Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Conti heeft bij de lichte xc versies te dunne zijkanten.
Wat helpt is de binnenkant verven met de latex.
Dan laten drogen en daarna pas tubeless monteren. (Met de normale hoeveelheid verse latex)

Ik laat de oude latex altijd zitten, alleen bij de hieldraad peuter ik het er soms af, zodat het weer netjes afsluit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 mei 2020, 17:21 Conti heeft bij de lichte xc versies te dunne zijkanten.
Wat helpt is de binnenkant verven met de latex.
Dan laten drogen en daarna pas tubeless monteren. (Met de normale hoeveelheid verse latex)

Ik laat de oude latex altijd zitten, alleen bij de hieldraad peuter ik het er soms af, zodat het weer netjes afsluit.
Latex verven bij een nieuwe band.. En die zijn tubeless ready? Ik heb 10 jaar geleden mountain kings tubeless gehad wat geen succes was. Nooit geen conti meer gereden.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Bij de oude mk's kwam de latex door de zijwangen van de band naar buiten :-{ maar dat waren toen ook nog draad banden :roll: en geen vouw banden :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 mei 2020, 16:54 Oudere banden hebben vaak last van poreuze zijkanten.
Als je bij het verversen dan de opgedroogde latex er uit peutert, dan zijn ze ineens net zo lek als een nieuwe Conti...
Ik weet welke jij hebt maar die conti’s van mij zijn echt de meest luchtdichte tubeless banden die ik in de laatste twee decennia gehad heb. Zonder latex in een keer op de band ploppen en met latex een week druk vasthouden. Denk dat je in de war bent met Schwabbel. Of zijn die inmiddels ook beter geworden?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb juist bij Schwalbe geen problemen...

Maar het ging hier nu even over het opnieuw tubeless maken van gebruikte banden, niet om eerste montage
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Even een kickje, wanneer moet je nu precies latex gaan bijvullen? Wanneer merk je dat er te weinig in zit?
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

Ik merk er niets van of er wel/ niet genoeg latex in zit. Pas als het nodig is en er komt niets naar buiten weet je het pas zeker, maar dan ben je te laat. :roll: Dus je moet preventief handelen. Om de zoveel weken/ maanden checken en eventueel bijvullen.

Ik rij weinig tot niet lek. Noem het geluk. Mocht het toch gebeuren plaats ik een binnenband en herstel de boel thuis.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dizer schreef: ma 3 oktober 2022, 15:36 Even een kickje, wanneer moet je nu precies latex gaan bijvullen? Wanneer merk je dat er te weinig in zit?
Als je lek rijdt en het gaatje wordt niet gedicht .... :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

hanjovdberg schreef: ma 3 oktober 2022, 16:25
Dizer schreef: ma 3 oktober 2022, 15:36 Even een kickje, wanneer moet je nu precies latex gaan bijvullen? Wanneer merk je dat er te weinig in zit?
Als je lek rijdt en het gaatje wordt niet gedicht .... :winkie:
Oke, dus het kan best zo zijn dat ik er 2 jaar niets aan hoef te doen? Ik heb hiervoor altijd met latex binnenbanden gereden en had maar 1 lek per jaar.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Dizer schreef: ma 3 oktober 2022, 16:42 Oke, dus het kan best zo zijn dat ik er 2 jaar niets aan hoef te doen? Ik heb hiervoor altijd met latex binnenbanden gereden en had maar 1 lek per jaar.
Jup, dat kan. Zal ook van de ondergrond waar je rijdt en het aantal kilometers afhangen.
In mijn geval: +/- 1.000 km in ongeveer 3 jaar tijd. Schwalbe Rocket Ron 2.8 met euhm.... Geen idee welke latex. :roll:
Tubeless maken ging relatief makkelijk en volgens mij heb ik er na een jaar (via het ventiel) nog eens een scheutje bij gedaan, maar de banden zijn nog niet weer van de velg geweest. Wel voor elke rit even de druk controleren, maar ik fiets toch max 1x per week en meestal zit er (veel) langer tussen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dizer schreef: ma 3 oktober 2022, 16:42
hanjovdberg schreef: ma 3 oktober 2022, 16:25

Als je lek rijdt en het gaatje wordt niet gedicht .... :winkie:
Oke, dus het kan best zo zijn dat ik er 2 jaar niets aan hoef te doen? Ik heb hiervoor altijd met latex binnenbanden gereden en had maar 1 lek per jaar.
Het was natuurlijk een beetje een flauw grapje maar eigenlijk doe ik het wel bijna altijd zo. Of ik moet naar buitenland of Limburg gaan (of net voor vakantie) dan gooi ik er nog wel eens een paar scheutjes in.

Maar pas moest ik even mijn banden eraf halen en er bleek niets meer in te zitten. Maar lekrijden doe ik ook bijna nooit.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Hier dezelfde ervaring als Hanjo. Ik vul ze opnieuw nadat ik banden heb gewisseld en gooi en scheurtje bij als ik naar Limburg ofzo ga, verder doe ik er niks aan, ook niet als dat langer dan een jaar is. Gaat tot nu toe best goed
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Elke 3-4 maanden controleren en aanvullen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een signaal dat de latex minder goed wordt is als je buitenband vochtig wordt op de wangen. En je vult niet bij, de oude latex moet eruit en je gooit er nieuwe in.

Met bijvullen verdun je alleen maar je nieuwe latex en er zit meer vloeistof (dus gewicht) in je banden dan je nodig hebt.

Maar als je met biba misschien eens per jaar lek rijdt zou ik lekker met biba blijven rijden... de effecten op het rijgedrag worden imo nogal overdreven. Ik ben terug naar binnenbanden gegaan en eens per jaar latex: vlak voor de jaarlijkse mountainbikeweek in de bergen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik rij eigenlijk nooit lek :D

Maar in het voorjaar gaat er sowieso altijd nieuwe in omdat ik de latex niet meer vertrouw na de vorst
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie