Chainline voor shimano 1x12 in non-boost frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik wil mijn huidige 2x11 shimano M8000 setup gaan ombouwen naar 1x12 M8100. Ik heb een non-boost frame met achterasbreedte 142 mm en twijfel wat ik nu het beste kan kiezen voor de crank ivm de chainline. Op diverse plekken lees ik dat een chainline van 49 mm optimaal is voor een 1x non-boost setup.

De huidige crank is een Race Face Aeffect. Deze is om te bouwen naar single ring. Als ik het goed heb, kom ik dan uit op een chainline van 51 mm. Kan ik hiermee problemen verwachten?

De andere optie is om alles bij Shimano M8100 te houden. Shimano claimt dat hun M8100 crank geschikt is voor zowel boost als non-boost, maar deze heeft een chainline van 52 mm.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Ik kan niet precies je vraag beantwoorden. Wat ik wel weet is dat crank bij boost niet veranderd alleen de wielassen. Ja past je ketting lijn aan dmv offset tandwielen. Dus jou optimale kettinglijn ken ik niet maar je kan dat dus bereiken door het juiste tandwiel te gebruiken.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

liquid schreef: vr 21 februari 2020, 11:14 Ik kan niet precies je vraag beantwoorden. Wat ik wel weet is dat crank bij boost niet veranderd alleen de wielassen. Ja past je ketting lijn aan dmv offset tandwielen. Dus jou optimale kettinglijn ken ik niet maar je kan dat dus bereiken door het juiste tandwiel te gebruiken.
Dat is bij Sram zo, niet bij Shimano
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Deze gezien? https://www.raceface.com/media/Crank_Q- ... nlines.pdf
Met de Aeffect en standaard 137/24 mm as komt de chainline met een 2x spider op 49,5 mm het dichtste bij. Minder fraai dan een echte direct mount single ring natuurlijk. Als je een 30 mm as hebt, kun je een kortere hiervan monteren om op 48,5 mm te komen met een direct mount ring. Check ook https://www.oneupcomponents.com/pages/u ... -non-boost als je die nog niet had gelezen, voor wat meer opties.

Edit: even vergeten, je kunt ook gewoon wat spelen met de spacers op de as, en van de BB cups zelf. Dan kun je met een direct mount ring op de Aeffect prima rond de 49 mm komen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het maakt in de praktijk niet veel uit.
Maar met een chainline van 49 mm zit je voorblad dichter tegen het frame en omdat NL vlak is wil je vaak een groot voorblad. Dat past dan vaak niet.
Met een chainline van 51 of 53 krijg je iets meer ruimte voor een groter (ovaal) voorblad.
Nadeel van die grotere chainline is dat je de ketting op de grote krasjes wel erg schuin trekt,.
Dus als je moet klimmen heb je meer slijtage en eerder herrie.
Ook kan je ketting er af lopen bij achteruit trappen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Bonanza schreef: vr 21 februari 2020, 12:36
liquid schreef: vr 21 februari 2020, 11:14 Ik kan niet precies je vraag beantwoorden. Wat ik wel weet is dat crank bij boost niet veranderd alleen de wielassen. Ja past je ketting lijn aan dmv offset tandwielen. Dus jou optimale kettinglijn ken ik niet maar je kan dat dus bereiken door het juiste tandwiel te gebruiken.
Dat is bij Sram zo, niet bij Shimano
Veranderd je frame nog steeds niks van. Hoe verander je het bij Shimano dan? Aslengte? En al die aftermarket tandwielen doen offset toch? Lijkt mij dat je het wel kan gebruiken als je anders wilt uitkomen. Al lijkt mij een verschil van 2 mm in de praktijk wel overkombaar
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

liquid schreef: vr 21 februari 2020, 20:51
Bonanza schreef: vr 21 februari 2020, 12:36

Dat is bij Sram zo, niet bij Shimano
Veranderd je frame nog steeds niks van. Hoe verander je het bij Shimano dan? Aslengte? En al die aftermarket tandwielen doen offset toch? Lijkt mij dat je het wel kan gebruiken als je anders wilt uitkomen. Al lijkt mij een verschil van 2 mm in de praktijk wel overkombaar
Shimano maakt onderscheid tussen boost en non boost cranks, waar Sram het onderscheid maakt tussen 6 en 3 mm offset in het voorblad.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zal wel makkelijk zijn qwa antwoord , maar wat wordt er bedoelt met chain line ,
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Sram doet het in de Spider toch. Ik zie als ik een sram crank zonder blad bestel een boost en non boost versie. Dus dan zit het niet in het blad lijk me.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Cube-Elite schreef: vr 21 februari 2020, 22:18 Sram doet het in de Spider toch. Ik zie als ik een sram crank zonder blad bestel een boost en non boost versie. Dus dan zit het niet in het blad lijk me.
Linkje?
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik kwam in mijn zoektocht onderstaand kettingblad tegen voor RaceFace Cinch met 49 mm kettinglijn:
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... face-cinch

Er staat echter wel:
Compatible with all 10, 11, and 12-speed chains except Shimano 12-speed chains.

Voor Shimano 12-speed hebben ze speciaal dit kettingblad geintroduceerd, maar die heeft weer een 52 mm kettinglijn...
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... 7188423715

Edit: ik lees zojuist op het mtbr forum dat het blijkbaar afhangt van de quicklink die je gebruikt. De speciale kettingbladen voor shimano 12-speed zijn blijkbaar nodig als je een shimano quick link gebruikt. Als je een SRAM quicklink gebruikt, dan kun je ook andere 12-speed kettingbladen monteren.
https://forums.mtbr.com/drivetrain-shif ... 15227.html
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bonanza schreef: vr 21 februari 2020, 22:48
Cube-Elite schreef: vr 21 februari 2020, 22:18 Sram doet het in de Spider toch. Ik zie als ik een sram crank zonder blad bestel een boost en non boost versie. Dus dan zit het niet in het blad lijk me.
Linkje?
https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-DUB- ... ter-Spider
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Cube-Elite schreef: za 22 februari 2020, 21:49
Bonanza schreef: vr 21 februari 2020, 22:48

Linkje?
https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-DUB- ... ter-Spider
Dat is een powermeter waar je een 104 bcd kettingblad voor nodig hebt en geen direct mount kettingblad zoals op een reguliere Sram crank
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Zelf rij ik ook met een Race Face Aeffect met een ABSOLUTE BLACK Chainring Direct Mount oval for Race Face Cinch Crank 32 Teeth werkt prima.
Xt cassette xt ketting. Shimano qlink

Mijn vrouw heeft
SHIMANO XT Crank Direct Mount 1x12-speed FC-M8100-1
Gabaruk 32 tandwiel.
Slx cassette slx ketting. Shimano qlink

Hier kan je misschien nog wat info uithalen. viewtopic.php?f=9&t=142443
who dares wins
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

trek-y schreef: zo 23 februari 2020, 04:15 Zelf rij ik ook met een Race Face Aeffect met een ABSOLUTE BLACK Chainring Direct Mount oval for Race Face Cinch Crank 32 Teeth werkt prima.
Xt cassette xt ketting. Shimano qlink

Mijn vrouw heeft
SHIMANO XT Crank Direct Mount 1x12-speed FC-M8100-1
Gabaruk 32 tandwiel.
Slx cassette slx ketting. Shimano qlink

Hier kan je misschien nog wat info uithalen. viewtopic.php?f=9&t=142443
Dank je! Dat is interessante info.
Plaats reactie