DUB lagers smeren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Na een aantal stevige modder ritten begonnen mijn 400km oude Sram DUB lagers minder mooi te lopen en herrie te maken :(

Vandag besloten ze te opereren en eens te kijken of er net als bij de BB lagers van Shimano ook extra vet in kan.
En gelukkig kon dit, volgende keer doe ik het gelijk bij montage! Er leek origineel erg weinig vet in te hebben gezeten :roll:

Ook lijkt het me nodig je Crank er regelmatig uit te halen om tussen de crank en de lagers schoon te maken, hier zat me toch een berg vuil tussen. :oops:


Ik heb voor de sleutelaars wat foto`s gemaakt om het proces uit te leggen

stap 1 crank demonteren.
Dan ziet je lager er van buiten zo uit.( alleen dan vies) Let op dat je de blauwe rubber O ringetjes niet verliest.
Bij mij kwam er al een naar buiten.
Afbeelding

Stap 2 de afdichtingsring verwijderen
Ik heb een lange dikke platte schroevendraaier gepakt en de ring er vanaf de andere kant uitgetikt.
Dus door je BB heen. De ring sprong er redelijk makkelijk uit en schoot door de werkplaats.
Afbeelding

Je lager ziet er dan zo uit. Toch behoorlijk vuil ondanks de afdichting.
Afbeelding

Stap 3 Verwijderen van de rubber lager afdichting.
Deze heb ik met de punt van een Stanleymes er uit gewipt. (Een naald is wss beter) De schoongemaakte ringen.
Afbeelding

Het lager
Afbeelding

Stap 4 Smeren
Nieuw vet ruim aangebracht, na het lager zo goed mogelijk te hebben schoongemaakt.
Afbeelding

Stap 5 De rubber ring terug plaatsen
Voorzichtig op zn plaats duwen en met een schroevendraaiertje aanduwen.
Afbeelding

Stap 6 De plastic ring terug klikken
Ik heb de ring er een beetje schuin opgeduwd en dan met een kleine schroevendraaier de rest van de rand er in geduwd/gemasseerd.
Wees voorzichtig voor je het weet is er een stukje uit, dit gebeurde mij bij de eertse ring. Deze wou ik wat doorduwen :-{
Deze ring terug duwen is het lastigste deel van de hele operatie :roll:
Afbeelding

Daarna kan je de Crank weer monteren, deze heb ik wel eerst goed schoongemaakt.
Afbeelding
De ring om je crank op spanning te zetten kan je er eenvoudig afdraaien, goed schoonmaken en nieuw vet was echt nodig.

Er zat veel vuil op de draad van de ring
Afbeelding

Voor montage van m`n crank heb ik de blauwe rubber O ringetjes (foto 1) ingesmeerd met een beetje vet zodat de as ze er niet uit duwt.
Afbeelding

De lagers lopen en klinken nu weer een stuk beter :D
Hopelijk houden ze het weer even uit.
Laatst gewijzigd door de hollander op zo 2 februari 2020, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Kudos voor de gedetailleerde beschrijving met plaatjes. Zo kan iedereen het makkelijk doen lijkt me. Mijn DUB BB/crank setje draait nog prima aangezien hij amper is gebruikt maar dit is altijd goed om te weten
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Prima uitleg , zo doe ik het ook.

Hierbij een
Tip voor goed schoonmaken van het lager als het erg vuil is.
pak een bus WD40 met het rode rietje.
Terwijl je het lager ronddraait er wd40 in spuiten zodat het vuil er aan de onderkant uitloopt.(dat gaat steeds makkelijker na gelang hij schoner wordt)
Voordeel : erg goed schoon / vocht verwijderd / extra smering.

Hierna vullen met vet!

groetjes
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

WD40 voor vocht verwijderen :cry: , als je 1 ding niet wil is het wel wd40 in je lagers
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

En het smeert ook niet :-?

TS: Bedankt voor dit topic want nu kan ik voor het plaatsen van de dub-lagers mooi extra vet erin smeren.
Mijn ervaring is dat als lagers niet lekker meer lopen dan extra vet dan een lapmiddel is, het leed is al geschied.
Ik ben benieuwd hoe lang ze het nu nog volhouden na deze onderhoudsbeurt.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Elvander schreef: wo 5 februari 2020, 09:05 En het smeert ook niet :-?

TS: Bedankt voor dit topic want nu kan ik voor het plaatsen van de dub-lagers mooi extra vet erin smeren.
Mijn ervaring is dat als lagers niet lekker meer lopen dan extra vet dan een lapmiddel is, het leed is al geschied.
Ik ben benieuwd hoe lang ze het nu nog volhouden na deze onderhoudsbeurt.
Mijn ervaring met deze methode bij Shimano BB lagers is zeer positief.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Elvander schreef: wo 5 februari 2020, 09:05 ...
Mijn ervaring is dat als lagers niet lekker meer lopen dan extra vet dan een lapmiddel is, het leed is al geschied.
Ik ben benieuwd hoe lang ze het nu nog volhouden na deze onderhoudsbeurt.
Precies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 5 februari 2020, 11:45
Elvander schreef: wo 5 februari 2020, 09:05 ...
Mijn ervaring is dat als lagers niet lekker meer lopen dan extra vet dan een lapmiddel is, het leed is al geschied.
Ik ben benieuwd hoe lang ze het nu nog volhouden na deze onderhoudsbeurt.
Precies.
Helaas wel, hopelijk houden ze lang genoeg tot het mooie weer :bier:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

reetegoed schreef: di 4 februari 2020, 23:40 Prima uitleg , zo doe ik het ook.

Hierbij een
Tip voor goed schoonmaken van het lager als het erg vuil is.
pak een bus WD40 met het rode rietje.
Terwijl je het lager ronddraait er wd40 in spuiten zodat het vuil er aan de onderkant uitloopt.(dat gaat steeds makkelijker na gelang hij schoner wordt)
Voordeel : erg goed schoon / vocht verwijderd / extra smering.

Hierna vullen met vet!

groetjes
Dit kan prima, WD40 kun je goed mee schoonmaken. Alleen zou ik hierna het goed schoonblazen of laten uitlekken om de overtollige WD40 kwijt te raken zodat het niet het nieuwe vet verdunt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Goedzo , jij heb wel goed gelezen.

WD40 is een zeer goed schoonmaakspulletje, het gaat er niet om dat het smeert
Het verwijderd vocht en maakt het lager goed schoon.
inderdaad goed uitlaten druipen en dan vers vet erin.

Buitenkant van je lager seal insmeren met parker O-ring lube houdt ook zeer lang het vocht buiten.
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:~

Reinigen kan je met remmenreiniger doen á €2 , beter ,goedkoper en trekt geen vocht aan , weet je zeker dat je niet per ongeluk wd40 gaat mixen met je vet :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Droog draaien met een doek tegen de lagers , worden ze glimmend schoon en de restanten wd40 kunnen geen kwaad in je vet hoor.
Als je je vet er mee wil verdunnen werkt het ook prima (minder weerstand)
In de racefiets lagers stop ik wel eens een mix van lagervet en beetje wd40 (en nog wat )
geloof me: je wiel blijft zeer lang doordraaien.

Ik begrijp de weerstand tegen WD40 , ik heb er jaren tegen gewaarschuwd omdat mensen het dachten te gebruiken als smering op de ketting enz, dat is natuurlijk zeer fout.
Maar als schoonmaak voor lagers en als verdunning van (te dik) vet werkt het fijn.
alleen nooit gebruiken bij dempers en vorken .

die dublagers van mij gaan alweer sinds nov 2018 mee. valt mij wel weer mee van Sram.(nog niets aan gedaan)
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zo zie je maar weer, diverse manieren om te smeren :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Sorry voor de vervuiling, maar ivm bookmark :winkie:
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik kan uit ervaring inmiddels melden dat dit met een los niet geplaatst lager niet te doen is.
De kans op beschadiging van je lager en jezelf is nogal groot.

Ik plaats 'm nu gewoon zoals ie is en als ie verrot is dan plaats ik wel een degelijker lager.
Plaats reactie