Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ok. Nu wacht ik op waarom het eigenlijk beter is om op smalle banden te fietsen en waarom een korte stem en smal stuur tóch serieuze voordelen bieden ... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mijn enige punt is dat het niet echt relevant is dat je dezelfde grip & comfort met een binnenband kan bereiken wanneer je daarmee in 500m lekrijdt, omdat in 500m lekrijden voor mij geen acceptabel scenario is, voor de mensen waarmee ik fiets bij mijn weten niet, ...* en volgens mij de tijd die je daarmee verliest nooit gaat opwegen tegen de grip & comfort die je wint ten opzichte van een bandenspanning waarbij het wel heel blijft. Eerste prioriteit is dus dat het heel moet blijven: to finish first, you have first to finish.

Uiteindelijk zoekt een ieder een acceptabel compromis tussen 1. lekbestendigheid, 2. grip/comfort, ... Met tubeless an sich neemt grip/comfort niet toe, maar kun je wel de relatie tussen lekbestendigheid en grip/comfort verschuiven naar een range welke met binnenbanden niet te bereiken is. Waarmee tubeless niet de directe reden van meer grip/comfort is (da's de lagere druk), maar wel de voorwaarde om die lagere druk te kunnen rijden zonder grote consessies te doen aan lekbestendigheid.


De 10 kPa die als verschil genoemd wordt, komt in ieder geval niet overeen met mijn ervaring, niet met een enkele andere zijn ervaring in mijn interpretatie van wat geschreven wordt; dat is een persoonlijke ervaring / constatering zoals het genoemd wordt, maar daarmee geen feit.


* Als iemand in 500m lekrijden een acceptabel scenario vindt, dan verneem ik dat graag (dan weet ik namelijk gelijk bij wie ik liever niet in een groep zit met een let's ride :bier: )
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ad58 schreef: zo 23 februari 2020, 23:25 Ok. Nu wacht ik op waarom het eigenlijk beter is om op smalle banden te fietsen en waarom een korte stem en smal stuur tóch serieuze voordelen bieden ... :bier:

Ach, alles is in deze sport al uitgeprobeerd.

Smallere banden, smal stuur met korte stem........ Wala, klinkt al een gravelracer.

Veel hangt gewoon af van wat je er mee wil doen en inderdaad heeft een Gravelracer soms een serieus voordeel. Beetje net als Tubeless rijden.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

cheeta schreef: ma 24 februari 2020, 01:44
* Als iemand in 500m lekrijden een acceptabel scenario vindt, dan verneem ik dat graag (dan weet ik namelijk gelijk bij wie ik liever niet in een groep zit met een let's ride :bier: )
Ik moet altijd aan mijn vrouw denken die ook een keer mee wilde met de lift in Frankrijk. Setup, Tubeless MountainKing RaceSport gewicht 65kg 1.8bar. Zij stond inderdaad na 500m stil met een gescheurde wang. Niet van een stootlek maar van het langs stenen schampen. Die latex dicht altijd zo slecht af op die plek.

Ik denk dat wel of geen Tubeless vooral afhangt van waar je woont en op welke ondergrond je rijd.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

cheeta schreef: ma 24 februari 2020, 01:44* Als iemand in 500m lekrijden een acceptabel scenario vindt, dan verneem ik dat graag (dan weet ik namelijk gelijk bij wie ik liever niet in een groep zit met een let's ride :bier: )
Ik ken wel iemand bij wie dat een realistisch scenario is :winkie: . Maar met een forse liner en Magic Mary Downhill achterop gaat het wel iets beter*. Magic Mary Downhill en een linert op je achterwiel prutsen is overigens dusdanig veel pret dat knoeien met latex slechts een licht komische bijkomstigheid is**. Gelukkig doe je dan ook zeker een seizoen met die band :bier:

Als fietsnoob*** zal ik me verder niet in de discussie in dit draadje bemoeien. Wil alleen wel kwijt dat het mij opvalt dat voor het presenteren van feiten er erg veel tekst nodig is. Feiten zijn onbetwistbaar (eventuele discussie is vóór het vaststellen van feiten al gevoerd) en hebben op zichzelf niet veel tekst nodig; die som je puntsgewijs op.


* Maar ik kan dan ook niet rijden
** Maar ik ben dan ook niet handig
*** dit punt behoeft geen verdere uitleg
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Joepie de schreef: ma 24 februari 2020, 11:02Wil alleen wel kwijt dat het mij opvalt dat voor het presenteren van feiten er erg veel tekst nodig is. Feiten zijn onbetwistbaar (eventuele discussie is vóór het vaststellen van feiten al gevoerd) en hebben op zichzelf niet veel tekst nodig; die som je puntsgewijs op.
Daar heb je wel een punt, maar als ik niet een hele lijst feiten of voorbeelden ga noemen dan word ik er sowieso van beticht dat het alleen mijn mening is en dat dat niet telt. En degenen die al tien jaar iets anders horen denken dan "dat klopt toch niet?", dus moet je uitleggen waarom het wel klopt. Als de uitleg er niet bij staat, dan wint regelmatig degene die het hardst roept.

En dan zie dat als ik het wat algemener omschrijf ik alsnog onderuit gehaald wordt op de uitzonderingen die ik niet specifiek genoeg benoem.


Maar goed, de korte lijst:
Tubeless:
-rolt niet lichter
-is niet lichter
-is niet comfortabeler
-is wel lek-bestendiger

(met als duidelijke uitzonderingen fatbike, enduro, downhill waar deze beweringen niet per definitie op gaan)

(en als ik dit zo in de eerste post zou zetten dan zijn we 38 pagina's verder voordat het hele verhaal er uiteindelijk ook staat, niemand het dan meer kan volgen en het gros al bij pagina 5 is afgehaakt)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: ma 24 februari 2020, 01:44 Mijn enige punt is dat het niet echt relevant is dat je dezelfde grip & comfort met een binnenband kan bereiken wanneer je daarmee in 500m lekrijdt, omdat in 500m lekrijden voor mij geen acceptabel scenario is, voor de mensen waarmee ik fiets bij mijn weten niet, ...* en volgens mij de tijd die je daarmee verliest nooit gaat opwegen tegen de grip & comfort die je wint ten opzichte van een bandenspanning waarbij het wel heel blijft. Eerste prioriteit is dus dat het heel moet blijven: to finish first, you have first to finish.

Uiteindelijk zoekt een ieder een acceptabel compromis tussen 1. lekbestendigheid, 2. grip/comfort, ... Met tubeless an sich neemt grip/comfort niet toe, maar kun je wel de relatie tussen lekbestendigheid en grip/comfort verschuiven naar een range welke met binnenbanden niet te bereiken is. Waarmee tubeless niet de directe reden van meer grip/comfort is (da's de lagere druk), maar wel de voorwaarde om die lagere druk te kunnen rijden zonder grote consessies te doen aan lekbestendigheid.
In mijn achterhoofd zit de uitleg voor de Nederlandse mountainbiker, die dus op zijn hardtail, xc/trail-fully voor 95% in Nederland zijn rondjes maakt. De mountainbiker die hier zit.

Die kan met binnenband op zijn Nobby Nic-achtige band dus een gelijk niveau van comfort en grip bereiken. Want als je op het punt van druk komt dat je echt risico gaat lopen op stootlekken, dan zwabber je al in iedere bocht met die band.

Dan moet ik er ook nog aan toevoegen dat ik hoop dat de fiets al geoptimaliseerd is met een 25-30 mm velg voor die pakweg 2.3 band.

Dan kun je inderdaad met tubeless nog lager gaan, je zult geen binnenband 'doorsnijden' (snakebite), maar je loopt dan wel het risico je buitenband te beschadigen. En je zult deuken gaan rijden in je relatief lichte velg, ook een no-go dus.


Jouw en Niels zijn standpunt zijn vanuit ruiger gebruik helemaal te begrijpen. Je gebruikt al een velg die minder snel beschadigd. Dus kun je om die reden al iets zachter rijden. En dan ga je inderdaad naar een niveau dat je binnenband kapot gaat. Maar sowieso gebruik je al een buitenband en eventueel binnenband die stukken minder comfort leveren, waardoor je dus 'gedwongen' wordt lager in druk te gaan. Waar dan de logische oplossing zou zijn om naar dunwandige binnen- en buitenbanden te gaan. Maar die rijd je zo lek! En dat is mijn hele punt, zoals je hier nu boven ook omschrijft.


Maar mijn hele punt is niet dat ik tubeless af wil kraken, alleen dat het om de juiste redenen gebruikt wordt. En die redenen kunnen dus wat fluctueren afhankelijk van de inzet. Bij NL-gebruik speelt grip/comfort geen rol (omdat die dus ook met biba gehaald worden), maar bij ruig gebruik is het wel een grotere factor!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Misschien helpt het om een soort van routekaart te maken, waarin je rekening houdt met diverse scenario's. Dan houd je overzicht en kan op duidelijke details worden gediscussieerd.

Bijvoorbeeld

Wielrenner --> asfalt --> geen voordelen tubeless
Wielrenner --> bosondergrond -->

XC --> Nederlandse routes ---> velgmaat <25 --> geen voordelen door tubeless
XC --> Nederlandse routes ---> velgmaat >25 --> wel voordelen door tubeless
XC --> Voerstreek --> tubeless noodzakelijk

Bikepark --> eenvoudig (Winterberg)--> weinig risico op snakebite --> voordeel grip twijfelachtig -->
Bikepark --> uitdagend (La Bresse, Lac Blanc) --> veel risico op snakebite --> voordeel grip aannemelijk -->

Enduro --> beginnersniveau -->
Enduro --> gevorderde rijder -->
Enduro --> expert -->
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik snap het punt van categorieën, maar hoe meer daarvan, hoe meer de discussie wordt gevoerd op uitzonderingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Precies. Ik snap dat we hier op een MTB-forum zitten, maar nu nu heb je het enerzijds over “wielrenner”, terwijl je de MTB’ers naar (slechts!) zeven categorieën uitsplitst. Waar zijn in jouw overzicht de randonneurs, de bikepackers, de wielertoeristen, de reisfietsers, de trekking fietsers, de fietsforenzen, de cyclocrossers, de baanwielrenners, de velomobilisten, de ligfietsers, de fatbikers, enz., enz.?
Laatst gewijzigd door Alien op ma 24 februari 2020, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Joepie de schreef: ma 24 februari 2020, 12:12 Misschien helpt het om een soort van routekaart te maken, waarin je rekening houdt met diverse scenario's. Dan houd je overzicht en kan op duidelijke details worden gediscussieerd.

...
Goed lijstje! Maar dan laat ik nu de discussie aan de rest over. Ik heb mijn zegje gedaan (voor 90% van de forummers en NL-rijders) :bier:

:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Jamis Diablo schreef: ma 24 februari 2020, 12:14 Ik snap het punt van categorieën, maar hoe meer daarvan, hoe meer de discussie wordt gevoerd op uitzonderingen.
Moeten we dan Tubes ook toevoegen aan het lijstje?

Maar ik vind wel dat Lars het niet mag opgeven.... Dus blijven volgen en voorzien van commentaar/ mening/ feiten.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Alien schreef: ma 24 februari 2020, 12:24 Precies. Ik snap dat we hier op een MTB-forum zitten, maar nu nu heb je het enerzijds over “wielrenner”, terwijl je de MTB’ers naar (slechts!) zeven categorieën uitsplitst. Waar zijn in jouw overzicht de randonneurs, de bikepackers, de wielertoeristen, de reisfietsers, de trekking fietsers, de fietsforenzen, de cyclocrossers, de baanwielrenners, de velomobilisten, de ligfietsers, de fatbikers, enz., enz.?
En die dus allemaal erbij inderdaad. In de uitleg van de feiten wordt al gesteld dat er heel veel variabelen van toepassing zijn. De wetenschapper in mij zegt dan dat je die moet identificeren en gebruiken in je ordening.
Ik gaf het lijstje slechts ter illustratie wat ik bedoelde. Voor wat betreft de invulling: genoeg specialisten hier :bier:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Nog nooit problemen gehad met het tubeless maken van velgen, met als uitzondering wel eens een setje velgen die eigenlijk ook niet zijn gemaakt om tubeless te maken. Daar zit ook nog wel verschil in. Niet elke velg is er geschikt voor, en dan moet je niet klagen als het niet makkelijk tubeless te krijgen is uiteraard. hetzelfde geldt voor een heel aantal banden.
Door tubeless rijden bespaar je zeker geen gewicht. Tubeless banden zijn over het algemeen zwaarder. Tel daar het gewicht van de sealant en het ventiel bij op, en dan heb je in de meeste gevallen nog wat meer gewicht op de teller als met binnenband.
Wat betreft schadelijk voor het milieu: een binnenband zal waarschijnlijk ook wel zijn afdruk in het milieu achterlaten, en er is tegewoordig eco vriendelijke sealant. Die van Joe's NoFlats ECO gebruik ik tegenwoordig vanwege het milieu, en die werkt prima.
Over het fijner rijden etc, tja, dat blijft een discussiepuntje.
Maar 1 ding is wat mij betreft een feit : je rijdt duidelijk minder snel lek (regelmatig thuis gekomen met een doorn etc in mijn buitenband, en heb er niks van gemerkt) . Wat mij betreft reden genoeg om tubeless te rijden.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Joepie de schreef: ma 24 februari 2020, 12:12 Misschien helpt het om een soort van routekaart te maken, waarin je rekening houdt met diverse scenario's. Dan houd je overzicht en kan op duidelijke details worden gediscussieerd.

Bijvoorbeeld

Wielrenner --> asfalt --> geen voordelen tubeless
Wielrenner --> bosondergrond -->

XC --> Nederlandse routes ---> velgmaat <25 --> geen voordelen door tubeless
XC --> Nederlandse routes ---> velgmaat >25 --> wel voordelen door tubeless
XC --> Voerstreek --> tubeless noodzakelijk

Bikepark --> eenvoudig (Winterberg)--> weinig risico op snakebite --> voordeel grip twijfelachtig -->
Bikepark --> uitdagend (La Bresse, Lac Blanc) --> veel risico op snakebite --> voordeel grip aannemelijk -->

Enduro --> beginnersniveau -->
Enduro --> gevorderde rijder -->
Enduro --> expert -->
Ingewikkeld. Voor alle categorieën gelden dezelfde voordelen: een niet doods aanvoelend rijgedrag en minder kans op lek. Een lijst maken met waar tubeless wel of niet zinvol is komt op mij een beetje over alsof het weer 2002 is. Ik zie liever een lijst van wat het beste werkt qua setups. Velg+band combi’s en welke latex. Eventueel kun je daar nog wat locatie/rijstijl info aan toevoegen. Sommige latex werkt minder goed voor gaten door rotsen en andere is goed genoeg voor gaatjes door meidoorns etc..

Ergo: De Complete Tubeless Gids 2020 - Alles wat je moet weten om het meeste uit je tubeless banden te halen
Plaats reactie