Penlengte platform pedalen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik fiets al geruime tijd met flats en ik kom eigenlijk nooit los van de pedalen en dus ook niet tegen mijn schenen. Het gebeurt eerder als ik stil sta en even niet oplet .Dan heb ik er wel een paar krassen opstaan.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Als je heel je MTB leven spd hebt gefietst ga je sowieso een paar keer vd pedalen schieten:

- een technische klim omhoog waar je normaal ongemerkt even aan je pedaal trekt daar schiet je los en ramt 't pedaal in je kuit

- een hobbelige afdaling waar je normaal met wat ontspanning op je fiets staat zul je je nu meer schrap moeten zetten

Als je goed met SPD kunt rijden is ook Enduro geen probleem (.... de opmerking over waar de pro's mee rijden mag ik van sommigen niet meer maken ... :bier: )

Flats zijn onwijs fijn om te oefenen, om tricks te doen, knap te leren springen, beetje trial etc ... maar "trails" rij ik het liefst met SPD ..... laatste trip Livigno met 6 man reden er 4 flat en twee spd ..... allemaal ongeveer even hard.

deze gasten rijden ook "gewoon" spd

https://www.youtube.com/watch?v=FmDh1ZUnBu8
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wiel-Maat schreef: do 13 februari 2020, 18:20 Nou als je es een bike park gaat rijden is het toch geen overbodige luxe. Of bij schansen springen in Z’meer, gewoon op een middag om te proberen zoals de MVMVML crew die daar eens bij de route had neergelegd, daar kan je ook van je pedalen af schieten en dan zijn die scheenbeschermers toch best welkom, merkte ik toen ik ze niet had en schrammen op m’n schenen opliep.... :winkie:

(kuch) Zaltbommel (kuch)

:winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef: do 13 februari 2020, 21:42
Wiel-Maat schreef: do 13 februari 2020, 18:20 Nou als je es een bike park gaat rijden is het toch geen overbodige luxe. Of bij schansen springen in Z’meer, gewoon op een middag om te proberen zoals de MVMVML crew die daar eens bij de route had neergelegd, daar kan je ook van je pedalen af schieten en dan zijn die scheenbeschermers toch best welkom, merkte ik toen ik ze niet had en schrammen op m’n schenen opliep.... :winkie:

(kuch) Zaltbommel (kuch)

:winkie:
Schrijft 'ie toch: Z'meer: Zaltbommelermeer :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: do 13 februari 2020, 18:20 Nou als je es een bike park gaat rijden is het toch geen overbodige luxe. Of bij schansen springen in Z’meer, gewoon op een middag om te proberen zoals de MVMVML crew die daar eens bij de route had neergelegd, daar kan je ook van je pedalen af schieten en dan zijn die scheenbeschermers toch best welkom, merkte ik toen ik ze niet had en schrammen op m’n schenen opliep.... :winkie:
Zoiets dus. Dit gebeurde toen ik te snel een kombocht door ging, de struiken in ging en de pedalen (DMR Vault) mijn kniebeschermers omhoog schoof.

Afbeelding

Paar weken later een wat mindere landing achter een tafel en toen stonden de pinnen in mijn scheenbeen.
Behoorlijk diep, scheenvlies ontstoken.
Dus sinds die tijd maar knie met scheen beschermer gekocht.

Maar om.terug te komen op flats na tijden SPD, ik was er snel aan gewend.
Ben ooit begonnen toen SPD nog niet bestond, later lang SPD gereden en zie daar zeker de voordelen van bij XC en op de crosser. Maar voor trail/bikepark vind ik het toch wel erg prettig om heel snel mijn voet van mijn pedaal te kunnen zetten.
En daarbij zet je je voet op flats op het midden op het pedaal voor de balans en maximale grip , bij SPD sta je op de bal van je voet.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

yo-eddy schreef: do 13 februari 2020, 21:39 deze gasten rijden ook "gewoon" spd

https://www.youtube.com/watch?v=FmDh1ZUnBu8
En op ca 8:10 klikt hij ook netjes op tijd uit. Moet daarna wel even zijn fiets weer ophalen.
Het is maar net wat je gewend bent wat pedalen betreft.

Tijdens bv veldrijden zie je de mannen en vrouwen net zo makkelijk uitklikken bij een schuiver in een bocht
als de "normale mens" die gewoon van de fiets afstapt bij de verkeerslichten.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Waar "iedereen" mee rijdt, is in mijn ervaring best wel behoorlijk afhankelijk van "wanneer" je kijkt c.q. de groep waarmee je rijdt. Ik heb in Cervinia meegemaakt dat mensen in de lift zich letterlijk aan het afvragen waren of ik suicidaal was omdat ik met SPD reed (als enige in de gondel), terwijl je op dezelfde plaats je rond de Maxiavalanche met flats een uitzondering gaat zijn. Veel verder dan dat mensen verschillende weegfactoren toekennen aan voor- en nadelen kom je daar ook niet mee...

Persoonlijk ben ik niet echt liefhebber van de mega lange schroeven die bij sommige pedalen geleverd worden omdat ik vrij gemakkelijk iets over mijn trapper wil kunnen bewegen wanneer je je voet iets ontlast, of het is wanneer je je voet weer op je pedaal zet, of omdat je je fiets vs. je lichaam wilt kunnen bewegen, etc... wat niet echt gaat. Ik zou eerst gewoon met de standaard (korte) schroeven c.q. minimaal uitstekend gaan proberen en pas als dat duidelijk te kort schiet echt voor langer gaan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jamis Diablo schreef: vr 14 februari 2020, 00:24 En daarbij zet je je voet op flats op het midden op het pedaal voor de balans en maximale grip , bij SPD sta je op de bal van je voet.
Bij veel "trail" achtige SPD schoenen (5/10 Kestrel Boa in mijn geval) kunnen de plaatjes best ver naar achteren worden geschoven.
Heb zelf ook jaren flat en zelfs nog bizar lang met Toeclips gereden, alles kun je aan wennen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Mike123 schreef: vr 14 februari 2020, 00:33
yo-eddy schreef: do 13 februari 2020, 21:39 deze gasten rijden ook "gewoon" spd

https://www.youtube.com/watch?v=FmDh1ZUnBu8
En op ca 8:10 klikt hij ook netjes op tijd uit. Moet daarna wel even zijn fiets weer ophalen.
Het is maar net wat je gewend bent wat pedalen betreft.

Tijdens bv veldrijden zie je de mannen en vrouwen net zo makkelijk uitklikken bij een schuiver in een bocht
als de "normale mens" die gewoon van de fiets afstapt bij de verkeerslichten.

Rectificatie. Met "normale mens" bedoel ik de stadsfiets gebruiker.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lars TB schreef: do 13 februari 2020, 22:18
Dice Oldskool schreef: do 13 februari 2020, 21:42


(kuch) Zaltbommel (kuch)

:winkie:
Schrijft 'ie toch: Z'meer: Zaltbommelermeer :bier:
Zoetermeer was ik niet bij maar wel een keertje samen met Mud in Zaltbommel. Daar ging hij ook testen of zijn scheenbeen flat-pedal-proof is. :winkie:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

:-? Nu brengen jullie mij toch aan het twijfelen of ik dan toch niet bij SPD moet blijven voor mijn trail/enduro/stickertje naar keuze fiets.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met deze dingen zijn je schenen redelijk goed beschermt (als je ze draagt):
https://www.platzangst.com/platzangst-s ... --3er-pack

Ik heb een beetje rare poten en verzet graag mijn voet tijdens het rijden dus zit "vast"(leuk woordgrapje toch?) aan flats.
Daarbij kan ik bij stevige drops en sprongen meer midden op het pedaal gaan staan wat mijn enkels en achillespees echt kunnen waarderen tov vast onder de bal van mijn voet. Met klimmen kan wel op de juiste plek staan en dat verschuiven is voor mij een enorm groot voordeel tov fixxed SPD!

Ik denk dat als je extreem hard naar beneden stuitert en een koning bent in in en uitklikken SPD en niet zo nodig hoeft te verstappen voor drops en vliegacties SPD in stevige rockgardens meer controlle kunnen geven, maar de stand blijft dan meer een compromis tov flats.

Wat betreft pedalen: Ik eb Vaults en ze zijn super, maar de lagers zijn mwa mwa. Als je nog niks hebt gekocht.
Crankbrothers Stamps kosten veelal de helft en doen het net zo goed (zitten onder mijn andere fiets).
Hope (ook gehad) is ook fijn, maar heeft een minder groot oppervlak als de eerder genoemde 2
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Uitklikken geen enkele moeite mee. Ik herken mij meer in het even wortels en stenen over raggen. Achterkant een beetje omzetten gooi ik ook nog wel eens in de mix. Dus als ik dan op yo-Eddy af ga is SPD stiekem toch de beter keuze.
◼︎ Go round the outside.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tijgerhaai schreef: vr 14 februari 2020, 13:01 Uitklikken geen enkele moeite mee. Ik herken mij meer in het even wortels en stenen over raggen. Achterkant een beetje omzetten gooi ik ook nog wel eens in de mix. Dus als ik dan op yo-Eddy af ga is SPD stiekem toch de beter keuze.
Heb hier Vaults en 510 schoenen liggen, mag je gerust eens een tjdje proberen ... dan weet je iig wat je keuze is :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat bij mij ook nog wel van belang is om (in het buitenland) met flats te rijden is dat ik ook nog wel eens een stukje moet lopen/klimmen met de fiets aan de hand simpelweg omdat ik niet alles fietsend af kan.
Plaats reactie