Penlengte platform pedalen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Eindelijk de knoop maar eens door gehakt en een Scott Genius besteld. (Op dit moment onderweg vanuit Zwitserland naar de bike shop verderop) En omdat SPD op trails in de bergen niet echt handig zijn laat ik er gelijk DMR Vault pedalen op zetten. Ik reed al in de jaren ‘90 op mijn Goldrock op SPD dus het wordt een nieuwe ervaring. Nu las ik ergens dat je met de penlengte de grip kan beïnvloeden. Maar veel wijzer werd ik niet van die tekst. Dus de vraag aan de mensen het met flats, hoe wil je de pennetjes het liefst afgesteld hebben? En wellicht ook niet onbelangrijk hoe plaats je je voet? (SPD zit de as onder de bal van je voet)

Pedalen: DMR Vault
Schoenen: 5 Ten freerider pro
Laatst gewijzigd door Tijgerhaai op do 13 februari 2020, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Het zetten van je voet komt vanzelf wel goed. Je gaat vanzelf wel op de bal van je voet staan. Qua diepte pennentjes zou ik me geen zorgen maken maar wel het aanschaffen van een goede flat peddle schoen. Dat maakt het verschil in mijn ervaring.

Alleen vind ik je bovengenoemde beredenering wel erg bijzonder over je overstap van spd naar flat. Ik zou zonder enige twijfel in jou geval gewoon op SPD gaan rijden op je nieuwe fiets. Alleen maar voordelen in jou geval.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Discussie over wel of geen flats is elders al ten treure gevoerd. De penlengte van je pedalen is iets wat je ook zelf moet ondervinden. Ik heb gewoon verschillende lengtes geprobeerd totdat ik een lengte had waarbij ik mijn voet fatsoenlijk kon verplaatsen. Te lang vind ik echt niet fijn, te kort en de grip wordt significant minder.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik snap je wel, flats staan veel mooier natuurlijk 😉.

Qua lengte van de pinnen, zoals al aangegeven, dat is echt persoonlijk. Hetzelfde als met SPD pedalen, de mate van strakheid verscheeld ook per persoon.

Je hebt iig wel de juiste schoenen erbij.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja het gaat hier dus over pedalen... hoewel de titel anders doet vermoeden, waarbij ik het idee had dat we ineens in een spiritueel forum waren beland en het over iets uit de parapsychologie ging:

Afbeelding

Pendelen dus. 8)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Oh.

Ik dacht de afzonderlijke delen van een pen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wiel-Maat schreef: do 13 februari 2020, 09:49 Ja het gaat hier dus over pedalen... hoewel de titel anders doet vermoeden, waarbij ik het idee had dat we ineens in een spiritueel forum waren beland en het over iets uit de parapsychologie ging:

Afbeelding

Pendelen dus. 8)
Je beschrijft hier wel de juiste methode om de penlengte te bepalen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je kunt het ook met de chirurg bespreken die de hechtingen plaatst. Meestal zijn zij voorstander van kortere pinnen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: do 13 februari 2020, 09:59
Wiel-Maat schreef: do 13 februari 2020, 09:49 Ja het gaat hier dus over pedalen... hoewel de titel anders doet vermoeden, waarbij ik het idee had dat we ineens in een spiritueel forum waren beland en het over iets uit de parapsychologie ging:

Afbeelding

Pendelen dus. 8)
Je beschrijft hier wel de juiste methode om de penlengte te bepalen :-q
:lol: ...dat is dan louter toeval (or is it?) en zo is de topic titel dus toch weer passend! :D
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: do 13 februari 2020, 09:49 Ja het gaat hier dus over pedalen... hoewel de titel anders doet vermoeden, waarbij ik het idee had dat we ineens in een spiritueel forum waren beland en het over iets uit de parapsychologie ging:

Afbeelding

Pendelen dus. 8)

Auto correctie op je iPad soms handig, soms maakt het er een zooitje van. :-?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Tijgerhaai schreef: do 13 februari 2020, 10:53
Wiel-Maat schreef: do 13 februari 2020, 09:49 Ja het gaat hier dus over pedalen... hoewel de titel anders doet vermoeden, waarbij ik het idee had dat we ineens in een spiritueel forum waren beland en het over iets uit de parapsychologie ging:

Afbeelding

Pendelen dus. 8)

Auto correctie op je iPad soms handig, soms maakt het er een zooitje van. :-?
Aha is dat het.... nou ja het was iig wel consequent doorgevoerd. :wink:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

maverick76 schreef: do 13 februari 2020, 08:30 Qua diepte pennentjes zou ik me geen zorgen maken maar wel het aanschaffen van een goede flat peddle schoen.
hiermee zou je dan moeten kunnen roeien? :bier:

OT: Ik heb zelf superstar Nano's en daar zitten 2 soorten pinnen bij: 8 en 10mm. Ik vind die 8 echt lang zat, zeker in combinatie met Five Ten schoenen. Zat grip. Die 10 mm ziet er gevaarlijk lang uit.

Ik zie dat bij DMR zelfs 12.5 mm mogelijk is. Lijkt mij wat overkill.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tijgerhaai schreef: do 13 februari 2020, 10:53 Auto correctie op je iPad soms handig, soms maakt het er een zooitje van. :-?
Kunnen we ons weer ergens over opwinden :winkie: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

maverick76 schreef: do 13 februari 2020, 08:30 Alleen vind ik je bovengenoemde beredenering wel erg bijzonder over je overstap van spd naar flat. Ik zou zonder enige twijfel in jou geval gewoon op SPD gaan rijden op je nieuwe fiets. Alleen maar voordelen in jou geval.
In Nederland heb ik er ook geen enkele moeite mee, stap op, klik in en ben weg. In de gevallen dat het niet gelijk klikt heb ik er ook geen moeite mee om een stuk "los" te rijden. Maar zoals afgelopen week in Spanje ben je toch wat aan het madderen boven op de berg. Als je met een groep rijd stop je wel eens hier en daar omdat de gene voor je, of jij zelf even iets niet haalt, je even een voetje aan de grond zet, of domweg even op elkaar wacht tot de groep weer compleet is. Als je dan in een afdaling, zeg maar rockgarden XXL, zit wil je wel vast zitten voor je de volgende grote obstakel over gaat. Met SPD ben ik dan te lang bezig. Het wordt namelijk zo'n dingetje in je hoofd omdat je er zeker van wil zijn dat je vast zit (iedereen die wel eens los geschoten is op een hindernis weet wat ik bedoel) en dan ben je dus al bij het volgende obstakel. Ook in een technische klim weer opstappen is niet ideaal. En wat helemaal strontvervelend is is als je een stuk gelopen hebt je eerst weer de modder en steentjes uit je schoen kan gaan peuteren voor het systeem weer werkt.

Het heeft dus niet zoveel te maken met een nieuwe fiets. Maar meer met ik koop een fiets voor het ruigere werk (100 mm FSXC is daar niet op z'n plek) en flats lijken mij beter voor dat werk. Het kan best zijn dat ik toch weer op SPD ga rijden en de "beperkingen" voor lief neem, maar als je het niet probeert weet je het ook niet.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik snap het maar daarvoor heb je nu precies dit soort bedalen.

Afbeelding

Ik rij zelf met platform puur omdat ik nooit heb geleerd om dat automatisme eigen te maken om snel uit te klikken en daarom is het voor mij eng. Maar als je Googled naar trail/enduro bikes dan zijn ze 90% van de tijd uitgevoerd met SPD pedalen, juist omdat je in dat type fiets er zo'n profijt van hebt. En met een beetje extra platform heb je toch de grip mocht je niet direct ingeklikt bent.

Jij bent helemaal eigen met SPD dus laat het als je voordeel werken zou ik zeggen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie