shimano XT 2018 vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Beste allen
Ik heb een Merida Big Nine XT gekocht, carbon frame etc.
Zit dus vol XT op ook schijfremmen. Ik had hier wat vragen over:
1 klopt het dat de schakel-remunit 1 geheel is? Ik zie maar 1 klemstuk op het stuur zitten. Líjkt erop dat ik niet rem en schakelaars apart kan verschuiven? Dat is wel balen. Ik had de remhendels eerst naar wens staan moet toen kon ik niet meer mn handen normaal óm het stuur doen omdat de schakelaars in de weg zaten. Heb nu de hendels (hele unit dus eigelijk) omhoog moeten draaien. En nóg rust mn duim op de trigger schakelaar. Bij mn ouwe fiets was alles los te draaien. Schakelaars, remgrepen..
2 De remgrepen vd XT schrijfremmen. Zijn deze ontworpen voor gebruik met 1 vinger of 2? Ik kan er nl niet bij met de (2e) middelvinger alleen met de wijsvinger. Zeker icm mijn ergo grips. Daardoor rust je op de buitenkant vd grip (daar zit de verbreding). Wil ik met 2 vingers remmen moet ik mn hand vrij ver schuin naar binnen draaien.
3 De XT groep schakelt andersom als dat ik gewend ben. De trigger schakelaar is zwaarder verzet ipv lichter. Naar mijn idee onlogisch. De trigger is de snelste manier van schakelen. Dus naar een lichter verzet zou logischer zijn (als je vb bijna stil komt te staan op een helling). Kan dit omgedraaid worden door de kabels vd schakelaars om te draaien?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Glazen bol blijft wazig , zet er eens paar foto's op van het geheel , mbt remmen en de versteller , dat is dus niet afzonderlijk van elkaar te verstellen daar zal je , als je dat wilt, in moeten worden geïnvesteerd voor betere grip/houding , als ik zo je verhaal leest , maar heb je de fiets niet in de winkel aangeschaft ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

venom schreef: ma 17 februari 2020, 09:21 1 klopt het dat de schakel-remunit 1 geheel is?
Ja, en nee. Je kan bij Shimano (en SRAM ook trouwens) de remmen en shifters samen monteren op één klemband. Shimano noemt dat I-spec II, en het voordeel is dat je een netere cockpit krijgt. Je kan de hoek en de positie van de shifter, nog wel iets verstellen ten opzichte van de remgreep. (zie de link naar de shimano-site) Je kan er eventueel een losse aftermarket klemband voor kopen, of je moet een andere shifter kopen zonder I-spec II. Je moet dan trouwens ook aan de fietsenmaker even het vulstukje voor de klemband van de remgreep (terug)vragen.
2 De remgrepen vd XT schrijfremmen.
1-vinger, en meer moet je er ook niet gebruiken. Met één vinger zou je al meer dan genoeg druk moeten kunnen geven om het wiel te blokkeren (en dat is al teveel dus).
3 De XT groep schakelt andersom als dat ik gewend ben.
Nee, dat kan niet. Je zal eraan moeten wennen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hmm , bij de oudere XT remmen hebben vaak wisselende rempunten, en niet meer met 1 vinger remmen verschilt per persoon, dus je zal dat je eigen moeten maken .

De ervaringen met de oudere xt remmen zijn vaak beschreven op het forum , de voor en de tegen standers .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Bedoelt TS met dat andersom schakelen niet dat Sram en anderen alleen schakelen bij duwen van de shifter en dat XT shifters ook naar je toe gehaald kunnen worden om te schakelen.
Maar XT schakelt ook als je van je af duwt.

Als TS iets anders bedoelt dan is meer info wel handig inderdaad.


Na nogmaals lezen, dit lijkt niet wat TS bedoelt.
Ik ben wel benieuwd waar je het mee vergelijkt dan.
Laatst gewijzigd door Elvander op ma 17 februari 2020, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

1) de remklem kan je loshalen de shifter hangt daarin met een plastic klemband, en daarmee is de shifter op en neer te bewegen. Daarnaast is er een kleinere inbus waarmee je de shifter los kan schroeven van de hendel. Hiermee kan je hem dan ook naar links en rechts verplaatsen.

