Vork afstelling voor iets technischer werk.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

RobBoZ schreef: zo 1 maart 2020, 22:41 Hoe ik de videos interpreteer:
-GMBN: Gewicht(lichaam) flink naar achteren gooien zodat het voorwiel omhoog gaat en vervolgens je lichaam naar voren gooien om het achterwiel te lichten.
-Bikeradar: Lichaamsgewicht centraal. vork een duw geven tot iets na de helft van de bult/schans en dan een duw op de trappers.

GMBN manier dus meer met lichaamsgewicht achter-voor.
Bikeradar meer met explosieve kracht uit de armen/benen voor-achter.

Zal waarschijnlijk wel ergens iets verkeerd begrijpen. :~
Het is eigenlijk heel simpel, het zijn 2 verschillende technieken:
Bikeradar is op basis van een manual en GMBN is obv een bunnyhop. En de basis voor een bunnyhop is, idd, de manual aka de L-shape (drive the bike into the ground, then move your weight back) en is voor alle fietsen (mtb, bmx, cx en 3wielers) gelijk, vering of geen vering.

Aangezien de manual makkelijker is te leren dan de bunnyhop (het is maar de helft :winkie: ), zeg ik dus: Eerst Bikeradar oefenen en dan pas GMBN.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Oke, ik zal eens niet zo eigenwijs meer doen.
Heb ze een mailtje gestuurd om te vragen of er nog plek is. :D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

RobBoZ schreef: zo 1 maart 2020, 23:19 Oke, ik zal eens niet zo eigenwijs meer doen.
Heb ze een mailtje gestuurd om te vragen of er nog plek is. :D
Wie, GMBN of Bikeradar? :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik m'n scheur open getrokken :-{ nu moet ik het uitleggen ook natuurlijk :lol:
RobBoZ schreef: zo 1 maart 2020, 22:41
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 1 maart 2020, 22:08 Je stelt een hoop vragen voor iemand die liever geen clinic doet. :tong
Betrap mijzelf er ook op inderdaad. :lol:
Toen dacht ik ook nog dat het alleen ergens hard tegenaan rijden was en een beetje naar achteren hangen, maar schijnt toch iets moeilijker te zijn.
Mario070 schreef: zo 1 maart 2020, 22:14 Jep....je ziet iets verkeerd :lol: maar je zit niet helemaal verkeerd en waarom omdat je luistert wat er uitgelegd wordt door Bike Motion en dat klopt niet helemaal :-{ Maar ik denk dat jij met voor een achter of achter en voor :lol: het over de vering hebt :-? want bij beide uitleg is het gewicht centraal tijdens het in duwen/pompen :-q
Zelf denk ik dat je niet naar FS uitleg moet gaan kijken :( als je dus op een HT rijdt :roll: voor mij zijn dat totaal verschillende bike's met nog meer verschil in rij eigenschappen :-q
Hoe ik de videos interpreteer:
-GMBN: Gewicht(lichaam) flink naar achteren gooien zodat het voorwiel omhoog gaat en vervolgens je lichaam naar voren gooien om het achterwiel te lichten.

wat hier uitgelegd wordt is niet de jumps waar jij het over hebt....maar zet het beeld op 2.34 stil en langzaam door naar 2.35 en kijk goed wat daar gebeurd, gewicht centraal en inveren/pompen voor de jump

-Bikeradar: Lichaamsgewicht centraal. vork een duw geven tot iets na de helft van de bult/schans en dan een duw op de trappers.

deze kan wat mij betreft zo de prullenbak in :( komt werkelijk niets overeen wat de bike doet tegenover de uitleg.....kijk erg goed naar de bike op het moment dat er een pijl op het scherm komt eerst aan de voorkant en dan een pijl aan de achterkant, op dat moment legt hij dus uit, dat hij de voorkant indrukt... kijk op dat moment naar de afstand van zijn achterband naar de zitbuis en wanneer het voorwiel los komt zegt hij, en daarna dus de achterkant gaat indrukken....nou die is en was al bijna maximaal ingedrukt omdat wanneer de bike volledig los komt kijk dan nog eens naar de afstand achterband/zitbuis

GMBN manier dus meer met lichaamsgewicht achter-voor.
Bikeradar meer met explosieve kracht uit de armen/benen voor-achter.

Zal waarschijnlijk wel ergens iets verkeerd begrijpen. :~
Maar dat indrukken/pressen/pompen hoe je noemen wil :lol: komt niet voor bij een HT :(
Het enige wat eigenlijk nu van toepassing blijft is de manual, gewicht naar voren dan terug en liften en als je er bunny hop van wil maken ook goed :-q maar dat is het :roll: :wink:
HT jumps gaan bekijken zou ik zeggen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zo ga er goed voor zitten....neem een lekker bakkie koffie met een koekje erbij :lol: en geef je ogen de kost :-q
Van al dat FS gepomp/pressen/drukken/inveren/uitveren/voorwiel eerst/dan achterwiel/of beiden tegelijk of juist weer andersom :lol: komt hier niet terspraken :roll: yes....hardtail jumping :lol: :-q
https://m.youtube.com/watch?v=tJAGgJPxzCc
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

TenZNL schreef: zo 1 maart 2020, 23:59 Wie, GMBN of Bikeradar? :winkie:
Heb het iets lokaler opgezocht, die Engelsen rijden toch maar aan de verkeerde kant van de trail. :tong
Mario070 schreef: ma 2 maart 2020, 01:59 Zo ga er goed voor zitten....neem een lekker bakkie koffie met een koekje erbij :lol: en geef je ogen de kost :-q
Van al dat FS gepomp/pressen/drukken/inveren/uitveren/voorwiel eerst/dan achterwiel/of beiden tegelijk of juist weer andersom :lol: komt hier niet terspraken :roll: yes....hardtail jumping :lol: :-q
https://m.youtube.com/watch?v=tJAGgJPxzCc
Gave video, niet veel info over hoe het te doen, maar leuk om te kijken.

Kan mijn idee zijn maar bij veel van de fietsen die ik zie springen lijkt het of de rijder meer rechtop zit.
Geometrie dingetje.
Heb het idee dat ik bij mijn fiets nogal ver naar voren zit, racefiets style.
Dat zal het misschien ook nog wat moeilijker maken.
Maar onmogelijk zal het uiteraard niet zijn want veldrijders kunnen het ook.

Om even in herhaling te vallen, het is en blijft een XC fiets en dat moet het ook blijven.
Dus ga niet zitten rommelen met kortere stuurstand of riser stuurtje oid, moet gewoon eerst zelf leren fietsen.

Ga eens beginnen met het voorwiel zonder schans omhoog te brengen, want zelfs dat kan ik nu niet.
Zodra ik dat onder de knie heb de bunnyhop techniek oefenen.
En ondertussen wat over jumps rijden om daar wat comfortabeler mee te worden.
(En omdat het leuk is :P )
En dan als het goed is eind maart die clinic, met hopelijk al een kleine basis van iig het voorwiel omhoog en mss de bunnyhop op zak.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het ging er vooral om....dat je dus niet naar FS jumping techiek moet kijken :-{ maar naar de HT techniek :-q
En het voorwiel liften en controle is wel één of de basics voor controle :-D maar met een jump trek je niet aan het stuur :-{ dus goed opletten tijdens de clinic/s :-D :-q
Waar een beetje meer of minder lucht in je voorvork :-q je wel niet brengt :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zijn we uiteindelijk toch weer terug op pagina 3:
RobBoZ schreef: ma 24 februari 2020, 21:33 Iets wat ik heb geleerd in het motorrijden.
"First fix the rider, then fix the bike."

Er is nog zo veel dat ik aan rijvaardigheid kan verbeteren voor ik deze fiets ben ontgroeid.
Daar gaan we eerst aan werken, de rest komt wel.
Het is niet de bedoeling mijn gebrek aan rijvaardigheid weg te poetsen met een meer vergevingsgezinde fiets.
Dat is het paard achter de wagen spannen.

Waar het mij hier om ging was, staat de vork nou echt zo verkeerd, of moet ik het er mee doen.
Ik ben dus niet persé op zoek naar meer veerweg oid, maar naar een juiste afstelling van de huidige vork in z'n huidige bouw.
Ben nu alleen toch weer ouderwets ongeduldig geworden om het te willen beheersen. :tong
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mario070 schreef: ma 2 maart 2020, 01:17 Maar dat indrukken/pressen/pompen hoe je noemen wil :lol: komt niet voor bij een HT :(
Het enige wat eigenlijk nu van toepassing blijft is de manual, gewicht naar voren dan terug en liften en als je er bunny hop van wil maken ook goed :-q maar dat is het :roll: :wink:
HT jumps gaan bekijken zou ik zeggen :-q
Sinds wanneer gooi je bij een manual je gewicht naar voren? :roll:
Stop ff met onzin te verkopen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Krijg net een geweldige ingeving.

Heb hier nog een wahoo kickr power staan.
Die kan ik mss wel als manual/wheely machine gebruiken. 8)

Steiger hoogte van de fiets begrenzen en gaan.
Wordt indoor trainen toch nog leuk. :tong
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

TenZNL schreef: ma 2 maart 2020, 12:30
Mario070 schreef: ma 2 maart 2020, 01:17 Maar dat indrukken/pressen/pompen hoe je noemen wil :lol: komt niet voor bij een HT :(
Het enige wat eigenlijk nu van toepassing blijft is de manual, gewicht naar voren dan terug en liften en als je er bunny hop van wil maken ook goed :-q maar dat is het :roll: :wink:
HT jumps gaan bekijken zou ik zeggen :-q
Sinds wanneer gooi je bij een manual je gewicht naar voren? :roll:
Stop ff met onzin te verkopen.
Kun je je een beetje dimmen aub, ik praat ook niet zo tegen of over jou.
Op de 32 sec ff naar de voorvork kijken en inveren van de voorvork is gewicht van boven af.... Meneer :bier:
https://youtu.be/NkWnV4RDzkU
Ik heb ook manuals volledig uit zit positie gezien....maar dat is nog een stap verder dus nu nvt....maar dan zou je enigzins gelijk hebben....maar dan hoef je zeker niet zo te reageren :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

RobBoZ schreef: ma 2 maart 2020, 13:42 Krijg net een geweldige ingeving.

Heb hier nog een wahoo kickr power staan.
Die kan ik mss wel als manual/wheely machine gebruiken. 8)

Steiger hoogte van de fiets begrenzen en gaan.
Wordt indoor trainen toch nog leuk. :tong
Nog beter idee; bovenaan de trap met je fiets en je met fiets en al van de trap storten zijn we in 1 klap van alles af :wink: :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mario070 schreef: ma 2 maart 2020, 15:28 Kun je je een beetje dimmen aub, ik praat ook niet zo tegen of over jou.
Op de 32 sec ff naar de voorvork kijken en inveren van de voorvork is gewicht van boven af.... Meneer :bier:
https://youtu.be/NkWnV4RDzkU
Ik heb ook manuals volledig uit zit positie gezien....maar dat is nog een stap verder dus nu nvt....maar dan zou je enigzins gelijk hebben....maar dan hoef je zeker niet zo te reageren :roll:
Ik vind en zeg dat je onzin verkoopt, daar is geen onvertogen woord aan te pas gekomen.
Zowat elk filmpje op YT zegt: pomp je gewicht vanuit basispositie naar recht beneden en dan naar achteren in een L-vorm en zo doe ik het zelf ook.
Maar blijkbaar ben jij ineens de manual-grandmaster en moet je je gewicht naar voren gooien en niet pompen? Het zal ongetwijfeld goed bedoelt zijn maar er klopt weinig van en het gaat Rob zeker niet helpen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

TenZNL schreef: ma 2 maart 2020, 15:55
Mario070 schreef: ma 2 maart 2020, 15:28 Kun je je een beetje dimmen aub, ik praat ook niet zo tegen of over jou.
Op de 32 sec ff naar de voorvork kijken en inveren van de voorvork is gewicht van boven af.... Meneer :bier:
https://youtu.be/NkWnV4RDzkU
Ik heb ook manuals volledig uit zit positie gezien....maar dat is nog een stap verder dus nu nvt....maar dan zou je enigzins gelijk hebben....maar dan hoef je zeker niet zo te reageren :roll:
Ik vind en zeg dat je onzin verkoopt, daar is geen onvertogen woord aan te pas gekomen.
Zowat elk filmpje op YT zegt: pomp je gewicht vanuit basispositie naar recht beneden en dan naar achteren in een L-vorm en zo doe ik het zelf ook.
Maar blijkbaar ben jij ineens de manual-grandmaster en moet je je gewicht naar voren gooien en niet pompen? Het zal ongetwijfeld goed bedoelt zijn maar er klopt weinig van en het gaat Rob zeker niet helpen.
Ik wist dat hiermee zou komen... Ik heb het woord gooien nooit gebruikt master of the grandmasters :lol:
Dus haal jij je handen maar van de bars af in de staand positie... Veel succes :wink:
Wat een grote onzin dit :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mario070 schreef: ma 2 maart 2020, 15:58 Dus haal jij je handen maar van de bars af in de staand positie... Veel succes :wink:
:~

Laat maar, je weet zelf niet eens wat je zegt, geloof ik...
Plaats reactie