Penlengte platform pedalen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb laatst 3 kliks met een fiets op mijn nek gelopen met SPD aan mijn voeten. Niks mis mee.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Tijgerhaai schreef: vr 14 februari 2020, 15:15 Ik heb laatst 3 kliks met een fiets op mijn nek gelopen met SPD aan mijn voeten. Niks mis mee.
Ik moest vorig jaar zo'n 150 meter een rockgarden afdalen die mij veel te heftig was en ik dus blij was met mijn 5-10's in plaats van spd schoenen. :bier:

Zo heeft iedereen wel zijn eigen ideeën en tekortkomingen waar je wel of geen rekening mee moet houden. Een ander loopt er gerust naar beneden met spd's en ik niet.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

yo-eddy schreef: vr 14 februari 2020, 01:18
Jamis Diablo schreef: vr 14 februari 2020, 00:24 En daarbij zet je je voet op flats op het midden op het pedaal voor de balans en maximale grip , bij SPD sta je op de bal van je voet.
Bij veel "trail" achtige SPD schoenen (5/10 Kestrel Boa in mijn geval) kunnen de plaatjes best ver naar achteren worden geschoven.
Heb zelf ook jaren flat en zelfs nog bizar lang met Toeclips gereden, alles kun je aan wennen.
Als je met SPD’s in attack positie met je hielen goed omlaag rijdt is dat ook gelijk de oplossing voor ongewenst uitklikken. Dan kun je de verspanning wat lager zetten en gaan ze altijd los wanneer wel gewenst. En snel instappen is iets wat je kunt oefenen. Net als eventueel niet-ingeklikt rijden op sketchy super steile off-camber secties met landing in golfbal-formaat puntige keien, terwijl het regent. Om maar wat te noemen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 13 februari 2020, 21:39 Als je heel je MTB leven spd hebt gefietst ga je sowieso een paar keer vd pedalen schieten:

- een technische klim omhoog waar je normaal ongemerkt even aan je pedaal trekt daar schiet je los en ramt 't pedaal in je kuit

- een hobbelige afdaling waar je normaal met wat ontspanning op je fiets staat zul je je nu meer schrap moeten zetten

Als je goed met SPD kunt rijden is ook Enduro geen probleem (.... de opmerking over waar de pro's mee rijden mag ik van sommigen niet meer maken ... :bier: )

Flats zijn onwijs fijn om te oefenen, om tricks te doen, knap te leren springen, beetje trial etc ... maar "trails" rij ik het liefst met SPD ..... laatste trip Livigno met 6 man reden er 4 flat en twee spd ..... allemaal ongeveer even hard.

deze gasten rijden ook "gewoon" spd

https://www.youtube.com/watch?v=FmDh1ZUnBu8
Zo, thuis tijd om het clipje te bekijken. Iets anders dan dat ik deed. Mijn nog even te stijl, ben stiekem ook maar een veredelde bosfietser. :winkie: Hier wat beelden van mijn laatste trip, en waar ik tijd had om op het knopje van de GoPro te drukken. :D https://www.youtube.com/watch?v=ylti1Ni5YrY

Als ik het goed zie heeft die gozer die weg gleed deze op z'n fiets. https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... M8120.html
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Is dit met Benjamin van Mountainbikechallenge?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Inderdaad, trip van vorige week. :D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mooie beelden, maar ook altijd wel weer droevig zo,n haai op het droge :wink:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Week Spanje kan ik je aanraden om deze tijd van het jaar. :-q
◼︎ Go round the outside.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De penlengte zou ik me geen zorgen over maken , rij al een tijdje de 5 10's met platform pedalen en mis geen grip op de pedalen , om de twee jaar zet ik er nieuwe standaard pennetjes( inbusjes ) in , geen neiging gehad voor langere . Komend vanaf Spd .

Ieder zijn ding . :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: do 13 februari 2020, 18:35
Wiel-Maat schreef: do 13 februari 2020, 18:31

Even hoor...Hoe zat dat ook alweer met dat taal topic..?

:winkie:
Als je een pedaal in je scheen krijgt dan doet de taal er niet zo heel veel toe... Dan zeg je wel meer dingen die niet in de Dikke Van Dale staan :bier:
Van het weekend aardig wat gesport en zowaar ook weer es op de fiets gezeten, daardoor toen niet geforumt (staat ook niet in de Van Dale) dus ik had deze post nog niet gezien...maar je hebt daar wel een punt. :D

Ik zag inmiddels nog een aantal andere posts n.a.v. die pinnen en dat Z'meer verhaal (dan wel Z'bommel, dat laatste moest Dice natuurlijk weer even aanhalen :winkie: ) ...tja dat heb je dan wel es met die pedalen. En de schenen moeten het dan ontgelden. Reden waarom ik toch maar es op zoek ga naar goeie protectie. ;)
Plaats reactie