Hoe bepaal je nu de ketting lengte ,?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: wo 11 maart 2020, 14:45
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 11 maart 2020, 14:24 De fabrikant heeft vast wel een pdf'je online staan.
Bij KMC .nl zo 1,2,3 niet gevonden , wel uitleg over onderhoud , :tong maar niet het op juiste lengte maken .

@Elvander : one complete link
Misschien Sram of Shimano ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16799
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rilson schreef: wo 11 maart 2020, 17:21 Maakt het nog uit welke fully? Bij een single pivot verandert je ketting lengte toch (haast) niet bij inveren?
Jawel hoor, ook bij een SP kan de kettinglengte veranderen bij inveren.
Vooral bij een heel hoog draaipunt krijg je dat, vandaar dat die fietsen ook relatief veel last van pedal kickback hebben want dat verschijnsel wordt door de veranderende kettinglengte veroorzaakt (door het inveren wordt "aan de ketting getrokken" wat je weer voelt in de pedalen).
Dus bij elk veersysteem moet je even checken of de kettinglengte over de hele veerweg groot-groot aankan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Helpt dit? Ergens vanaf de 6e minuut:

https://www.youtube.com/watch?v=6wCt9BJRNew
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Bonanza schreef: wo 11 maart 2020, 17:15
TenZNL schreef: wo 11 maart 2020, 16:59 Bij fullies met grotere veerweg kan het meer worden ivm inveren van de achterbrug.
Demper leeg laten lopen, groot - groot + 2 schakels dacht ik zo uit het hoofd
We gaan het straks even bekijken , maar groot-groot en dan mag het pad van de derailleur niet meer heen en weer kunnen bewegen als de achterdemper leeg is , ?, dus staat alles strak .

Daarna plus twee schakels , maar groot/groot en dan een kleine beweging in de derailleur kan ook ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: vr 13 maart 2020, 08:30
Bonanza schreef: wo 11 maart 2020, 17:15

Demper leeg laten lopen, groot - groot + 2 schakels dacht ik zo uit het hoofd
We gaan het straks even bekijken , maar groot-groot en dan mag het pad van de derailleur niet meer heen en weer kunnen bewegen als de achterdemper leeg is , ?, dus staat alles strak .

Daarna plus twee schakels , maar groot/groot en dan een kleine beweging in de derailleur kan ook ?
Groot-groot plus twee schakels meet je met de ketting over alleen de cassette/voorblad. Dus niet door de derailleur heen!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Snelle Buffer schreef: vr 13 maart 2020, 08:30[…] groot-groot en dan mag het pad van de derailleur niet meer heen en weer kunnen bewegen als de achterdemper leeg is , ?,
Als je derailleurpad “heen en weer beweegt”, heb je andere problemen dan je kettinglengte.

Je legt je ketting over de grootste voor- en achtertandwielen zonder ‘m door de derailleur te halen. Daarna neem je twee schakels meer dan de kortst mogelijke –rekening houdend met binnen- en buitenschakels– lengte, om de derailleurkooi ruimte te geven z’n werk te doen.
Daarna plus twee schakels , maar groot/groot en dan een kleine beweging in de derailleur kan ook ?
Als je al deze vragen moet stellen en niet begrijpt op welke technische principes de antwoorden gebaseerd zijn, moet je niet gaan lopen freewheelen, maar gewoon de instructies volgen.
Vorsprung durch Pedantik.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

MacReal schreef: vr 13 maart 2020, 08:33
Snelle Buffer schreef: vr 13 maart 2020, 08:30

We gaan het straks even bekijken , maar groot-groot en dan mag het pad van de derailleur niet meer heen en weer kunnen bewegen als de achterdemper leeg is , ?, dus staat alles strak .

Daarna plus twee schakels , maar groot/groot en dan een kleine beweging in de derailleur kan ook ?
Groot-groot plus twee schakels meet je met de ketting over alleen de cassette/voorblad. Dus niet door de derailleur heen!
My bad !, bedankt ik ga het straks zien !
bongo schreef: do 12 maart 2020, 11:26 Helpt dit? Ergens vanaf de 6e minuut:

https://www.youtube.com/watch?v=6wCt9BJRNew
:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie