Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Alien schreef: di 25 februari 2020, 16:08
MVMVML schreef: di 25 februari 2020, 15:29 Dat hangt oa vd snelheid vd rotatie af :bier:
Om precies te zijn: dat hangt (zoals alle massa) van de versnelling af. Waarbij opgemerkt mag worden, dat vertraging ook versnelling is; maar dan in negatieve zin.
In middelpuntvliedende kracht kan de versnelling 0 zijn, toch heb je dan een uitwaarts drukkende kracht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nu begint het pas echt leuk te worden :-D
Want waar gewicht je eerst tegenhield, gaat het je nu helpen :lol: :wink:
Wanneer je weet te berekenen in welk gebied je rijdt, dan pas zou je kunnen zeggen ik moet weinig gewicht of juist het tegenovergestelde ik heb iets meer gewicht nodig :-D :-q
Alles wat beweegt (en vooral goed te kunnen voortbewegen) heeft een contra balans nodig, maar hoeveel of hoe weinig dat zou moeten zijn, is het grote geheim :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

MVMVML schreef: di 25 februari 2020, 16:46In middelpuntvliedende kracht kan de versnelling 0 zijn, toch heb je dan een uitwaarts drukkende kracht.
Da's leuk, maar het krachtenspel binnen een wiel is niet zo interessant, wat betreft de energie die de rijder moet leveren.
Vorsprung durch Pedantik.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mario070 schreef: di 25 februari 2020, 16:56 Nu begint het pas echt leuk te worden :-D
Want waar gewicht je eerst tegenhield, gaat het je nu helpen :lol: :wink:
Wanneer je weet te berekenen in welk gebied je rijdt, dan pas zou je kunnen zeggen ik moet weinig gewicht of juist het tegenovergestelde ik heb iets meer gewicht nodig :-D :-q
Alles wat beweegt (en vooral goed te kunnen voortbewegen) heeft een contra balans nodig, maar hoeveel of hoe weinig dat zou moeten zijn, is het grote geheim :lol: :-q
Doet me altijd weer terug verlangen naar die tijdrit wielen uit de jaren '80. Rechtdoor geweldig.... :roll:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: ma 24 februari 2020, 11:48
Joepie de schreef: ma 24 februari 2020, 11:02Wil alleen wel kwijt dat het mij opvalt dat voor het presenteren van feiten er erg veel tekst nodig is. Feiten zijn onbetwistbaar (eventuele discussie is vóór het vaststellen van feiten al gevoerd) en hebben op zichzelf niet veel tekst nodig; die som je puntsgewijs op.
Daar heb je wel een punt, maar als ik niet een hele lijst feiten of voorbeelden ga noemen dan word ik er sowieso van beticht dat het alleen mijn mening is en dat dat niet telt. En degenen die al tien jaar iets anders horen denken dan "dat klopt toch niet?", dus moet je uitleggen waarom het wel klopt. Als de uitleg er niet bij staat, dan wint regelmatig degene die het hardst roept.

En dan zie dat als ik het wat algemener omschrijf ik alsnog onderuit gehaald wordt op de uitzonderingen die ik niet specifiek genoeg benoem.


Maar goed, de korte lijst:
Tubeless:
-rolt niet lichter
-is niet lichter
-is niet comfortabeler
-is wel lek-bestendiger

(met als duidelijke uitzonderingen fatbike, enduro, downhill waar deze beweringen niet per definitie op gaan)

(en als ik dit zo in de eerste post zou zetten dan zijn we 38 pagina's verder voordat het hele verhaal er uiteindelijk ook staat, niemand het dan meer kan volgen en het gros al bij pagina 5 is afgehaakt)
“Maar goed, de korte lijst:
Tubeless:
-rolt niet lichter
-is niet lichter
-is niet comfortabeler
-is wel lek-bestendiger”

Lars, als je een beetje googelt kom je zeer veel tegenovergestelde feiten en meningen tegen, idem als je diverse bladen leest.
Heb ik minstens zo’n hoge pet op als van jou.
Los daarvan, heb het zelf zo ook ervaren.
Ik ga dus mee met die overtuigende meerderheid, en niet met jouw minderheidsdtandpunt, al roep je nog zo hard dat het ‘feiten’ zijn. Je hebt me geenzins overtuigd.

Tubeless is inderdaad veel lekbestendiger,
Het rolt lichter,
Het is lichter,
Het is comfortabeler,
Het verbetert de tractie.
Het kan ook wat meer geklooi zijn, maar voor veelrijders zeker in wat uitdagender terrein wegen de voordelen wel op tegen de nadelen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Heh....jammer :( het is alweer ontopic :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heel jammer dat dit topic niet twee maanden eerder gestart is, had ik dát geweten...
Juist deze winter, na dik 30jr biba overgestapt omdat deskundigen overal beweren dat TL uitpuilt van voor(oor)delen.
Ik was juist zo trots op het slagen van deze best wel ingrijpende beslissing.
En nu dit :((

Gelukkig toch nog wel een paar dingen die me blij maken.
Want ik kan me nu als ervaringsdeskundige aansluiten bij de kudde die roept dat het allemaal bijna vanzelf gaat. Zo simpel allemaal.
Vooral dat ploppen is een duidelijk hoorbare bevestiging dat je dit toch maar even zélf gefixt hebt. Gelukt!!!
Dat ploppen laat bij mij in elk geval een bijzonder tevreden, bijna uniek gevoel achter.
Meteen ook maar wielen met heel veel bredere, foute cheap ass Mavic velgen geknoopt, Maxxis ipv Schwalbe rubber want Schwalbe is momenteel standaard rommel, een helemaal zwarte voorvork -zwarte stanchions!- (spelling stanchions volgens Google) en bovendien ook nog andere remset gemonteerd.
Vreemd genoeg ken ik het rijgedrag van de bike niet meer terug. Veel meer controle, veel meer vertrouwen.
Ik dénk, nee, ik gók dat dit het gevolg is van het tubeless maken van een ander type banden op bredere velgen die in een andere vork gestoken zijn.
Dit alles is voor mij dan ook meer dan voldoende reden om de komende 30jr tubeless te blijven rijden :bier:

Wel een domper dat je, precies op het moment dat je denkt weer helemaal bij de tijd (~2017) te zijn, onverwacht op een topic als deze stuit die mijn trots-op-mezelf gevoel in één klap met de grond gelijk maakt.
Maar daar kom ik wel weer bovenop, mijn bikematen kunnen geen van allen zo goed fietsen als ik en hebben de ballen verstand van materiaal.

Wel jammer dat die 2nd life Maxxis achterband die ik hier van een forumlid kocht, een echt gi-gan-ti-sche slinger heeft.
Een feit: metingen wijzen uit dat het in de band zit, niet in foutief monteren daarvan of een slag in de velg.
Dikke meetbare slinger in de noppenrij.
Maar als ik heel hard fiets voel ik daar gelukkig weinig van.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Jan Willem schreef: wo 26 februari 2020, 09:39 Heel jammer dat dit topic niet twee maanden eerder gestart is, had ik dát geweten...
Juist deze winter, na dik 30jr biba overgestapt omdat deskundigen overal beweren dat TL uitpuilt van voor(oor)delen.
Ik was juist zo trots op het slagen van deze best wel ingrijpende beslissing.
En nu dit :((

Gelukkig toch nog wel een paar dingen die me blij maken.
Want ik kan me nu als ervaringsdeskundige aansluiten bij de kudde die roept dat het allemaal bijna vanzelf gaat. Zo simpel allemaal.
Vooral dat ploppen is een duidelijk hoorbare bevestiging dat je dit toch maar even zélf gefixt hebt. Gelukt!!!
Dat ploppen laat bij mij in elk geval een bijzonder tevreden, bijna uniek gevoel achter.
Meteen ook maar wielen met heel veel bredere, foute cheap ass Mavic velgen geknoopt, Maxxis ipv Schwalbe rubber want Schwalbe is momenteel standaard rommel, een helemaal zwarte voorvork -zwarte stanchions!- (spelling stanchions volgens Google) en bovendien ook nog andere remset gemonteerd.
Vreemd genoeg ken ik het rijgedrag van de bike niet meer terug. Veel meer controle, veel meer vertrouwen.
Ik dénk, nee, ik gók dat dit het gevolg is van het tubeless maken van een ander type banden op bredere velgen die in een andere vork gestoken zijn.
Dit alles is voor mij dan ook meer dan voldoende reden om de komende 30jr tubeless te blijven rijden :bier:

Wel een domper dat je, precies op het moment dat je denkt weer helemaal bij de tijd (~2017) te zijn, onverwacht op een topic als deze stuit die mijn trots-op-mezelf gevoel in één klap met de grond gelijk maakt.
Maar daar kom ik wel weer bovenop, mijn bikematen kunnen geen van allen zo goed fietsen als ik en hebben de ballen verstand van materiaal.

Wel jammer dat die 2nd life Maxxis achterband die ik hier van een forumlid kocht, een echt gi-gan-ti-sche slinger heeft.
Een feit: metingen wijzen uit dat het in de band zit, niet in foutief monteren daarvan of een slag in de velg.
Dikke meetbare slinger in de noppenrij.
Maar als ik heel hard fiets voel ik daar gelukkig weinig van.
Goed verhaal, volledig herkenbaar. Inclusief de slinger in de band. Een oplossing heb ik ook niet dus er zit niets anders op dan harder fietsen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zo poëtisch die JW. Ik krijg er een traan van in mijn ogen. :-D
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

A little late to the party, maar dit topic is ook alweer binnen een paar dagen op 9 pagina's - en da's niet zo gek natuurlijk, gezien de flinke knuppel in het niet al te grote hoenderhok. ;)

Interessante startpost Lars, met dito verhandelingen en posts van anderen als vervolg daarop. Het hele verhaal sterkt mij dan toch weer in mijn overtuiging om tubeless gewoon te mijden, en dat is ook al omdat ik een niet al te kundige sleutelaar ben. :-{ ....OK goed, echt sleutelen is het tubeless maken natuurlijk niet maar ik denk dat mijn punt duidelijk is; wat niet echt hoeft, dat doe ik ook liever niet. :D

Ik heb in de afgelopen jaren eigenlijk maar 1 keer lek gereden en waar minder lek rijden zo te lezen nog het beste argument is om tubeless te gaan, zou dit gegeven op zich voor mij dus ook al geen reden zijn om over te stappen omdat ik ook met biba's zelden lek rijd. Nou fiets ik eigenlijk nauwelijks in bv meidoornrijke omgeving dus dat speelt wellicht ook mee, maar toch.

Kortom, voor mij blijven het lekker biba's en dat hoeven dan ook geen peperdure lichte te zijn, die extra grammen van de wat zwaardere soorten neem ik er gewoon bij. :bier:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat lekrijden blijft maar aangehaald worden maar dat is toch helemaal niet het winnende argument? Als ik aan het fietsen ben op mijn tubeless banden is dat het enige waar ik echt nooit aan denk. “O jee wat ben ik vandaag weer heerlijk niet aan het lekrijden” gaat echt nooit door mijn hoofd.

Het gaat om het gevoel. Lastig kwantificeerbaar, dat weet ik. Er zijn hele volksstammen die op kwetsbare wedstrijdbandjes rondrijden omdat die sneller aanvoelen. Het risico op lekrijden neemt men op de koop toe als het ‘lekkerder’ rijdt. Dat is exact de meest overtuigende reden om tubeless te rijden. Het rijdt fijner. Je fiets voelt levendiger aan. En dat het over het algemeen zo veel betrouwbaarder werkt dat zelfs een wedstrijdband zonder anti-lekbescherming ineens in het wild bruikbaar is is mooi meegenomen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lekrijden denk je inderdaad niet bij na. Als je tubeless/niet lek rijdt :winkie:

Wat je vaak ziet is dat mensen bij het vervangen van banden tubeless gaan. Natuurlijk voelt je fiets dan anders aan :roll:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Oli4k schreef: wo 26 februari 2020, 14:56 Dat lekrijden blijft maar aangehaald worden maar dat is toch helemaal niet het winnende argument? Als ik aan het fietsen ben op mijn tubeless banden is dat het enige waar ik echt nooit aan denk. “O jee wat ben ik vandaag weer heerlijk niet aan het lekrijden” gaat echt nooit door mijn hoofd.

Het gaat om het gevoel. Lastig kwantificeerbaar, dat weet ik. Er zijn hele volksstammen die op kwetsbare wedstrijdbandjes rondrijden omdat die sneller aanvoelen. Het risico op lekrijden neemt men op de koop toe als het ‘lekkerder’ rijdt. Dat is exact de meest overtuigende reden om tubeless te rijden. Het rijdt fijner. Je fiets voelt levendiger aan. En dat het over het algemeen zo veel betrouwbaarder werkt dat zelfs een wedstrijdband zonder anti-lekbescherming ineens in het wild bruikbaar is is mooi meegenomen.
Mwah, het winnende argument....nee ik geloof best dat je niet de hele tijd met de gedachte van niet lek rijden rond rijdt tijdens de rit, maar ik doelde even hierop:
Lars TB schreef: ma 24 februari 2020, 11:48

Maar goed, de korte lijst:
Tubeless:
-rolt niet lichter
-is niet lichter
-is niet comfortabeler
-is wel lek-bestendiger

(met als duidelijke uitzonderingen fatbike, enduro, downhill waar deze beweringen niet per definitie op gaan)

Waarbij ik dat laatste punt uit de lijst dus even aanhaalde in mijn post en dat op mijn verhaal toespitste. 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lekrijden, daar denk je bij tubeless idd niet aan, want het gebeurt je nooit meer ;)
Soms, als je anderen langs de kant ziet klooien met hun biba en hun pompje (of CO2 patroon, ook zoiets...) dan krijg je heel even dat warme tubeless gevoel :-D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie