service kit oid zodat ik iig reserve onderdelen heb (mezelf kennende ga ik die nodig hebben )ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 28 maart 2020, 19:41 Je bedoelde plaatje 3.
Dat is juist de belangrijkste stap.
Achter die ring zit het echte lager.
Dat heeft nieuw schoon vet nodig...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Door de lagers achter die (rode) afdichting schoon te spoelen en opnieuw te smeren stel je het moment van vervangen juist uit.
Maar wat jij wilt...
Maar wat jij wilt...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
Ik heb hier in een defect frame een setje pf dub lagers zitten, die lopen na ruim 5000 km nog haast als nieuw. Ik ben zeker te spreken over de kwaliteit.
In het vervangende frane zit een nieuw setje, mag hopen dat deze het net zo lang uit houden. Het frame graag nog langer.
In het vervangende frane zit een nieuw setje, mag hopen dat deze het net zo lang uit houden. Het frame graag nog langer.
Canyon Neuron CF9 2022
-
- Pro Biker
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
- Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3
De meeste ritjes wel door de bagger, inmiddels 650km met het lager op de klok.
Binnekort nog wat vet er bij doen en het zaakje eens inspecteren.
Hoorde vandaag wat verdachte geluiden.
Vandaag ook mijn crank er is uitgehaald en mijn lagers waren ook zo goed als droog. Set heeft ongeveer 750 km gemaakt. De lagers weer gevuld met vet en alles weer in elkaar gezet en het loopt als een zonnetje. Het geheel is makkelijk los te maken zonder al te veel geweld.
Bij stap 6: de crank weer terug monteren en dan "De ring om je crank op spanning te zetten".
Hoe monteer je 'm dan?
Die ring er eerst zover mogelijk op draaien, dus zo dicht mogelijk bij de crank. Dan cranks monteren en centrale bout zo vast mogelijk draaien (40Nm). Dan die ring zover mogelijk richting bracket draaien en vastzetten?
Of moet die ring al vantevoren op een bepaalde positie worden gezet?
Hoe monteer je 'm dan?
Die ring er eerst zover mogelijk op draaien, dus zo dicht mogelijk bij de crank. Dan cranks monteren en centrale bout zo vast mogelijk draaien (40Nm). Dan die ring zover mogelijk richting bracket draaien en vastzetten?
Of moet die ring al vantevoren op een bepaalde positie worden gezet?
carbon bike, titanium collarbone...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Ja, eerst maximaal terug naar buiten draaien, crank op moment vastzetten (alles goed invetten) en daarna met de stelring de speling opheffen tot slot de stelring borgen met het schroefje.Nespresso schreef: ↑wo 10 maart 2021, 17:01 Bij stap 6: de crank weer terug monteren en dan "De ring om je crank op spanning te zetten".
Hoe monteer je 'm dan?
Die ring er eerst zover mogelijk op draaien, dan crank monteren en zo vast mogelijk draaien (40Nm), dan die ring zover mogelijk richting bracket draaien en vastzetten?
Of moet die al vantevoren op een bepaalde positie worden gezet?
Denk er aan de borgschroef op de stelring niet te los te draaien anders kan de stelring dol draaien op de as. Je moet hem net lekker met de vingers kunnen verdraaien.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-