Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Oli4k schreef: ma 24 februari 2020, 14:19 Sommige latex werkt minder goed voor gaten door rotsen en andere is goed genoeg voor gaatjes door meidoorns etc..

Ergo: De Complete Tubeless Gids 2020 - Alles wat je moet weten om het meeste uit je tubeless banden te halen
Wat ook in de lijst mag is de temperatuur waarop de latex niet meer afdicht.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: ma 24 februari 2020, 14:27
Oli4k schreef: ma 24 februari 2020, 14:19 Sommige latex werkt minder goed voor gaten door rotsen en andere is goed genoeg voor gaatjes door meidoorns etc..

Ergo: De Complete Tubeless Gids 2020 - Alles wat je moet weten om het meeste uit je tubeless banden te halen
Wat ook in de lijst mag is de temperatuur waarop de latex niet meer afdicht.
Goeie. Smelttemperatuur van de lijmlaag van velglinten dan ook maar meenemen. Wordt bijna een test-overzicht Duitse stijl zo.

Der Komplete Schlaugloss Guide 2020 - Alles, was Sie wissen müssen, um Ihre schlauchlosen Reifen überhaupt nutzen zu können
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ben het ook niet eens met het feit gewicht.

Dat is wel degelijk lager.
Als ik echt voor de lekbestendigheid ga doe ik er 75ml latex in. Dat is toch snel een 50gr per band winst.
Dat kan je dan niet veel vinden, maar het feit is dat het wel lichter is.

Als ik bv begin seizoen alleen Amerongen rijd heb ik 0 lekbestendigheid nodig en kan ik af met 30ml latex of het restje van het afgelopen seizoen, dan scheelt het 100gram per wiel. Ook dat kan je niet veel vinden maar het is wel lichter.

Daarnaast is rijgevoel ook geen feit, maar een gevoel. Ik zeg niet dat het beter wordt in alle omstandigheden maar ze zijn er wel.

Ik heb afgelopen vrijdag mijn winterbanden van mijn auto geslingerd. De auto stuurt veel preciezer en is stabieler en heeft weer grip in een bocht en met remmen dat met harder rubber (de grip dan)! en dat ook nog tubeless...... :D
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Lars zegt ook niet dat tubeless net zo zwaar is als binnenbanden. Hij zegt dat in de praktijk het gros van de gebruikers veel te veel latex in z'n banden kiepert, en bij het bijvullen hun banden niet schoonmaakt van binnen. Daardoor pakt het in de praktijk, in het merendeel van de gevallen, uit als een verwaarloosbaar verschil. Dat jij of iemand anders het beter(?) aanpakt verandert dat niet.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je,moet om het feitelijk te houden ook geen appels met peren vergelijken. Veel nieuwe fietsen worden geleverd met tubeless ready banden en velgen maar met binnenbanden gemonteerd (en dan meestal zware :tong ). Als je die vervangt voor een tubeless setup bespaar je gewicht (niet de hele fles latex erin kieperen helpt). Misschien kun je het geheel nog lichter maken met andere buitenbanden en lichte biba's maar da's een andere vergelijking imho. Ik heb ook het gevoel dat een fiets dan lichter/soepeler rolt na eerder genoemde ingreep maar dat kan ook gewoon het voldane gevoel zijn dat het geklooi met latex weer even achter de rug is.

Ik ben dus ook nooit erg dol geweest op geklooi met latex maar het is wel fijn (zoals eerder aangehaald) om met de juiste druk te rijden zonder je biba's kapot te rijden (wat ook mij regelmatig is gelukt op ruiger terrein). Latex biba's heb ik ook lang gebruikt, best een aardig alternatief voor tubeless maar je moet ze wel regelmatig bijpompen omdat ze poreuzer zijn dan butyl. Voor mijn gevoel lopen ze soepeler dan butyl maar dat is dan weer een gevoel en geen feit.

Ondanks de feiten bespeur ik een hoop gevoelens in dit topic :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Bokmaaa schreef: ma 24 februari 2020, 15:09 Lars zegt ook niet dat tubeless net zo zwaar is als binnenbanden. Hij zegt dat in de praktijk het gros van de gebruikers veel te veel latex in z'n banden kiepert, en bij het bijvullen hun banden niet schoonmaakt van binnen. Daardoor pakt het in de praktijk, in het merendeel van de gevallen, uit als een verwaarloosbaar verschil. Dat jij of iemand anders het beter(?) aanpakt verandert dat niet.
Je kunt hier van alles over zeggen maar wat je nu beschrijft is geen feit maar een aanname. Je kunt net zo goed aannemen dat een groot deel van de bikers wel hun banden schoonmaakt en/of minder dan de voorgeschreven hoeveelheid latex gebruikt.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Joepie de schreef: ma 24 februari 2020, 12:12 Misschien helpt het om een soort van routekaart te maken, waarin je rekening houdt met diverse scenario's.[…]
Je bedoelt een beslisboom. Tenzij die héél klein is (blijft) kun je die beter niet uistschrijven. Dat wordt al snel onoverzichtelijk.
Oli4k schreef: ma 24 februari 2020, 14:19Ik zie liever […]
En dat raakt dan weer aan de aard van het medium: een forum is per definitie een plaats voor discussie, niet voor documentatie. Is al vaak geprobeerd (niet alleen hier); wordt altijd een bende. Als je dat nou zo graag wil, zet dan een Wiki op.
Vorsprung durch Pedantik.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Eigenlijk zijn er vrijwel geen feiten :lol:

Rolweerstand tubeless vs tube bij dezelfde banden en gelijke druk?
Rolweerstand tubeless vs tube bij hetzelfde type band TLR vs light skin versie bij gelijke druk?
Grip tubeless vs tube bij dezelfde bandendruk en dezelfde band op dezelfde velg?
Grip tubeless vs tube bij afnemende drukken en dezelfde band op dezelfde velg?
Hoe veel lagere druk is mogelijk tubeless vs tube bij dezelfde band (zelfde velg) ?
Gewicht tubeless set-up (aanbevolen hoeveelheid latex) vs light biba bij dezelfde band?
Gewicht tubeless set-up vs light biba bij hetzelfde type band TLR vs lightskin versie?

Enzovoort........onze Oosterburen zouden er waarschijnlijk van smullen :wink:

Ik zie nergens meetresultaten? Zolang dat soort zaken niet zijn vastgesteld blijft het vooral een kwestie van "gevoel" ......en dus vrij oeverloze discussies. Niks mis mee overigens :bier:
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Hebben we het over Tubeless vs Tubes of clinchers?

Overigens rij ik heel fijn met tubless banden, niet vanwegen bovenstaande vermeende voordelen, maar veel meer omdat je minder snel lek rijdt (eigen waarneming, geen wetenschappelijk bewijs voorhanden)
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ja, maar hoe zit het dan met bikers zoals ik die voor keurig die 60ml gebruiken en achter het dubbele erin gooien? Dan voor en achter opsplitsen?

En ja, ik heb geen meetgegevens paraat maar rij meestal achter lek.... :bier:
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Ik ben recentelijk overgestapt op tubeless en ben erg enthousiast over het comfort. Echter heb ik stiekem twee variabelen:
Mijn vorige banden waren 29x2,35 Nobby Nic Double Defense, met binnenband. Nu voor en achter 29x2,25, met voor een Racing Ray en achter een Racing Ralph, in Snakeskin uitvoering.
Afgelopen vrijdag gereden in Hellendoorn en Holten en daar nog niet eerder zo snel geweest. Kan aan de tubeless conversie liggen, kan aan de aard van de band liggen. Derde variabele is dat ik in de winter een krachttrainingsprogramma heb gedaan specifiek voor fietsers, dus kan ook nog aan mij liggen.

Feit blijft dat ik met deze tubeless set-up veel meer comfort en zelfvertrouwen ervaar dan met de vorige banden, en mijn segmenttijden op een route die ik niet vaak rijd ondersteunen dat gevoel. Dat is subjectief, maar aan het eind van de dag moet je lekker doen wat voor jezelf het beste voelt - en daar is soms wat trial and error voor nodig. Als iemand dit leest en niet zeker weet of tubeless iets voor hen is: gewoon een keer proberen; je kunt altijd terug. :bier:
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

George schreef: ma 24 februari 2020, 15:30
Bokmaaa schreef: ma 24 februari 2020, 15:09 Lars zegt ook niet dat tubeless net zo zwaar is als binnenbanden. Hij zegt dat in de praktijk het gros van de gebruikers veel te veel latex in z'n banden kiepert, en bij het bijvullen hun banden niet schoonmaakt van binnen. Daardoor pakt het in de praktijk, in het merendeel van de gevallen, uit als een verwaarloosbaar verschil. Dat jij of iemand anders het beter(?) aanpakt verandert dat niet.
Je kunt hier van alles over zeggen maar wat je nu beschrijft is geen feit maar een aanname. Je kunt net zo goed aannemen dat een groot deel van de bikers wel hun banden schoonmaakt en/of minder dan de voorgeschreven hoeveelheid latex gebruikt.
Mijn aanname is geweest dat Lars dit regelmatig tegenkomt, op basis van deze quote:
Lars TB schreef: za 22 februari 2020, 15:09 Alleen, is die 60 ml wel 60 ml? In de praktijk zie ik meestal meer, veel meer. Omdat 60 ml vaak niet voldoende is als de band niet meteen luchtdicht is. In de werkplaats in de fietswinkel worden regelmatig banden los gehaald en de latex eruit geschept. Tenzij de latex al bijna uitgedroogd is, gaat dit meestal om rond de 100 ml vloeistof die er uit komt. En dan zit er rondom in de band en op de velg ook nog latex en harder geworden resten. Wat doet vermoeden dat er pakweg 120 ml gebruikt is. Per band. In mijn ervaring tref je af en toe een band-velg combinatie die ook zonder latex luchtdicht is. Dan zou je technisch helemaal geen latex hoeven te gebruiken. Maar in zo een geval kun je toe met 60 ml. In vrijwel alle andere gevallen gebruik je meer!
Verder wil ik niet de illusie wekken dat ik enigszins kijk op de zaak heb, maar probeer ik de ervaring van een individu niet te verwarren met de meerderheid. Dat was het hele ding: Iemand zegt "je stelling klopt niet, omdat ik het anders doe".
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

George schreef: ma 24 februari 2020, 15:30
Bokmaaa schreef: ma 24 februari 2020, 15:09 Lars zegt ook niet dat tubeless net zo zwaar is als binnenbanden. Hij zegt dat in de praktijk het gros van de gebruikers veel te veel latex in z'n banden kiepert, en bij het bijvullen hun banden niet schoonmaakt van binnen. Daardoor pakt het in de praktijk, in het merendeel van de gevallen, uit als een verwaarloosbaar verschil. Dat jij of iemand anders het beter(?) aanpakt verandert dat niet.
Je kunt hier van alles over zeggen maar wat je nu beschrijft is geen feit maar een aanname. Je kunt net zo goed aannemen dat een groot deel van de bikers wel hun banden schoonmaakt en/of minder dan de voorgeschreven hoeveelheid latex gebruikt.
Dit is van mijn kant een aanname inderdaad, wel gebaseerd op wat ik in de fietsenwinkel voorbij zie komen en wat ik van veel gebruikers hoor. Niet zomaar een aanname, een reële inschatting.

Maar het kan best zijn dat alle bikers die niet bij de lokale fietsenwinkel komen een 100% score hebben op maximaal 60 ml tubeless vloeistof per band. Dat is dus ook een aanname.

Ik denk gezien de reacties alleen hier al dat ik er niet gek ver naast zit.

Dus wat Bokmaaa met goed lezen ook al zag :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: ma 24 februari 2020, 15:42 Eigenlijk zijn er vrijwel geen feiten :lol:

Rolweerstand tubeless vs tube bij dezelfde banden en gelijke druk?
Rolweerstand tubeless vs tube bij hetzelfde type band TLR vs light skin versie bij gelijke druk?
Grip tubeless vs tube bij dezelfde bandendruk en dezelfde band op dezelfde velg?
Grip tubeless vs tube bij afnemende drukken en dezelfde band op dezelfde velg?
Hoe veel lagere druk is mogelijk tubeless vs tube bij dezelfde band (zelfde velg) ?
Gewicht tubeless set-up (aanbevolen hoeveelheid latex) vs light biba bij dezelfde band?
Gewicht tubeless set-up vs light biba bij hetzelfde type band TLR vs lightskin versie?

Enzovoort........onze Oosterburen zouden er waarschijnlijk van smullen :wink:

Ik zie nergens meetresultaten? Zolang dat soort zaken niet zijn vastgesteld blijft het vooral een kwestie van "gevoel" ......en dus vrij oeverloze discussies. Niks mis mee overigens :bier:
De helft daarvan zijn cijfers die je om de paar maanden in onder andere de Duitse Bike tegenkomt. Ik neem aan dat iedereen die gewoon in zijn hoofd heeft zitten :bier:



Het probleem wat ik al aangeef, is dat die cijfers niet geheel te vertrouwen zijn, omdat het testopstelling versus praktijk is. Ik denk dat ik dat wel duidelijk aangeef en ook onderbouw. Dan heeft het ook geen zin daar cijfers tegenaan te gooien, die zijn niet zomaar te produceren.

Dat van die meetopstellingen is niet specifiek mijn mening, dat zijn geluiden die ik van diverse kanten (uit de fietsbranche) te horen krijg van mensen die er wat meer verstand van hebben. Die komen ook met cijfers die je niet de Duitse bladen gaat vinden. Heb ik die cijfers? De meesten willen ze niet afgeven, ik krijg ze heel af en toe te zien. Maar verder moet ik er op vertrouwen - en vertrouw er ook op - dat ze de waarheid spreken.


Dan is het lijstje met bovenstaande vragen erg interessant en het grootste deel daarvan heb ik al min of meer afgewerkt. Niet wetenschappelijk genoeg voor officiële publicatie, wel nauwkeurig genoeg dat ik mezelf niet voor de gek houd en dat ik achter de uitkomsten kan staan en dat ik vrij zeker weet als iemand anders het grondig aanpakt de resultaten niet echt zullen afwijken. Dan kan ik dus wel gaan roepen dat ik gemiddeld 30,7 sec. kwijt wat met het ene en 30,8 sec met het andere, het resultaat komt neer op: geen noemenswaardig verschil. Of in sommige gevallen dan weer wel. En dit over een periode van pakweg 15 jaar, waarbij sommige testen meermaals gedaan zijn en de ene keer wat vrijblijvender dan de andere keer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog even over het gewicht.
Er worden in de vergelijking binnenbanden opgenomen die voor een normale sterveling onbetaalbaar zijn.
Misschien niet in aanschaf, maar wel om telkens te vervangen bij lekrijden.
(Ja, daar komt toch weer dat lekrijden om de hoek kijken).
Als we de aanschaf en de vervanging van (exotische) lichtgewicht bibas meerekenen, dan is tubeless ook ernstig in het voordeel. Voor €20 heb je een fles waar je zeker 10x je band mee kunt vullen.
Zet dat maar af tegen de prijs van een Tubolito ;)
Zo bekeken is tubeless rijden de goedkoopste manier om je wielen lichter te maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie