Hope tool voor PF41 bottom bracket

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Er zat een scheurtje in de chainstay van de achterbrug, uitgebouwd en via BOC in Aken aangemeld bij Bergamont. Het frame is net geen 5 jaar oud, maar ben niet de 1e eigenaar dus in principe geen recht op garantie volgens de voorwaarden. Dus achterbrug achtergelaten met de vraag of ik een nieuwe kon bestellen, ben nog steeds zeer tevreden over mijn do-it-all fiets. Daarna nog foto’s moeten opsturen samen met het framenummer en vandaag tot mijn grote verbazing een compleet nieuw frame mogen ontvangen. Dus top service van Bergamont en BOC.

Nu de hamvraag. Nooit problemen gehad met mijn vorige SRAM PF bottombracket. Nog steeds de originele lagers erin en nooit gekraak gehoord of andersoortige problemen. Moet ik er wel bij vertellen dat ik na elke winter alle lagers in de fiets open, uitspoel met remmenreiniger en weer volledig volspuit met watervast lagervet. Nu ik dus alles ga ombouwen naar het nieuwe frame wil ik wel een nieuw bottom bracket plaatsen. Heb me eens verdiept in de materie, je bent een techneut of niet. En nu kom ik op 2 alternatieven uit:. De hope PF41 of de Wheels manufacturing variant. Zie wel iets in het idee dat je beide cups met elkaar verbindt om deze week goed uitgelijnd te houden.

Hope heeft de voorkeur, ben zeer tevreden over hun balhoofdlagers, remmen en bleedkit en hoe alles eruitziet.

Nu mis ik echter de tool om dit te plaatsen. Is er iemand in de buurt van zuid Limburg die deze toevallig heeft liggen en deze al dan niet tegen een vergoeding wil uitlenen.

Andere adviezen/alternatieven zijn natuurlijk welkom. Wil het geld niet over de balk gooien maar ben wel van mening dat als ik iets koop het degelijk en hufterproof moet zijn. Het idee dat ik een plastic cup in mijn frame duw waar een lager inzit staat mij tegen.
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Hi,

Onderwerp kun je beter bij "Gezocht" plaatsen!
Maar als antwoord op je vraag, een draadeind met een paar grote ringen en 2 moeren is vaak al voldoende!

Groeten, Cadexrider.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... ger-843185

Geen Hope maar deze kun je met 2 bracketsleutels monteren. Heb dit merk ook maar nog niet lang genoeg om iets over de duurzaamheid te kunnen zeggen.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het gaat dus om de Hope pf41
https://www.hopetech.com/products/drive ... m-bracket/

Daar heb je speciale tools voor nodig.

Ik zie dat de Moqai van Kannietmeer ook zoiets is, maar dan anders.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ThaSingleTrackMastah schreef: za 8 februari 2020, 22:35 Het gaat dus om de Hope pf41
https://www.hopetech.com/products/drive ... m-bracket/

Daar heb je speciale tools voor nodig.

Ik zie dat de Moqai van Kannietmeer ook zoiets is, maar dan anders.
Ik geloof dat die Moquai 46 is maar er zal ook vast een 41 zijn.

41 is alleen voor een 24 mm as en de 46 voor een 30.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nadeel vd Moqai lijkt mij dat je de cups moet draaien in het frame.
De Hope pers je er in en dan draai je met de tool een moer aan waarmee de zaak L en R naar elkaar wordt vastgetrokken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

ThaSingleTrackMastah schreef: za 8 februari 2020, 22:50 Nadeel vd Moqai lijkt mij dat je de cups moet draaien in het frame.
De Hope pers je er in en dan draai je met de tool een moer aan waarmee de zaak L en R naar elkaar wordt vastgetrokken.
En daar sla je de spijker op de kop. Dat draaien van de cups in het frame staat me tegen. Dat is bij de wheels manufactoring variant hetzelfde. Verder heb ik een GXP crank dus dat speelt ook nog mee. Hope lost dit op door 2 losse cups in het lager te persen. Dit ziet er degelijk uit.

https://youtu.be/2ncG5HAMMP4

Cups erin persen lukt inderdaad ook nog wel zonder de tool. Maar de verbindingsbuis, daar heb je die tool voor nodig. Heb niet zo’n grote inbussleutel.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik heb dat tooltje voor de binnenbus ooit gemaakt van een normale 6kant bout.
Put something exciting between your legs!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Of anders een pijpsleutel?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb die tool maar woon in midden Nederland en kom vrijwel nooit in het zuiden.

Mocht je omgeving Ede/Wageningen bezoeken dan kun je de boel er hier wel inzetten.
Niet de handigste optie maar toch.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Gewoon zonder die bus er in, voegt eigenlijk toch niks toe, lagers er in persen en klaar, of met beleid er in tikken met een kunststof hamer, heb ik bij mijn Intense ook gedaan. Beetje vet eraan rustig tikken, eventueel met een stukje hout er tussen. Anders een M10 draadeind wat moeren en ringen, that does the job well.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Heb net bericht van Rob van BikeBoutiqeu binnen, hij heeft alles op voorraad en monteert hem voor een faire prijs. Dus ga het bij hem laten doen. Moet de lokale bike shop ook bestaansrecht gunnen toch.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Elvander schreef: zo 9 februari 2020, 17:54 Ik heb die tool maar woon in midden Nederland en kom vrijwel nooit in het zuiden.

Mocht je omgeving Ede/Wageningen bezoeken dan kun je de boel er hier wel inzetten.
Niet de handigste optie maar toch.
Bedankt voor het aanbod maar is vanuit Zuid-Limburg niet echt een optie.
Plaats reactie