Oli4k schreef: ↑do 27 februari 2020, 00:38
Lars TB schreef: ↑do 27 februari 2020, 00:24
Wat voel jij dan?
That's what she said.
Lastig te omschrijven op een manier die de lading denkt maar het is misschien nog het best vergelijkbaar met als ik auto van het VAG-concern oppik bij een autoverhuurder. Als ik instap zie ik een leren stuurtje, rood stiksel, chromen randjes om de klokken. Oogt sportief. Maar na een tijdje rijden voelt het vaag en er lijkt een disconnectie tussen het stuur en de weg. Thuis stap ik weer in mijn BMW-tje uit '89 met sportonderstel en dan weet ik weer hoe controle voelt. Direct, mechanisch. Responsief. Je voelt aan je stuur wat er tussen band en ondergrond gebeurt. En je voelt het op het moment dat het gebeurt, zonder vertraging. Zo extreem als het verschil tussen die auto's is het verschil tussen met of zonder binnenbanden niet maar het komt redelijk in de buurt.
Oli4k schreef: ↑wo 26 februari 2020, 19:39
En sorry, maar als je het verschil tussen wel of geen butyl binnenband niet voelt, daar kan ik echt niet bij. Hoe dan?...
Of als je pompt op een double of in een kombocht. En het verschil in tractie op een technische klim. De respons op een snelle bochtige afdaling. ...
Het is een mooie omschrijving die je geeft, maar ik begrijp de richting niet.
Bij pompen of een kombocht of die response zou je toch zeggen dat de eventuele weerstand van een binnenband aan de binnenkant van de buitenband juist zorgt voor een tikje stabieler gevoel, alsof je met een dikker karkas gaat rijden. Dat zou dus in het voordeel van een binnenband moeten spreken.
Dat is ook de reden dat ik niet met een Liteskin of RaceSport versies kan rijden, karkas is zo dun dat het bij mij weg knikt in die genoemde omstandigheden. Nu komt tubeless-ready min of meer overeen met een Snakeskin of ProTection uitvoering, dus dat komt goed uit voor de stabiliteit als je tubeless rijdt. Maar dan nog kan ik niet onder een bepaalde druk rijden omdat de banden weg gaan knikken. En heel misschien is dit wel 0,05 bar eerder bij tubeless, maar zo precies heb ik nooit gemeten, weet ook niet of dat te bepalen is. Op het punt waar de band niet meer weg knikt merk ik dus het verschil tussen een (lichte) biba en tubeless sowieso niet meer op omdat het geheel toch al een fractie minder soepel is.
Overigens weet ik dat zo een '89 BMW-tje fantastisch sportief aanvoelt, ultiem direct, haarscherp. Maar dat ik met mijn 2013 Focus met standaard onderstel toch sneller door de (meeste) bochten ben... .