Gx eagle shifter vs xo xx eagle

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb 2 fietsen met 11-speed Shimano XT.
Dus totaal niet waar het hier om gaat !
Toch een opmerking van mijn kant.

Ik herken wat hierboven wordt genoemd.
Bij de 11-50 cassette komt de afstelling vd b-tension veel nauwer dan bij de (slechts iets) kleinere 11-46 cassette. (Verder gelijke setup)
Te weinig b-tension (=grote afstand) en je hebt problemen rondom de grootste kransen, te veel b-tension (=kleine afstand) en je hebt problemen bij de kleinste kransjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En ik maar hopen dat ik met de switch naar XTR 12 speed het gedoe van afstellen niet meer zou hebben :((

Nou moet ik toch wachten tot mijn velg onder garantie wordt vervangen dus duurt nog even.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2647
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: do 12 maart 2020, 17:21 Ik heb 2 fietsen met 11-speed Shimano XT.
Dus totaal niet waar het hier om gaat !
Toch een opmerking van mijn kant.

Ik herken wat hierboven wordt genoemd.
Bij de 11-50 cassette komt de afstelling vd b-tension veel nauwer dan bij de (slechts iets) kleinere 11-46 cassette. (Verder gelijke setup)
Te weinig b-tension (=grote afstand) en je hebt problemen rondom de grootste kransen, te veel b-tension (=kleine afstand) en je hebt problemen bij de kleinste kransjes.
Volgens mij speelt de b-schroef alleen bij het grote blad en niet bij het kleine blad.
Te ver ingedraaid (te veel afstand) en hij springt niet lekker naar het grote blad, maar ook niet goed terug, een beetje “vaag” zeg maar. Te weinig ingedraaid (weinig afstand) en hij wrijft overmatig tegen het grote blad bij het schakelen. Je hoort dan het “grrr” geluid.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2647
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

D-man schreef: do 12 maart 2020, 16:57
Mad Wally schreef: do 12 maart 2020, 14:35

Wordt duidelijk uitgelegd in volgende video https://www.youtube.com/watch?v=ur_9wzZ7JxI
wat wordt daar volgens jou uitgelegd? Voor de B-tension heeft Sram een speciale tool waarmee je deze kan meten. Waar het bij fully's vaak mis gaat is dat deze niet afgesteld wordt onder sag... daarmee b-tension net niet perfect en daarvoor mindere schakelprestaties.
b-tension van de Eagle groep komt nauwkeuriger dan bij andere groepsets is mijn ervaring.
Ik heb al eerder verteld dat ze hier de b-schroef afstellen op geluid en niet op mm afstand. Je wil hem zo dicht mogelijk op het grootste blad zonder dat je het “grrr” geluid hoort. Hoe duidelijk wil je het hebben?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een te grote afstand schakelt het lekker bij de grote kransen, maar loopt de ketting minder ver over de kleine kransjes.
Van de 10 of 11 tandjes gebruik je er dan nog maar 3.
Dat merk je wel als je op de pedalen gaat staan :o

Maar zoals ik al schreef, gebaseerd op mijn ervaring met Shimano 11-speed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2647
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: do 12 maart 2020, 21:00 Bij een te grote afstand schakelt het lekker bij de grote kransen, maar loopt de ketting minder ver over de kleine kransjes.
Van de 10 of 11 tandjes gebruik je er dan nog maar 3.
Dat merk je wel als je op de pedalen gaat staan :o

Maar zoals ik al schreef, gebaseerd op mijn ervaring met Shimano 11-speed.
Dat is niet mijn ervaring met Shimano 11 speed. Het probleem is dan dat het schakelen van 37 naar 46 tanden niet vlot verloopt. Bij de kleine kransjes is de afstand van de pully naar de krans toch al heel groot en maakt een mm meer of minder niks uit. Ook is de stap tussen de kransjes klein waardoor het schakelen relatief makkelijk gaat.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

hanjovdberg schreef: do 12 maart 2020, 18:18 En ik maar hopen dat ik met de switch naar XTR 12 speed het gedoe van afstellen niet meer zou hebben :((

Nou moet ik toch wachten tot mijn velg onder garantie wordt vervangen dus duurt nog even.
Net mijn xtr 12 speed afgesteld, wat een crime is dat. Maar als het werkt schakeld het super!
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ah dus je was even bezig .. :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Mad Wally schreef: do 12 maart 2020, 18:37
D-man schreef: do 12 maart 2020, 16:57

wat wordt daar volgens jou uitgelegd? Voor de B-tension heeft Sram een speciale tool waarmee je deze kan meten. Waar het bij fully's vaak mis gaat is dat deze niet afgesteld wordt onder sag... daarmee b-tension net niet perfect en daarvoor mindere schakelprestaties.
b-tension van de Eagle groep komt nauwkeuriger dan bij andere groepsets is mijn ervaring.
Ik heb al eerder verteld dat ze hier de b-schroef afstellen op geluid en niet op mm afstand. Je wil hem zo dicht mogelijk op het grootste blad zonder dat je het “grrr” geluid hoort. Hoe duidelijk wil je het hebben?
Dr is niet voor niets een tool voor van Sram.. maar jij mag het gerust op de manier van het filmpje doen
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik probeer ook al uit te leggen dat hij dan op enig moment met zn ballen de bovenbuis raakt.

Bij te veel b-tension heb je teveel afstand.
Het is dan lekker stil maar vooral bij Sram waar het kkeinste kransje 9 of 10 is, gebruik je dan nog maar 2,5 of 3 tandjes.
Dat slijt lekker vlot en als je een keer echt kracht zet schiet het door.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Ik heb gisteren mijn GX shifter en derailleur gewisseld voor XT. Na maandenlang fietsen met altijd wel een ratel op 1 versnelling was ik het spuugzat. Afstellen van de XT in vergelijking met de GX is een fluitje van een cent, aan de binnenzijde van de derailleur staat een maatstreep voor het afstellen van de B-tension. De combinatie van SRAM cassette en XT derailleur en shifter werkt perfect. Na monteren de Parkstad routes gereden en geen rateltje meer te horen. :)
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Ik wil dit topic even nieuw leven inblazen. Na van alles gecontroleerd te hebben zoals of de derailleur hanger recht is tot kabels vervangen bleef het schakelen klote en erg onzuiver.

Na een modderig ritje hakkelde de ketting alle kanten op.

Na wat meer research een nieuwe gx eagle derailleur besteld die ook 10-52 kan schakelen .

En warempel alle problemen verdwenen ???

De oude derailleur is niets aan te zien geen valschade en ook de speling is niet erger als de nieuwe.

Heel raar iets maar op een Amerikaans forum kwam ik meer van dit soort gevallen tegen.

Wellicht herkennen meer mensen dit probleem en hebben hetzelfde gedaan maar ben blij dat ik van die ellende van misschakelen en hakkelen etc af ben .
Plaats reactie