Gx eagle shifter vs xo xx eagle

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Heb het al geprobeerd op te zoeken maar ik ben niet tevreden over de werking van de Gx trigger shifter.

Het is af en toe net of je wat door moet drukken wil de ketting goed op cassette vallen. De fiets is recentelijk bij canyon geweest voor onderhoud en ik hoopte na opmerking van mijn zijde dat ze dat beter afgesteld kregen.

Nu is Gx wat goedkoper maar is de shifter van xo beter ? De 11 speed versie van xo schakelt namelijk veel directer. Ik heb van alles geprobeerd maar krijg het niet afgesteld en onder het fietsen wil ik er niet over na hoeven denken.

Varen jullie dit ook en wat kan ik nog proberen om het te verbeteren ? Lees ook dat sommige iets met de veer doen van de derailleur ?

Ben benieuwd naar de reacties. Op internet al lopen zoeken maar zie niets concreets staan.

Overigens ketting lengte en cassette en alle andere delen zijn niet versleten . Derailleur pad is recht dit is gecontroleerd ! Dit kan ik dus uit sluiten.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Ben ook benieuwd naar het verschil.
Ik ervaar het probleem dat je beschrijft niet zozeer, maar het verstellen van de hendel zoals bij de X01 wel kan mis ik op de GX (zoals in deze video wordt uitgelegd: https://m.youtube.com/watch?v=Esbzg26wEy8)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Het zou toch goed moeten kunnen werken. Heb je ook de hanger en de b-schroef afstelling gecontroleerd? En zit de ketting er op de goede manier op?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

X01 werkt in ieder geval perfect.
Als je de klik hoort/voelt zit ie ook in een andere versnelling.

Moet ik er wel bij zeggen, dat de mijne minder begon te schakelen heb ik de cassette vervangen.
Derailleurwieltjes hebben daar natuurlijk ook invloed op.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Mensen er is niets versleten en alles is afgesteld zoals het hoort zelfs thuis nog gecontroleerd, het is gewoon dat je de hendel af en toe wat verder door moet duwen voor preciezer schakelen . En juist dat irriteerd me. Ik hoop op mensen die hetzelfde herkennen en ben vooral benieuwd wat die gedaan hebben
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Probeer eens een nieuwe shifter binnen en buiten kabel , bv van jagewire die heeft binnen kabels met teflon .

Maar hier een XX1 shifter met een X0 derailleur, op een GX cassette , werkt ,maar een nieuwe kabel hielp ook mee .
Dat de XX1 shifter hendel te verstellen was ,is voor mij een pluspunt , hiervoor de X0serie gehad (11 speed) die schakel minder soepel . ( maar das al weer ruim een jaar geleden :winkie: )
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op do 12 maart 2020, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

arjan174 schreef: do 12 maart 2020, 00:00 Mensen er is niets versleten en alles is afgesteld zoals het hoort zelfs thuis nog gecontroleerd, het is gewoon dat je de hendel af en toe wat verder door moet duwen voor preciezer schakelen . En juist dat irriteerd me. Ik hoop op mensen die hetzelfde herkennen en ben vooral benieuwd wat die gedaan hebben
Niet herkenbaar. Alleen de NX shifters zijn in de Sram range duidelijk minder.
Wel merkbaar, ook al is alles afgesteld volgens de Sram 'how to' met bijbehorende tool, is dat alles beter werkt als je de ruimte tussen derriewiel en grootste krans wat verkleint tov wat Sram voorschrijft.
Verder: wat voor binnen/buitenkabels gebruik je? Standaard Jagwire die veel merken gebruiken draagt imo ook niet bij aan lekker direct schakelen.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

arjan174 schreef: do 12 maart 2020, 00:00 Mensen er is niets versleten en alles is afgesteld zoals het hoort zelfs thuis nog gecontroleerd, het is gewoon dat je de hendel af en toe wat verder door moet duwen voor preciezer schakelen . En juist dat irriteerd me. Ik hoop op mensen die hetzelfde herkennen en ben vooral benieuwd wat die gedaan hebben
Ik zou die irritatie even opzij zetten en de boodschap begrijpen. Tot nu toe geen mensen die het probleem herkennen. Alleen adviezen om te kijken of alles naar behoren werkt.

Het afstellen luistert best wel nauw. Iets te los en hij pakt niet bij het terugschakelen, iets te strak en hij schakelt niet snel terug.
Zorgen dat alles soepel loopt en dat je derailleur-pad goed gericht is en je b-schroef goed afgesteld is een vereiste.
B-schroef doe je het beste op het gehoor en niet op afstand. Steeds strakker tot je bij het schakelen naar het grootste blad een zachte "Grrr" hoort en dan iets terug tot het geluid weg is.

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=ur_9wzZ7JxI
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Hier een met een X01 shifter en derailleur op een GX cassette, crank en ketting.
Hiervoor had ik een GX shifter op precies dezelfde onderdelen en ik merk qua schakelen geen verschil.
Ik heb de X01 shifter puur gekocht vanwege de verstelbare lepel.

Voor het immense prijsverschil zit er dus eigenlijk geen noemenswaardige winst in performance, is mijn mening.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb op 1 mtb Sram GX 11 speed en ben daar zeer tevreden over. Schakelt altijd direct met 1 klik.

Ik had 12 speed XO1 op mijn andere mtb en had toch wel eens een rateltje. Ook moest ik regelmatig even een slagje aan de shifter draaien voor een optimalere werking. Ofwel ik zou echt even de adviezen tav richten derailleurpad en opnieuw afstellen opvolgen. GX heeft een langere handel aan de shifter waardoor deze prettiger schakelt imo.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

er hebben al 2 experts gekeken pad is met speciale tool bekeken en recht. de afstelling is conform Sram ik lees idd dat sommige mensen de b schroef iets anders uitlijnen . ik neem dan aan wat dichter naar de cassette toe ?

kabels zijn gloednieuw

ik ervaar dus dat je met de lange lepel waarmee je opschakelt af en toe als ware een zetje moet geven om hem goed op tandkransje te krijgen om niet te ratelen draai ik de kabel iets bij dn is dat blad goed maar doet ie het op de volgende . het is idd mm werk om dat kreng af te stellen
mijn ervaring is ook dat de 11 speed groep veel duidelijker en directer op en af schakelde.

kwam wel een andere video tegen waarbij de eagle derailleur gebruikt wordt met een 12 speed xt shifter op de video werkte dat enorm goed. aparte combi maar een xt shifter is in ieder geval nog stukje goedkoper als een xo shifter.

we gaan er no maar wat mee experimenteren en anders overweeg ik evt nog de overstap naar xt 12 speed.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ik had alles GX eagle, na ruzie met een tak was mijn derailleur einde oefening, ik rijd nu met GX shifter en X0 derailleur... dat schakelt toch echt strakker... de vraag is dus of je probleem in de shifter of in de derailleur zit. Trouwens.. het afstellen van een eagle komt akelig nauwkeurig .. ook niet elke fietsenmaker krijgt dit 100% heb ik gezien...
Ik ben mij er eentje...
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

arjan174 schreef: do 12 maart 2020, 12:57 er hebben al 2 experts gekeken pad is met speciale tool bekeken en recht. de afstelling is conform Sram ik lees idd dat sommige mensen de b schroef iets anders uitlijnen . ik neem dan aan wat dichter naar de cassette toe ?

Dat dus
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

D-man schreef: do 12 maart 2020, 13:17 Ik had alles GX eagle, na ruzie met een tak was mijn derailleur einde oefening, ik rijd nu met GX shifter en X0 derailleur... dat schakelt toch echt strakker... de vraag is dus of je probleem in de shifter of in de derailleur zit. Trouwens.. het afstellen van een eagle komt akelig nauwkeurig .. ook niet elke fietsenmaker krijgt dit 100% heb ik gezien...
Wordt duidelijk uitgelegd in volgende video https://www.youtube.com/watch?v=ur_9wzZ7JxI
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Mad Wally schreef: do 12 maart 2020, 14:35
D-man schreef: do 12 maart 2020, 13:17 Ik had alles GX eagle, na ruzie met een tak was mijn derailleur einde oefening, ik rijd nu met GX shifter en X0 derailleur... dat schakelt toch echt strakker... de vraag is dus of je probleem in de shifter of in de derailleur zit. Trouwens.. het afstellen van een eagle komt akelig nauwkeurig .. ook niet elke fietsenmaker krijgt dit 100% heb ik gezien...
Wordt duidelijk uitgelegd in volgende video https://www.youtube.com/watch?v=ur_9wzZ7JxI
wat wordt daar volgens jou uitgelegd? Voor de B-tension heeft Sram een speciale tool waarmee je deze kan meten. Waar het bij fully's vaak mis gaat is dat deze niet afgesteld wordt onder sag... daarmee b-tension net niet perfect en daarvoor mindere schakelprestaties.
b-tension van de Eagle groep komt nauwkeuriger dan bij andere groepsets is mijn ervaring.
Ik ben mij er eentje...
Plaats reactie