3) als je wil dat de shifter wat losser schakelt kan je ook de koppeling van de derailleur een kwart of half slagje losser draaien. Let op dat je dan nog steeds wel genoeg druk op dat deel houdt anders klappert je ketting (eraf).
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vermoed dat TS voorheen alleen maar met Rapid Rise derailleurs heeft gereden, en die schakelen inderdaad andersom. Worden gelukkig niet meer gemaakt, en huidige derailleurs zijn ook niet om te bouwen. (zonder dat het prutsen wordt..)
Verder zijn de remmen inderdaad bedoeld voor 1 vinger, en je zet de remmen dus ook niet tegen je handvat aan, maar er ongeveer een centimeter vanaf (De exacte afstand moet je zelf bepalen, hangt er vanaf hoe groot je handen zijn)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Wat Suravida zegt, zijn oude setup is waarschijnlijk rapid rise van shimano. Ik heb zelf nog een RD-M960 9 speed die zo werkt. Die zit op mijn mijn oude boodschappenfietsje en elke keer als ik die pak denk ik WTF hoe zat dit ook alweer :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even off-topic, maar die inverse derailleurs (zijn er alleen in 9-speed) werken juist supergoed!
Eigenlijk een veel logischer manier om de veer de derailleur naar de grote kransjes te laten duwen dan hoe het nu gebeurt.

Op de fiets van mijn vriendin heb ik zo'n derailleur gecombineerd met een Sram Attack gripshifter (voor Shimano derries), zo draait ze dezelfde kant op als met haar stadsfiets (Nexus naaf).
Elke keer als ik weer eens op die fiets rijd valt me op hoe snel het schakelen naar een lichter verzetje gaat, werkt echt goed. Ik zou best benieuwd zijn naar een high-end Sram gripshifter/derailleur combi die zo werkt... dat moet helemaal razendsnel werken.

Maar on-topic: je remhendels en shifters zijn zoals gezegd gekoppeld door een Shimano I-spec klem. Daar bestaan meerdere versies van. Je remhendels in elk geval zo afstellen dat je goed met één vinger kunt remmen, een goed afgestelde XT rem is meer dan krachtig genoeg om genoeg aan een vinger te hebben (zoals elke goede moderne schijfrem).
Veel mensen hebben hun rem teveel naar het handvat toe staan, dat is ergonomisch en voor de maximale remwerking niet optimaal.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Jouke74 schreef: ma 17 februari 2020, 11:38 1) de remklem kan je loshalen de shifter hangt daarin met een plastic klemband, en daarmee is de shifter op en neer te bewegen. Daarnaast is er een kleinere inbus waarmee je de shifter los kan schroeven van de hendel. Hiermee kan je hem dan ook naar links en rechts verplaatsen.
Ga ik bekijken, dank. Heb afstand remhendel-stuur nog niet verandert. Staat standaard afgesteld.
Fiets online gekocht (wel bij fietsenzaak gepast maar dat was maatje te klein en groter was niet meer tk was overjarig model).
Dank voor de reacties
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Volgens mij heb ik dezelfde fiets, een fijn karretje al heb ik er al wel wat gedoe mee gehad...
Zie: viewtopic.php?t=141947
Ik ben heel benieuwd hoe de voorvork jou bevalt en vooral of deze niet (zoals bij mij) trilt.

Over het schakelen is het meeste wel gezegd denk ik. Persoonlijk schakel ik bijna alleen nog met mijn duim. Je kunt beide handles met je duim bedienen. Duwen op de kleine knop geeft je één zwaarder verzet of, als je iets verder duwt, zelfs twee.

De remmen zijn in principe voor één vinger, maar zelf vind ik het prettiger doseren met twee. Je moet daarbij niet heel hard knijpen... Gewoon een beetje spelen met de afstelling tot ze lekker staan en je ze automatisch goed pakt. Ik heb tussen de klemband van de rem en de handvatten ongeveer 1,5cm zitten.
Be Nice, Say Hi!
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Ja dat is hem Pbro! Idd fijne fiets! Vooralsnog geen bijzonderheden.
Ja de voorderailleur lijkt slecht afgesteld; de boel maakt herrie op grootste blad vóór en halverwege achter.
Verder zijn de kabels soms hoorbaar in het frame. Maar niks bijzonders dus.
Vind de Ikons wel waardeloos in modder. Echt een mooi weer band. Geven nul vertrouwen en grip. Rechtdoor al niet. Ze lopen ook snel vol modder en lossen ook niet meer. Pas 2 ritten later na wat waterplassen was het profiel weer schoon.
Ik hoor soms ook een 'knak'maar lijkt uit bracketas omgeving te komen. Crankstel die hoek. Ooit ook gehad met mijn Giant Cadex 2. Oorzaak nooit gevonden.
:-q

Nog een vraagje, misschien weet jij dat Pbro, heeft deze fiets tubeless banden of niet? Mocht je het ook niet weten, staat er een codering op de band bij tubeless-only? Net zoals bij autos bij runflats?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vrijwel elke band is tubeless te rijden, ook als er niets in die richting op staat. Alleen de lichtste (en dus dunwandigste) banden blijven soms niet goed op druk.

Maxxis raadt wel aan latex zonder ammoniak te gebruiken, maar over of dat ook echt nodig is verschillen de meningen. Ik pleur er gewoon Stan's Notubes in en tot nu toe geen problemen... (met Minions en Rekons). Maar er zijn ook tubeless vloeistoffen zonder ammoniak dus je hebt de keus om hun richtlijnen te volgen of niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Ok. Ik weet NIKS van tubeless. Dus als er binnenand in zit dan hou ik dat voorlopig wel zo.
Fotos vd handgreep-rem-schakel situatie. Ouwe fiets met idd rapidfire en huidige merida:

Afbeelding

Afbeelding

Zelfde merk model handgreep. Veel minder plek voor de duim ivm shifters. Ook de remhendel is korter
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

venom schreef: do 20 februari 2020, 11:03 Ok. Ik weet NIKS van tubeless. Dus als er binnenand in zit dan hou ik dat voorlopig wel zo.
Fotos vd handgreep-rem-schakel situatie. Ouwe fiets met idd rapidfire en huidige merida:

Zelfde merk model handgreep. Veel minder plek voor de duim ivm shifters. Ook de remhendel is korter
Ik zou de hele handgreep een stukje naar het midden van je stuur verschuiven, dan zit het goed. Zo zit het bij mij:
Afbeelding

Tubeless kan ik je wel aanraden. De binnenbanden zijn superdun en lijken wel van papier gemaakt. Gaan dus snel lek, ik spreek uit ervaring :-{
Zelf heb ik zo’n kitje gebruikt van Stans gebruikt, wat @Kermit ook aangeeft. Dit gaat tot nu toe 3/4 jaar prima. Tubeless maken is echt niet moeilijk. Zorg wel dat je een compressor en wat extra latex bij de hand hebt. De hoeveelheid latex in zo’n kitje is precies genoeg, maar ook niet meer dan dat. Mijn voorband bleef in het begin langzaam leeglopen, 30cc extra latex toegevoegd en nu is het perfect. Wat je ook kunt overwegen zijn latex binnenbanden.

De Maxxis Ikon banden zijn inderdaad niet geschikt voor modder. Ik denk dat ik ze als achterband opmaak en binnenkort iets anders kies (Forekaster ofzo) als voorband. De rammeltjes van de kabels heb ik soms ook. Beetje een onhebbelijkheid van het binnendoor laten lopen van de kabels. Ik stoor me er niet aan.

Hou die ‘knak’ maar even goed in de gaten. Na een tijdje werd het bij mij een ‘krak’ en toen was de zadelpen doormidden. :o
Be Nice, Say Hi!
Plaats reactie