Deore 1x9 ketting er af bij afdaling

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ayolin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 20:47

Hoi allen,

Sinds lange tijd weer een vraag:

Ik heb een nieuwe mtb. Niet zo fancy als de meesten hier :-D hij is oa afgemonteerd met een deore 1x9 derailleur en shifters. Ik heb er nu drie keer mee gefietst en begin al wat vertrouwen te krijgen. Alleen bij iets ruiger rijden, bijvoorbeeld kleine drops op de lokale MTB trails in mijn omgeving (Overijssel) klapt de ketting er al af aan de voorkant. De laatste rit van 30km drie keer, dan sta je stil vlak voor een klimmetje en ik heb de aanloop wel nodig. Ik trap niet bij en houd mijn pedalen horizontaal gedurende afdalingen. Ik neem aan dat de derailleur zo hard klappert dat de ketting er af valt.

Ik heb nog geen contact gehad met de fietsenmaker (dozenschuiver), maar wat vinden jullie hiervan? Eigen schuld, want te goedkoop gaan zitten? Of is er nog iets wat de FM hieraan moet doen qua afstelling? En zo ja wat? Of kan ik zelf bijvoorbeeld de spanning van de derailleur verstellen? Ik heb geen ervaring met chain-guides, wat ik lees kan dat een optie zijn. Desnoods een conversie naar XT 1x11, want ik ben bang dat de lol er anders snel af is.

Alvzst bedankt.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Een 9-speed derailleur heeft geen 'clutch' zoals dat genoemd wordt, wat inhoudt dat de ketting meer op spanning word gehouden, en daarmee op het voorblad blijft liggen.
Opties zijn inderdaad een chain-guide, of een andere derailleur. Dat laatste is natuurlijk wel een duurdere optie, omdat je ook een andere shifter, cassette en ketting nodig hebt.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Fabrieksaf 1x9 nog nooit gezien.
Idd met een chainguide ga je dit probleem waarschijnlijk prima oplossen.
Maar het blijft appart dat het zo geleverd word vind ik.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Erg benieuwd naar merk en type. Want 1x9 :~

Mogelijk is het voorblad ook geen narrow wide?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: ma 9 maart 2020, 17:00 Mogelijk is het voorblad ook geen narrow wide?
Vooral dit^^
Maar goed, een 10 of 11sp N/W voorblad werkt volgens mij ook met een 9sp ketting en kost je niet de kop.

Een fotootje (of 2) zou veel duidelijk maken.
Laatst gewijzigd door TenZNL op ma 9 maart 2020, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ketting op goede lengte? Een narrow wide voorblad werkt bij mij perfect met 1 x 10 speed , en dat zonder clutch derailleur. Zou je kunnen proberen.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Ik heb ook wel eens een 1x9 gebouwd met narrow wide. Wel met 10sp ketting. Werkt prima op zich. Maar ging er eigenlijk wel vanuit dat die er al op zat. Foto?
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Narrow wide werkt bij mij prima met mijn 1x9 setup (shimano 9speed ketting). Ketting is er nog nooit af gevlogen (wellicht dat mijn x.0 korte kooi daar ook wel wat in doet)
Ayolin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 20:47

Wow, een boel reacties. Bedankt. :-q

Ik heb nog geen gelegenheid gehad om een foto te maken maar ik kan wel een linkje geven. Moet ik direct met de billen bloot, want het is een e-mtb, een Giant Fathom E+ 3 om precies te zijn. Ik weet niet wat het sentiment hier is, maar wees lief voor me, ik heb al de nodige e-bike schaamte. :wink:

https://www.giant-bicycles.com/nl/fatho ... power-2020

De motor zou voor de afdalingen niks uit mogen maken aangezien er niet getrapt wordt op het moment dat de ketting er af vliegt.

Ik ga in elk geval vandaag de verkoper eens bellen met de vraag wat die er aan denkt te gaan doen. Ik had al twijfels bij de afmontage, jammer dat die bevestigd worden. De term narrow-wide kende ik nog niet, maar klinkt als een goede optie. Wellicht icm een chainguide? Ik had ook al gekeken naar een upgrade naar XT icm 1x11. Dan zou ik voor <200 en wat elbow grease ook klaar moeten zijn. Voor de toekomst misschien we de beste optie.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

36T voorblad ? :o ,

Denk chainguide de betere oplossing
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op di 10 maart 2020, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Aan dit plaatje te zien is het al een NW blad. Zal toch meer te maken hebben met de afwezigheid van een clutch op de derailleur. Maar nu al upgraden naar 1x11 is echt zonde. Restwaarde van je drivetrain is 0 terwijl je al best wat geld hebt neergelegd. Gewoon even terug naar de verkoper en vragen om een nette oplossing. Idd is een chainguide een goede.

Edit: idd 36T :o met een 11-36 cassette is het meer een wegfiets verzet. Nu weet ik niet hoe dat werkt klimmen op een e-bike maar dat is toch best zwaar. Op mijn racefiets heb ik ter vergelijk 34x34 als lichtste .. : Suprised :

En stiekem best wel eens nieuwsgierig hoe dat rijdt zo’n e-mtb :oops: :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Ayolin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 20:47

hanjovdberg schreef: di 10 maart 2020, 11:28 En stiekem best wel eens nieuwsgierig hoe dat rijdt zo’n e-mtb :oops: :winkie:
Verder is het enorm leuk. De klimmetjes zijn wat makkelijker, maar tot nu toe zet ik de ondersteuning daar op minimaal. Dan ben ik 4 seconden sneller boven op de langste klim dan met mijn oude mtb. Wat het leuk maakt zijn vooral de bochtige stukken vals plat, die nu ook ineens volgas kunnen. :D Ik rij ook enduro's (met een motor) en daar lijkt het nu ook wel wat op.

Ik ga eens kijken naar een chainguide idd. En als de eerste tandwielen er aan zijn, misschien toch een upgrade. :)

EDIT: net contact gehad met de FM. Die stelt dat ik hem langs moet brengen zodat ze de derailleurspanning kunnen verhogen....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als dat de oplossing is B-tension ... lijkt me sterk. Doet echt niet zoveel met kettingspanning. Maar misschien gelijk vragen om een chainguide.

Mag ik je vragen naar je belangrijkste redenen om een E-mtb aan te schaffen?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ayolin schreef: di 10 maart 2020, 09:44 Ik weet niet wat het sentiment hier is, maar wees lief voor me, ik heb al de nodige e-bike schaamte. :wink:
Afbeelding

:kiss: :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: di 10 maart 2020, 13:13 Als dat de oplossing is B-tension ... lijkt me sterk. Doet echt niet zoveel met kettingspanning. Maar misschien gelijk vragen om een chainguide.

Mag ik je vragen naar je belangrijkste redenen om een E-mtb aan te schaffen?
B-tension is niet de enige verstel mogelijkheid van een derailleur. Er zit ook nog een inwendige veer in die op 3 standen kan worden geplaatst.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=1sZS49JmXK0
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie