nielsvk schreef: ↑za 22 februari 2020, 22:51
Lars TB schreef: ↑za 22 februari 2020, 20:47
En dat van die stootlekken van Niels, dat is ook mijn hele punt: ik kan rechtuit prima met 1.3 bar rijden ipv met 1.6. Maar dan moet ik geen boomwortels tegen komen. En ook geen bochten. En met 1.3 en een boomwortel is bij een tubeless-setup mijn buitenband er ook aan met een beetje pech.
Ik snap niet helemaal waar je heen wil hier mee. Er zijn meer variabelen dan alleen luchtdruk. Een steviger karkas bijvoorbeeld. In mijn situatie (rijstijl, terrein) heb ik een combinatie gevonden van profiel, karkas, rubbercompound, luchtdruk, velgbreedte, waarbij voor mij grip, comfort en stootlekbestendigheid optimaal zijn (als in: het beste compromis). Dit is voor mij alleen tubeless te bereiken, met binnenband kom ik nooit in de buurt van vergelijkbare rijeigenschappen. Als ik qua materiaal kijk naar de verbeteringen met de meeste (positieve) impact op mijn rijden, dan staat tubeless minstens in de top 3.
Ik ga uit van 1 band, gewoon een standaard band zoals die het meest gebruikt wordt. Noem het een Schwalbe Nobby Nic Snakeskin. Anders moet ik inderdaad 38 variabelen gaan noemen. Dat ik met een Maxxis DH karkas 1.17 bar kan rijden bij gelijke omstandigheden, maar met een Specialized DH karkas 1.21 bar. En als de velg 28 mm is dan wordt die 1.21 juist 1.19 bar. Dus ik snap niet hoe jij de uitleg onnodig gecompliceerd wil gaan maken door op ieder detail moeilijk te gaan doen. Gewoon zoals je dat bij testen doet van 1 variabele uit gaan.
En ik zeg dus alleen dat tubeless highly overrated is, tenzij je lekbestendigheid (en dus ook stootlekken) mee gaat nemen. Ik meen dat jij hierboven precies hetzelfde zegt... . Anders kun je het compromis namelijk niet sluiten... .
nielsvk schreef: ↑za 22 februari 2020, 22:51
Maar goed, jij geeft ook aan een band naar 1,8 bar op te pompen en er op te rijden tot er nog maar 1,5 in zit. 0,3 bar verschil, zeker in dat gebied, vind ik persoonlijk een wereld van verschil maken qua gevoel en rijeigenschappen. Wat dat betreft dus niet vreemd dat jij ook tussen tubeless en binnenband minder/geen verschil merkt.
Ga nu niet dom doen. Ten eerste zit er gewoon een bepaald bereik in ongeveer ieder onderdeel. Omdat geen enkele bocht gelijk is. En waar in de ene bocht een iets lagere druk juist een voordeel is, is dat in een andere bocht juist een nadeel. Dus binnen een bepaald bereik het je een bepaalde optimalisatie. En voel je in de ene bocht wel een voordeel en in een andere niet en bij een fractie andere druk is dit precies andersom.
Daarnaast is dat de praktijk voor vrijwel iedereen. En tenzij jij iedere rit (en het beste nog halverwege) je bandenspanning checkt is wat je zegt dus geen argument, want dan zul jij dus ook geen verschil ervaren.
Daarbij moet je mij niet aanvallen, maar gewoon met argumenten komen: voor jouw werkt tubeless omdat je 1 super belangrijk aspect meeneemt: lekbestendigheid. En daar dus je hele compromis op sluit. Laat je lekbestendigheid weg, dan wil ik dus nog wel eens zien welke voordelen je hebt!