DUB lagers smeren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Elvander schreef: za 28 maart 2020, 13:00 Ik kan uit ervaring inmiddels melden dat dit met een los niet geplaatst lager niet te doen is.
De kans op beschadiging van je lager en jezelf is nogal groot.

Ik plaats 'm nu gewoon zoals ie is en als ie verrot is dan plaats ik wel een degelijker lager.
Gewoon monteren in je frame en dan voor het monteren van je Crank even wat extra vet toevoegen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat is nu inderdaad ook zo gegaan.

Ik wilde wat extra vet erin proppen vanwege de opmerking dat er standaard niet zoveel vet in zit.

Hij zit er nu in en het loopt netjes soepel.
We zien wel hoe lang het goed blijft gaan en dan besluit ik op basis daarvan wel of er een beter lager nodig is.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Dank voor deze handleiding!
Vandaag mbv deze post een eind gekomen, alleen het verwijderen van de rode rubberen afdichting niet gedaan.
Was mij net te teer en bang dat ik deze zou beschadigen.

De hoeveelheid vuil/zand viel me wel op, er had zich aardig wat opgehoopt onder de afdichtingsring (+/- 2000 km).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je bedoelde plaatje 3.
Dat is juist de belangrijkste stap.
Achter die ring zit het echte lager.
Dat heeft nieuw schoon vet nodig...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

ThaSingleTrackMastah schreef: za 28 maart 2020, 19:41 Je bedoelde plaatje 3.
Dat is juist de belangrijkste stap.
Achter die ring zit het echte lager.
Dat heeft nieuw schoon vet nodig...
Klopt helemaal, maar aangezien ik nog geen speling voel en alles nog soepel loopt ga ik eerst eens opzoek naar een service kit oid zodat ik iig reserve onderdelen heb (mezelf kennende ga ik die nodig hebben :wink: )
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Een servicekit voor een trapaslager is een nieuw trapaslager.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Elvander schreef: za 28 maart 2020, 20:11 Een servicekit voor een trapaslager is een nieuw trapaslager.
Ah, dat is dan duidelijk. Aangezien ik de pressfit versie heb moet ik ook daar nog gereedschap voor hebben, dan wacht ik totdat vervangen nodig is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Door de lagers achter die (rode) afdichting schoon te spoelen en opnieuw te smeren stel je het moment van vervangen juist uit.
Maar wat jij wilt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Deempje98
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 14:55

Ik zie nu pas dit topic voorbij komen maar dit is erg netjes en duidelijk uitgelegd. Van de week ook maar eens mij trapas loshalen en het lager smeren aangezien hij nu wat minder soepel begint te draaien :-q
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Ik heb hier in een defect frame een setje pf dub lagers zitten, die lopen na ruim 5000 km nog haast als nieuw. Ik ben zeker te spreken over de kwaliteit.
In het vervangende frane zit een nieuw setje, mag hopen dat deze het net zo lang uit houden. Het frame graag nog langer.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

5000km is andere koek dan die 400km die in de op werd genoemd zeg!
400 is ook wel dramatisch weinig, misschien alleen maar baggerritjes mee gemaakt?
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Elvander schreef: zo 29 maart 2020, 19:49 5000km is andere koek dan die 400km die in de op werd genoemd zeg!
400 is ook wel dramatisch weinig, misschien alleen maar baggerritjes mee gemaakt?
De meeste ritjes wel door de bagger, inmiddels 650km met het lager op de klok.
Binnekort nog wat vet er bij doen en het zaakje eens inspecteren.
Hoorde vandaag wat verdachte geluiden.
Gebruikersavatar
Deempje98
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 14:55

Vandaag ook mijn crank er is uitgehaald en mijn lagers waren ook zo goed als droog. Set heeft ongeveer 750 km gemaakt. De lagers weer gevuld met vet en alles weer in elkaar gezet en het loopt als een zonnetje. Het geheel is makkelijk los te maken zonder al te veel geweld.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Bij stap 6: de crank weer terug monteren en dan "De ring om je crank op spanning te zetten".

Hoe monteer je 'm dan?

Die ring er eerst zover mogelijk op draaien, dus zo dicht mogelijk bij de crank. Dan cranks monteren en centrale bout zo vast mogelijk draaien (40Nm). Dan die ring zover mogelijk richting bracket draaien en vastzetten?

Of moet die ring al vantevoren op een bepaalde positie worden gezet?
carbon bike, titanium collarbone...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Nespresso schreef: wo 10 maart 2021, 17:01 Bij stap 6: de crank weer terug monteren en dan "De ring om je crank op spanning te zetten".

Hoe monteer je 'm dan?

Die ring er eerst zover mogelijk op draaien, dan crank monteren en zo vast mogelijk draaien (40Nm), dan die ring zover mogelijk richting bracket draaien en vastzetten?

Of moet die al vantevoren op een bepaalde positie worden gezet?
Ja, eerst maximaal terug naar buiten draaien, crank op moment vastzetten (alles goed invetten) en daarna met de stelring de speling opheffen tot slot de stelring borgen met het schroefje.

Denk er aan de borgschroef op de stelring niet te los te draaien anders kan de stelring dol draaien op de as. Je moet hem net lekker met de vingers kunnen verdraaien.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie