Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Mad Wally schreef: ma 4 mei 2020, 16:41 Grotere gaten dichten met de welbekende vulkaniserende prop. Een soort geïmpregneerd touwtje wat je met een gereedschapje inbrengt.

Zoiets: https://www.futurumshop.nl/lezyne-class ... gJUE_D_BwE
Ik heb zoiets liggen. Vanaf welke grootte is dit aan te bevelen? De latex dicht het gat nu wel.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, zo'n prop uit een reparatiesetje er in doen.
(Bij alles groter dan een meidoorn?)
Kost 8,95 bij Decathlon. De "worstjes" kan je door midden knippen, dan kan je 10 of 12x een gat dichtmaken.
De eerste keer kan je het 't beste thuis proberen (met deze band bijvoorbeeld).
Is niet ingewikkeld, maar naast de trails in de zon (of regen) met 10 fietsmaten om je heen is niet ideaal om iets nieuws te proberen.

Op de langere termijn op de latex vertrouwen is link, de band beweegt bij het rollen en dat maakt het bij grotere gaten niet makkelijk voor de latex, het gaatje blijft open gaan (en weer dicht) tot de lucht of de latex op is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 mei 2020, 17:27 Ja, zo'n prop uit een reparatiesetje er in doen.
(Bij alles groter dan een meidoorn?)
Kost 8,95 bij Decathlon. De "worstjes" kan je door midden knippen, dan kan je 10 of 12x een gat dichtmaken.
De eerste keer kan je het 't beste thuis proberen (met deze band bijvoorbeeld).
Is niet ingewikkeld, maar naast de trails in de zon (of regen) met 10 fietsmaten om je heen is niet ideaal om iets nieuws te proberen.

Op de langere termijn op de latex vertrouwen is link, de band beweegt bij het rollen en dat maakt het bij grotere gaten niet makkelijk voor de latex, het gaatje blijft open gaan (en weer dicht) tot de lucht of de latex op is.
Thanks voor de info! Alleen vertrouwen op de latex bij een groter gat was mij niet bekend.

Moet zo'n plug er, bij een gat van een spijker, ook dubbelgevouwen in? Of is enkel ook voldoende als deze er dan strak in zit?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die prop gaat er altijd dubbel in.
De uiteinden netjes afknippen.
Kwa lengte midden tussen de band en de nop.
Eergisteren een prop er uit geremd omdat de uiteinden te lang waren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 mei 2020, 18:16 Die prop gaat er altijd dubbel in.
De uiteinden netjes afknippen.
Kwa lengte midden tussen de band en de nop.
Eergisteren een prop er uit geremd omdat de uiteinden te lang waren.
Thanks. Het is een slick, zo kort mogelijk afgeknipt.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Met een mesje strak langs het rubber afsnijden is het beste. Dan kun je de prop niet meer verliezen door remmen oid.
Sneeuwmonster
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Er is ook die race sealant met grotere cristallen erin die grotere gaten zou dichten. Iemand daar ervaring mee?
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die werkt beter, maar moet je ook eerder vervangen.
Met een schuur vol fietsen in Z Europa een minder strak plan dus niet zelf geprobeerd.
Nederlandse fietsvrienden zijn er wel blij mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Glitters in je sealant werkt ook om wat grotere gaten te dichten. Ook regelmatig grote doorns (pika's) gebruikt om gaten te dichten. Groter gat, meer pika's. Werkt prima....in Nederland zijn grote doorns wel wat schaarser...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mathijs_7 schreef: di 5 mei 2020, 19:08 Glitters in je sealant werkt ook om wat grotere gaten te dichten. Ook regelmatig grote doorns (pika's) gebruikt om gaten te dichten. Groter gat, meer pika's. Werkt prima....in Nederland zijn grote doorns wel wat schaarser...
De reden dat mensen dat niet meer doen is dat ze geen microplastic in de natuur willen achterlaten. Tenzij het composteerbare glitters zijn maar die lossen waarschijnlijk op in je latex.
g60 schreef: di 5 mei 2020, 13:38 Er is ook die race sealant met grotere cristallen erin die grotere gaten zou dichten. Iemand daar ervaring mee?
Ik zag gisteren dat ik de race versie heb van Stan’s. Vroeg me al af waarom dat spul ineens zo duur was. Of het werkt weet ik niet want ik heb al een hele tijd niet lekgereden 🤔
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Oli4k schreef: ma 11 mei 2020, 08:37 Ik zag gisteren dat ik de race versie heb van Stan’s. Vroeg me al af waarom dat spul ineens zo duur was. Of het werkt weet ik niet want ik heb al een hele tijd niet lekgereden 🤔
Van horen zeggen dat deze sealant de kleinere gaatjes dan weer niet goed dicht. Zal een mix tussen gewone sealant en de race sealant ideaal zijn?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is een test geweest waarin beide meededen.
Volgens mij was er geen probleem met kleine gaatjes.
Wel droogt de Race eerder op, dus vaker verversen.
(Misschien kan degene die toen het linkje postte dat nog eens doen?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

M'n oude racende ralfje loopt al minder hard leeg na nog een bekertje stans erin... Zit nu 2,5 in. Moet ook nie meer worden :lol:
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oudere banden hebben vaak last van poreuze zijkanten.
Als je bij het verversen dan de opgedroogde latex er uit peutert, dan zijn ze ineens net zo lek als een nieuwe Conti...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 mei 2020, 16:54 Oudere banden hebben vaak last van poreuze zijkanten.
Als je bij het verversen dan de opgedroogde latex er uit peutert, dan zijn ze ineens net zo lek als een nieuwe Conti...
Kommie nou mee... :lol: . Lijkt wel of ralfje een soa heeft, overal blaasjes op de band. Cherm :((

Maar dan is n conti wel best troep dan... :o
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie