Lefty DLR ‘11 onderhoud

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

Ik heb een 2ehands cannondale met lefty DLR (flash f1). Dat is denk ik bouwjaar 2011? Is mijn eerste lefty en verzuip in de info op het forum, maar krijg niet specifiek antwoord.

In de onderhoudsboekjes zie ik alleen reset, naaldlagers vetten en stof filter genoemd. Nu zie ik ook service kitjes voor de hybride (soort flush en enkele cc aan olie) maar die werken niet bij mijn DLR vork denk ik?

Kan ik met mijn type zelf olie vervangen bv? Of werkt dat totaal anders?
() ()
( '.' )
(")(")
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Daar zou ik nu zelf niet aan beginnen..
Best binnenbrengen voor een servicebeurt, als je dit nodig vind..
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

voor zover ik weet heb je een hoop gereedschap nodig, wat zo duur is dat je em beter 5 x weg kan brengen
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Dit zijn niet de makkelijkste dempers en handleidingen zijn amper of niet online beschikbaar. Heb zelf mijn Lefty met Fox Terralogic eens zelf geserviced en zou dat alleen zeer goeie en ervaren techneuten aanraden. Via een dealer laten doen of door:

https://www.eighty-aid.com/en
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

Dus z’on interval kitje met flush vloeistof en enkele mm olie is niet van toepassing voor deze vork?

“De kit bestaat uit Lefty Clean (50 ml) en Lefty Lube (10 ml). De lefty reiniging verwijderd oude vetrestanten. Terwijl de olie Lefty gemaakt van keramiekballetjes de gevoeligheid van je vork verbeterd en de wrijving vermindert.

Opmerking: meng de olie met de olie van uw vork.

De service kit van Lefty verbeterd de levensduur en de prestaties van uw vork”
() ()
( '.' )
(")(")
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Dat is niet voldoende voor een volledige oliewissel en demperservice. Daarnaast, om de vork te demonteren heb je speciaal gereedschap nodig. Tenzij je het vaker doet niet de moeite.

Werkt de vork niet goed dan stuur je hem het beste in. Werkt hij goed genoeg kun je met afdichting reinigen en wat smeermiddel verder rijden (al is dan service ook nog steeds aan te raden).
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

bartsince1975 schreef: ma 3 februari 2020, 15:31 Dat is niet voldoende voor een volledige oliewissel en demperservice. Daarnaast, om de vork te demonteren heb je speciaal gereedschap nodig. Tenzij je het vaker doet niet de moeite.

Werkt de vork niet goed dan stuur je hem het beste in. Werkt hij goed genoeg kun je met afdichting reinigen en wat smeermiddel verder rijden (al is dan service ook nog steeds aan te raden).
Ik ben een sporadische weekendrijder en zorg goed voor mijn spul, maar service alleen profeccioneel als het echt nodig is (lekkage/ niet werken) of na 4-5jr. Service interval van 1jr vind ik absurd icm mijn gebruik of wens naar perfectie. Tussendoor wil ik dan wel iets ‘extra’ doen om dat uitstel van echt onderhoud te verzachten. Ik snap heel goed dat zo’n setje van €10 niet echt onderhoud vervangt. Kan zo’n setje wel of is een hybride systeem echt anders qua smering en werking van de types er voor?


Hier het setje en gebruik er van (wel iets reclame, maar niet expres vanuit mij):
https://m.youtube.com/watch?v=TWYAaUiv4pY
() ()
( '.' )
(")(")
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik ken niet alle modellen Lefty zo goed om exacte verschillen tussen de jaren te kunnen geven. Wellicht kan een ander forumlid dat wel?

Ik zou er wel vanuit gaan dat dit goedje niet werkt voor 2011 modellen, er staat niet voor niets dat het ontwikkeld is voor hybris modellen vanaf my2013. Anders RSP een mailtje sturen of ze ook zoiets voor de oudere vorken hebben?
Nelson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 7 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale f1 flash
Contacteer:

Na flink zoeken lees ik wel dat er bovenin 5cc ”phil wood oil” mag bovenop de “air piston”. Deze zit helemaal onderin, dus of het daar kan komen zonder de demper te demonteren is de vraag.

Update: Navraag gedaan, kan niet. Dank voor het mee denken allemaal :-q
() ()
( '.' )
(")(")
Plaats reactie