Crank brothers Highline zakt soms iets.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Hallo forum, rijd na tijdje fiets pauze door blessures en buitenland avontuur mijn rondjes op een stereo 120 hier op forum gekocht.
Heerlijke fiets heel blij mee, en er zit ook een handgespaakte brede wielset op en een Dropper. Van brede velgen ben ik direct overtuigd, kan met lagere druk rijden, zonder dat de band gaat rollen in de bocht (dat lukt met 90 kilo anders best aardig).
De Dropper gebruik ik nog niet vaak, maar heb er nu wel klein probleem mee. Hij zakt soms een paar centimeter weg tijdens het fietsen. Komt daarna wel gewoon omhoog als ik op de remote druk.
Is dat omdat hij binnen staat en ik er dan mee naar buiten ga? Moet er meer druk in? Ontluchten? Onderhoudsbeurt? Ik weet eigenlijk niet eens of er lucht of olie in zit :oops: :lol: .
Ben wel vrij handig, dus in eerste instantie van plan het zelf op te lossen. Maar ik weet dus niet of dit onder "normaal" gedrag valt of niet...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hmm, klinkt meer alsof de bedieningskabel ietsiepietsie te strak zit. Zit er vrije slag op de bediening? Anders zou je het eens kunnen proberen door de adjuster van de bediening een half slagje los te draaien en zien of dat verbetering brengt.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

TenZNL schreef: zo 16 februari 2020, 19:45 Hmm, klinkt meer alsof de bedieningskabel ietsiepietsie te strak zit. Zit er vrije slag op de bediening? Anders zou je het eens kunnen proberen door de adjuster van de bediening een half slagje los te draaien en zien of dat verbetering brengt.
Top! Ga ik daar eerst eens naar kijken. Ik heb wel het zadel wat hoger gezet, dus dan zou er meer spanning op de kabel moeten staan. Zit geen enkele vrije slag op namelijk.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De CB is gevoelig voor dat soort dingen, wellicht heb je nu niet genoeg ruimte meer op de kabel (te strakke bocht door het zadel hoger te zetten). Dan zou je een nieuwe binnen- en buitenkabel moeten plaatsen (instucties staan op de site, als het goed is).

En in antwoord op je 1e vraag mbt tot ontluchten etc, dat kan je niet zelf doen. UItelkaar halen is prima te doen maar dat gedeelte is een gesealde cartridge, die kan je enkel wisselen. Zijn volgens mij niet eens zo duur.

Voor de rest is het een prima ding, ik heb er tot nu toe heel weinig mee gehad (enkel een keertje modder in de remote en na 1,5jr wat vet onder de kraag)
Laatst gewijzigd door TenZNL op zo 16 februari 2020, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

TenZNL schreef: zo 16 februari 2020, 21:45 De CB is gevoelig voor dat soort dingen, wellicht heb je nu niet genoeg ruimte meer op de kabel (te strakke bocht door het zadel hoger te zetten). Dan zou je een nieuwe binnen- en buitenkabel moeten plaatsen (instucties staan op de site, als het goed is)
Hij staat maar een paar centimeter hoger, en ik kan ook de remote nog wel wat verder naar binnen brengen. Dus denk dat het wel uit komt. Wel goed om te weten dat hij hier gevoelig voor is en wat de mogelijke oorzaak is.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om de lengte van de buitenkabel.
Als je voelt aan de hendel aan je stuur, zit er dan een stukje "loze slag" in? Dat heeft de highline wel nodig namelijk.
Op de remote zit bij de kabel een kleine adjuster, waar je aan kunt draaien. Als je die in draait, zou er wat ruimte op de hendel moeten komen (die loze slag). Dat zou het probleem op moeten lossen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

In dit filmpje laten ze zien hor hij gemonteerd word. De kabel word ook op de juiste lengte afgeknipt.
Als je de pen hoger zet dan zet je dus spanning op de kabel om hem te laten zakken.
Als hij dus al erg krap was afgeknipt kan het dus voorkomen dat hij zakt.
Zoals eerder ook al verteld is.
https://youtu.be/rzW1dePW1KY
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb hem met de barrel adjuster wat meer vrije slag kunnen geven, zat weinig vrije slag in. Donderdag eens kijken of het nu weg blijft. En goed om te weten dat het (waarschijnlijk) gewoon met de kabel te maken heeft. Het gebeurt namelijk ook niet vaak, dus af en toe op het knopje drukken om hem weer omhoog te laten komen is ook niet verschrikkelijk...
Bedankt voor de hulp mannen!
@macreal en nog bedankt voor de 5.10s! Heb er veel plezier van :)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Mocht dat het niet fixen, kun je ook nog kijken naar de veer en de rotatie van het schroefmechanisme onderaan de zadelpen zelf (moet helemaal naar één kant gedraaid zijn als je dit in elkaar zet). Had een soortgelijk probleem met de Highline die ik een paar ritjes had (deze ging soms heel langzaam omhoog als ie naar beneden zat). CB heeft me daarvoor een nieuwe sterkere veer toegestuurd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En let er bij die schroefbevestiging op dat pen en bevestiging goed zijn uitgelijnd. Er zijn echt hele duidelijke handleidingen te vinden op de site van CB, evenals op YT.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Kapitein Iglo schreef: di 18 februari 2020, 10:30 En let er bij die schroefbevestiging op dat pen en bevestiging goed zijn uitgelijnd. Er zijn echt hele duidelijke handleidingen te vinden op de site van CB, evenals op YT.
Top! Ik had zelf vooral geen idee waar ik het moest zoeken, dus fijn dat ik nu weet waar ik mee aan de slag kan.
Plaats reactie