Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Door kunnen rijden bij lekrijden is voor mij een dermate groot voordeel dat ik de nadelen op de koop toe neem.
Zo moet ik voor elke rit even de spanning checken, duurt 2 minuten.

Een keer in Limburg een pad opgereden waar de meidoorns waren gesnoeid en ik kon gelukkig gewoon doorrijden waar een stuk of 4 rijders beteuterd stonden te plakken. Daar doe ik het voor.
Op de UHR is alles dermate netjes geplaveid dat het daar echt niet nodig is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: za 22 februari 2020, 23:40 Relax, ik val je niet aan, ik deel alleen mijn ervaring, welke anders is dan die van jou.
Goed, zo kwam het wel over... . Ik schrijf niet zomaar wat op, dan moet je me niet betichten van dat ik het verschil niet voel. (Maar wat ik dus nu wel een beetje bij jou doe. Hopelijk ga je nu met een ander idee de volgende keer op stap. En dan nog, ik zeg ook niet dat je geen verschil kunt voelen: met een 250 gram binnenband ga je echt wel een verschil voelen ten opzichte van een tubeless-setup. Maar ik beschreef al een min of meer geoptimaliseerde setup met een lichtere binnenband en voor Nederland. De begrijpende lezer ziet in dat ik dit stuk niet perse voor NS-gebruikers schreef.)


Toch komt het er op neer dat jij toch precies doet wat ik omschrijf. Jij kunt ook hetzelfde comfort- en grip-niveau bereiken met binnenbanden. Alleen rijd je dan op de Shore binnen 500 meter lek. De overweging is en blijft dus lekbestendigheid.


En ik zeg nergens dat tubeless fout is, sterker nog, bij veel situaties is het de enige oplossing. Het meidoorn-gebied en waarschijnlijk dus ook de North Shore.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

suravida schreef: zo 23 februari 2020, 12:09 In het kader van iets te vaak banden wisselen vorig jaar ook maar weer eens met binnenbanden gereden. Inderdaad geen merkbaar verschil qua rolweerstand of grip. Wel was het een klere eind teruglopen naar de Bergweg toen ik bij de afslag naar Rhenen lekreed. :lol: Iets wat ik in NL al jaren niet meer heb gedaan. (Laatste keer was volgens mij tijdens de BBC in 2015 ofzo) Dus nu weer lekker latex in de banden.
Lekrijden doe ik in mijn omgeving (Dorst-LDD) eigenlijk nooit, maar dat zou ook voor mij wel een reden kunnen zijn weer op tubeless over te stappen. Maar merkbare of meetbare andere voordelen lijken er nauwelijks.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Jamis Diablo schreef: zo 23 februari 2020, 12:05 Druk noemen en vergelijken zonder bandmaat heeft niet zoveel zin.
Zit nogal verschil tussen het volume van een 27,5x2,4 en 29x3.0
Daarbij kan de druk meter van Jurf afwijken van die van een ander.
Ik weeg ook rond de 95 met bepakking en rijdt nooit onder de 1.8 met 27.5x2.4.
Dat is een goeie, ik rij 27.5x2.4 /2.5 (Maxxis) tot 27.5x2.6(Vittoria)

Meten doe ik met deze drukmeter voor elke rit.
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef: zo 23 februari 2020, 09:08 Ik heb 35mm interne velgen en merk dat ik met 95kg+ rugzak etc maar 1.2/1.3 bar rijd en dat voldoende is om de band niet te laten rollen in de bochten en wel lekker over alles heen vormt. Eigenlijk heb ik alleen in een Bikpark 1.6/18 nodig om dat effect tegen te gaan.
Heeft de breedte vd velg ook niet het e.a te maken met het effect van tubeles?
Ik kan me namelijk voorstellen dat een brede velg meer ondersteuning aan een band geeft als een smalle dus makkelijker lage drukken toelaat.
Wat ik al eerder aangaf, er zijn veel variabelen die allemaal een bepaalde invloed hebben. Veel van die variabelen worden toegeschreven aan tubeless. Maar als je bijvoorbeeld voorheen dus smalle velgen met een binnenband had en met 2.5 bar rond reed en je stapt over op brede velgen met nieuwe banden, gaat naar tubeless en 1.5 bar. Dan is het niet tubeless dat de winst brengt. Dat is de lagere luchtdruk omdat je eerst sowieso te hoog zat. En omdat je nu met de bredere velg ook omlaag kunt.

Inderdaad kun je met bredere velgen lagere druk rijden op sommige ondergronden, hangt het van je gewicht en rijstijl af.


Het enige wat ik wil aangeven dat een aantal argumenten voor tubeless niet op gaan. Maar er zijn altijd weer uitzonderingen te bedenken voor een enkele gebruiken, dus compleet zwart-wit is het niet. Dus ervaar het gewoon zelf, ga lekker spelen en rijd waar je je lekker bij voelt.


En de waardes die ik noem zijn ook maar een beetje uit de losse pols, dat verschilt van de ene op de andere band ook nog wel eens. En soms stop ik onderweg ook om iets meer of minder lucht in de band te doen. Of te spelen met de vering... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ad58 schreef: zo 23 februari 2020, 11:59 Ik denk dat de druk ook afhangt van het parcours. Hier in Dorst en omstreken voornamelijk zandgrond met hier en daar een worteltje. Nergens geen stenen, laat staan rotsen. Daardoor kun je met lage druk rijden zonder je velgen te beschadigen.
Herkenbaar :-q
Ik kom met 1.5-1.7 bar, 29x 2.4 bandenen ruim 90kg hier in deze omgeving ook niks te kort met biba's , met 30mm inw velgen en 29x 2.6 banden ga ik zelfs richting 1.2 bar voor, met 29x3.0 op 40mm net rond de 1 bar v&a. Met of zonder biba's merk ik niet zoveel van, het blijft wel uitkijken met lomp nemen van een stoeprandje natuurlijk.....maar dat doe ik mijn velg ook niet graag aan.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef: zo 23 februari 2020, 13:00Toch komt het er op neer dat jij toch precies doet wat ik omschrijf. Jij kunt ook hetzelfde comfort- en grip-niveau bereiken met binnenbanden. Alleen rijd je dan op de Shore binnen 500 meter lek. De overweging is en blijft dus lekbestendigheid.
Maar je zet je bandenspanning niet om in 500m lek te rijden, ik niet tenminste… Ofwel moet je met binnenbanden naar een hogere bandenspanning om stootlekken te voorkomen en de overweging is grip & comfort.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lars TB schreef: zo 23 februari 2020, 13:12 Dus ervaar het gewoon zelf, ga lekker spelen en rijd waar je je lekker bij voelt.
Dit dus. :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: zo 23 februari 2020, 14:43
Lars TB schreef: zo 23 februari 2020, 13:00Toch komt het er op neer dat jij toch precies doet wat ik omschrijf. Jij kunt ook hetzelfde comfort- en grip-niveau bereiken met binnenbanden. Alleen rijd je dan op de Shore binnen 500 meter lek. De overweging is en blijft dus lekbestendigheid.
Maar je zet je bandenspanning niet om in 500m lek te rijden, ik niet tenminste… Ofwel moet je met binnenbanden naar een hogere bandenspanning om stootlekken te voorkomen en de overweging is grip & comfort.
Je blijft het omdraaien. Het doel is grip en comfort, de reden dat je tubeless gaat is lek rijden als je eenmaal dat niveau van grip en comfort hebt gevonden, als je dat met een biba's doet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef: zo 23 februari 2020, 13:00
nielsvk schreef: za 22 februari 2020, 23:40 Relax, ik val je niet aan, ik deel alleen mijn ervaring, welke anders is dan die van jou.
Goed, zo kwam het wel over... .
In dat geval excuses voor mijn sociale onbeholpenheid. Was oprecht niet zo bedoeld.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

nielsvk schreef: zo 23 februari 2020, 17:44
Lars TB schreef: zo 23 februari 2020, 13:00

Goed, zo kwam het wel over... .
In dat geval excuses voor mijn sociale onbeholpenheid. Was oprecht niet zo bedoeld.
Als je een topic aan naam geeft met “nu ga ik even de feiten verkondigen” en iedereen die er tegenin gaat met de grond gelijk maakt dan heb je serieus lange tenen. Heb ik ook, maar ik heb dan ook schoenmaat 49😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Regenweer, teveel tijd geeft een lang verhaal. Ik probeer me in de lijn van de topic titel te richten op de feiten. En ik gebruik sealant en biba's door elkaar omdat mijn ervaringen voor het grootste deel met Lars' feiten stroken.

Ik rij veel gangbare en minder gangbare maten van 1.5" tot 4.4" op velgen van 17mm tot 80mm. Daarin Conti synthetische sealant, en ook SV19 biba's, en ook Tubolito, Michelin latex, Foss PU en ook al in 1998! Panaracer Greenlites PU. Al met al puzzel ik wat af met die variatie, en zet altijd voor de rit de banden zelf op druk.

Soms heeft een bike 6 of meer maanden stil gestaan. Stilstaan doen biba's ook veel beter dan sealant. 8)

De meter van mijn MTB pomp leest goed af tussen 1 en 2 bar en is al jaren geijkt op mijn rijgevoel. Ik mik op de laagst werkbare druk voor de rit. En eerlijk gezegd let ik er dan minder op wat er in de band zit. Ik stel af op de band/velg, de route en het plan: max of relax. En ik stop indien nodig na een paar km nog om te corrigeren. Ik zoek de grens op en dat is routine.

Waarom al dat gedoe? Als ik terugkijk is het een les van MTB en 4WD off-raod rijden in de woestijn in het Midden Oosten. In een serieus grote zandbak is een van de lessen dat elke volgende tiende bar die je eruit laat een nog grotere winst oplevert aan tractie. Het is geen lineair verband. En nu volgt geen feit, maar ik neem aan dat dit ook waar is voor trail rijden op de MTB.

Tractie en grip zijn belangrijk, en onder de aanname geeft de laatste tiende die ik er met behoud van stabiliteit/lekbestendigheid uit laat de grootste winst. Dus waar ik maximale tractie en grip nodig heb (zeg in de Ardennen en de Alpen) rijd ik altijd tubeless met sealant. En om alle redenen in dit topic al genoemd ga ik niet af op de drukken die anderen rapporteren, ik vogel het uit.

IJkpunt: met mijn schoon aan de haak 93kg rij ik het huisrondje in Drenthe met meest 1.2 voor 1.3 achter in 29x2.3 lichte XC banden op 25-30mm intern velgen. Als ik echt max speed wil gaan dan 1 tiende meer. Als ik naar de UHR ga doe ik er 2-3 tiende bij in dezelfde band. In het buitenland komt er een steviger band op.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Oli4k schreef: za 22 februari 2020, 18:59Volgens mij hoef je alleen de eerste keer dat je tubeless maakt een grotere hoeveelheid te gebruiken (afhankelijk van volume van de band hoeveel exact) en als je vervangt of aanvult doe je niet iedere keer er weer 60 ml bij. Echt veel uitmaken doet het ook niet want aan de buitenkant slijt je er ook grammen af.
En een band met binnenband slijt niet? Dat is kras!
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Alien schreef: zo 23 februari 2020, 18:33En een band met binnenband slijt niet? Dat is kras!
Een binnenband wordt in ieder geval niet zwaarder.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: zo 23 februari 2020, 17:49
nielsvk schreef: zo 23 februari 2020, 17:44
In dat geval excuses voor mijn sociale onbeholpenheid. Was oprecht niet zo bedoeld.
Als je een topic aan naam geeft met “nu ga ik even de feiten verkondigen” en iedereen die er tegenin gaat met de grond gelijk maakt dan heb je serieus lange tenen. Heb ik ook, maar ik heb dan ook schoenmaat 49😉
Jij stapt er sowieso negatief in en verdraait dan mijn woorden om me terecht te wijzen. Door dus precies dat te zeggen wat ik ook al opgeschreven heb. Dan is het toch niet raar dat ik geërgerd over kom?

En ook de opmerkingen van Niels onderschrijven precies wat ik zeg, alleen zou ik het niet juist voelen. Dan reageer ik wederom gepikeerd.

En Cheeta probeert de reden om te draaien. Wat ik niet als aanval zie, maar probeer duidelijk te maken wat oorzaak en gevolg is.



Ik vind het uitstekend als iemand de feiten die ik noem aan wil pakken, maar dat wordt niet gedaan. Tot die tijd lijkt het er dus op dat ik inderdaad 'even de feiten heb verkondigd'. Arrogant? Het probleem is eigenlijk dat een hele hoop mensen de feiten niet op een rijtje hebben. Ik zie dan even niet in wat ik fout doe door ze dan maar even op te sommen.


Als je het dus denkt beter te weten, wees dan zo arrogant dat even te melden.


Ja, ik ben wederom gepikeerd omdat ik aangevallen word en niet de punten die ik noem. En ja, ik ga graag de discussie aan, soms te fanatiek omdat ik meen dat ik inderdaad de feiten juist heb. Maar dat is niet altijd zo en ook ik leer nog regelmatig bij. Helaas komen sommigen alleen met vooroordelen en willen daar niet vanaf stappen. En worden dan boos en dan heb ik het weer gedaan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie