shimano XT 2018 vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

kermit schreef: di 18 februari 2020, 12:42
Elke keer als ik weer eens op die fiets rijd valt me op hoe snel het schakelen naar een lichter verzetje gaat, werkt echt goed. Ik zou best benieuwd zijn naar een high-end Sram gripshifter/derailleur combi die zo werkt... dat moet helemaal razendsnel werken.
Ik rijd nu zo'n 5 jaar met Sram XO gripshift (is dat highend genoeg?), heerlijk systeem. Schakelt snel en precies. Volgens mij zijn we stadsgenoten, dus als je een keer wil testen.....
Ben totaal niet op de hoogte hoe goed de moderne duimschakel-systemen werken, rijd ook al zo'n 25 jaar met Gripshift. Mijn duim functioneert niet meer 100% met een beschadigde pees. Dus ben bijna "verplicht" hier mee te rijden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelf rijd ik ook al sinds 1998 ;-) voornamelijk met gripshifters in allerlei uitvoeringen, dus ik vergelijk die setup met een inverse derailleur ook met andere gripshift setups.

En ik ben ook zeker niet ontevreden over de werking van het spul, integendeel. Ben echt wel een gripshift-fan :)
Maar afgaande op hoe bijna vanzelf die (inmiddels verouderde...) inverse derailleur naar een lichter verzet schakelt zou ik best eens een moderne Sram groep met een derailleur met de veer andersom willen uitproberen. Er zit imo best wel een logica in om de derailleur door de veer naar een groter kransje te laten gaan en niet door je eigen kracht.

Aangezien Sram echter niet zo een derailleur maakt moet ik me "behelpen" met het huidige materiaal ;-)
(Maar goed, we gaan wel erg off topic zo...)

Over tubeless maken (ook off topic, XT 2018?): is goed te doen. Netjes werken en een pomp met veel luchtopbrengst (nog beter, een compressor) helpen wel. Je hebt snel veel lucht nodig zodat de hieldraad meteen afsluit op de velg, met een beetje halfslachtig pompen lukt dat niet en kun je eeuwig doorbuffelen... :D

Het hangt ook een beetje van de band-velg combi af hoe makkelijk dat snel afsluiten lukt, een velg met smal gootje en brede schouders werkt beter dan een velg met een hele brede goot. Zorg iig dat de tubelesstape de hele breedte vult. Verder is er heeeeeeel erg veel "how to" te vinden over het onderwerp, leef je lekker uit ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Top tip dat je de shifter kunt verstellen t.o.v. de remhendel! Dat wist ik niet. Thanks.

De remmen had ik al opgeschoven maar de shifters mochten nog een klein stukje naar binnen.

Toevallig heb ik ook een blauwe Merida Big Nine XT Edition maar dan de alu versie. :-) (hij is overigens niet volledig XT)

Afbeelding
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Pbro schreef: do 20 februari 2020, 11:32
venom schreef: do 20 februari 2020, 11:03
Ik zou de hele handgreep een stukje naar het midden van je stuur verschuiven, dan zit het goed. Zo zit het bij mij:
Afbeelding

Tubeless kan ik je wel aanraden. De binnenbanden zijn superdun en lijken wel van papier gemaakt. Gaan dus snel lek, ik spreek uit ervaring :-{
Zelf heb ik zo’n kitje gebruikt van Stans gebruikt, wat @Kermit ook aangeeft. Dit gaat tot nu toe 3/4 jaar prima. Tubeless maken is echt niet moeilijk. Zorg wel dat je een compressor en wat extra latex bij de hand hebt. De hoeveelheid latex in zo’n kitje is precies genoeg, maar ook niet meer dan dat. Mijn voorband bleef in het begin langzaam leeglopen, 30cc extra latex toegevoegd en nu is het perfect. Wat je ook kunt overwegen zijn latex binnenbanden.

De Maxxis Ikon banden zijn inderdaad niet geschikt voor modder. Ik denk dat ik ze als achterband opmaak en binnenkort iets anders kies (Forekaster ofzo) als voorband. De rammeltjes van de kabels heb ik soms ook. Beetje een onhebbelijkheid van het binnendoor laten lopen van de kabels. Ik stoor me er niet aan.

Hou die ‘knak’ maar even goed in de gaten. Na een tijdje werd het bij mij een ‘krak’ en toen was de zadelpen doormidden. :o
Heel greep naar binnen is dus juist geen optie bij mij. Dan kan ik niet eens meer met 1 vinger bij de rem.. ik zit veel verder naar rechts op het handvat dan jij zo te zien op de foto. Komt door de ergo grip. Misschien moet de gewone er weer op.
Ik ga wel kijken naar de shifter los verstellen, de eerdere tip.
Forekasters staan bij mij ook op het verlanglijstje. Die krak komt niet uit de zadelpen echt van crankstel hoek vandaan. Heb het eerder gehad.
Tubeless heb ik echt geen sjoege van. Heb ook geen compressor. Sterker nog; vind die wiel steekassen die erop zitten een crime. Ff snel wieltje eruit is er zonder standaard en gereedschap niet bij. Knap irritant. En of het nou zo nódig is..
Ja heb de Big Nines ook gezien in alu. Maar deze viel gelijk mn oog op toen bij de fietsezaak. Gevalletje van gelijk verkocht😂. Wel 10x over nagedacht en getwyfeld ivm bijna €1000 over budget
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Misschien heb ik gewoon grotere handen :D
Aan de remgreep zit een stelwieltje waarmee je deze meer (of minder) naar het stuur kan zetten. Dat zou je ook nog kunnen proberen. Je kunt er rustig aan draaien, heeft verder geen invloed op de afstelling van de remblokken.
Afbeelding
Be Nice, Say Hi!
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Klopt. Had ik al begrepen uit de handleiding die erbij zat. Maar ik kan verticaal prima bij de hendel zoals hij staat ( afstand stuur-hendel). Het probleem is horizontaal. Mn middelvinger valt nu náást de hendel. Ik kan dus niet eens met 2 vingers remmen. Niet zonder acrobatische toeren uit te halen met mn hand.
Laatst gewijzigd door venom op zo 23 februari 2020, 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Even wat heel anders: ik ben blij dat je je weg naar het forum weer gevonden hebt en dat je een strakke fiets hebt gescoord!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Ben ook blij met de fiets! Heb hem al maanden in huis. Denk vanaf vorig jaar herfst, misschien wel zomer. Maar nog niet eerder echt mee gereden. Maar toen de andere fiets voor groot onderhoud moest, was het een goede manier om tóch te kunnen fietsen. Die andere mtb wordt nu de back-up
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Ik begrijp het even niet. Als ik de foto van de TS zie met de huidige greep positie, denk ik meteen: de remgreep moet naar het midden op het stuur.
Met 2 vingers remmen is gewoon niet nodig. Als downhillers met 1 vinger remmen, waarom zou je dan in het vlakke NL 2 vingers nodig hebben? Je wijsvinger moet precies in het "haakje" van de remgreep vallen. Daar moet je remgreep. Daarna kun je de shifter nog een beetje naar links of rechts schuiven afhankelijk van waar je duim zit, door een inbus los te schroeven.

Zo was het tenminste toen ik nog met XT reed...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op deze foto's staat de rem echt teveel naar de handen toe.
Je wijsvinger moet inderdaad in het haakje vallen.

Omdat remmen belangrijker is dan schakelen zou ik dus afstellen op de optimale positie van de remhendels. Dus de positie op het stuur, maar ook de hoek tov je polsen en de reach van de hendel.
Daarna de schakelhendels bijstellen en lukt dat niet met de mogelijkheden van de i-spec bevestiging zou ik overstappen op losse klemmen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik rijd zelf ook met Shimano remmen (XT en XTR race, die hendels zijn nog korter) en ergonomische grips (Ergon) maar ik kan de boel prima zo afstellen dat ik met het eerste kootje van de wijsvinger rem (ik heb echter geen trigger shifters maar gripshift).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Denk dat de foto vertekend. Ik heb niks verandert aan de afstand tot de hendel. Die is 'af fabriek'. Ik kan er net met 1e kootje bij. Niks mis mee. Verstellen hendels moet ik nog verder naar kijken. Wat mij betreft zou de shifter naar links moeten (midden stuur). Dan storen ze niet meer met greep beetpakken. Maar de rem moet níet mee naar het midden. Mijne zijn ook Ergons volgens mij die grepen. De Medium dacht ik
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Kan je wijsvinger niet ook nog een stuk naar rechts op de hevel? Het ziet er naar uit dat je nu alsnog met twee vingers kunt remmen :)
Plaats reactie