Ik heb 2 fietsen met 11-speed Shimano XT.
Dus totaal niet waar het hier om gaat !
Toch een opmerking van mijn kant.
Ik herken wat hierboven wordt genoemd.
Bij de 11-50 cassette komt de afstelling vd b-tension veel nauwer dan bij de (slechts iets) kleinere 11-46 cassette. (Verder gelijke setup)
Te weinig b-tension (=grote afstand) en je hebt problemen rondom de grootste kransen, te veel b-tension (=kleine afstand) en je hebt problemen bij de kleinste kransjes.
Gx eagle shifter vs xo xx eagle
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29977
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
En ik maar hopen dat ik met de switch naar XTR 12 speed het gedoe van afstellen niet meer zou hebben
Nou moet ik toch wachten tot mijn velg onder garantie wordt vervangen dus duurt nog even.
Nou moet ik toch wachten tot mijn velg onder garantie wordt vervangen dus duurt nog even.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Volgens mij speelt de b-schroef alleen bij het grote blad en niet bij het kleine blad.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 12 maart 2020, 17:21 Ik heb 2 fietsen met 11-speed Shimano XT.
Dus totaal niet waar het hier om gaat !
Toch een opmerking van mijn kant.
Ik herken wat hierboven wordt genoemd.
Bij de 11-50 cassette komt de afstelling vd b-tension veel nauwer dan bij de (slechts iets) kleinere 11-46 cassette. (Verder gelijke setup)
Te weinig b-tension (=grote afstand) en je hebt problemen rondom de grootste kransen, te veel b-tension (=kleine afstand) en je hebt problemen bij de kleinste kransjes.
Te ver ingedraaid (te veel afstand) en hij springt niet lekker naar het grote blad, maar ook niet goed terug, een beetje “vaag” zeg maar. Te weinig ingedraaid (weinig afstand) en hij wrijft overmatig tegen het grote blad bij het schakelen. Je hoort dan het “grrr” geluid.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Ik heb al eerder verteld dat ze hier de b-schroef afstellen op geluid en niet op mm afstand. Je wil hem zo dicht mogelijk op het grootste blad zonder dat je het “grrr” geluid hoort. Hoe duidelijk wil je het hebben?D-man schreef: ↑do 12 maart 2020, 16:57wat wordt daar volgens jou uitgelegd? Voor de B-tension heeft Sram een speciale tool waarmee je deze kan meten. Waar het bij fully's vaak mis gaat is dat deze niet afgesteld wordt onder sag... daarmee b-tension net niet perfect en daarvoor mindere schakelprestaties.Mad Wally schreef: ↑do 12 maart 2020, 14:35
Wordt duidelijk uitgelegd in volgende video https://www.youtube.com/watch?v=ur_9wzZ7JxI
b-tension van de Eagle groep komt nauwkeuriger dan bij andere groepsets is mijn ervaring.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29977
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij een te grote afstand schakelt het lekker bij de grote kransen, maar loopt de ketting minder ver over de kleine kransjes.
Van de 10 of 11 tandjes gebruik je er dan nog maar 3.
Dat merk je wel als je op de pedalen gaat staan
Maar zoals ik al schreef, gebaseerd op mijn ervaring met Shimano 11-speed.
Van de 10 of 11 tandjes gebruik je er dan nog maar 3.
Dat merk je wel als je op de pedalen gaat staan
Maar zoals ik al schreef, gebaseerd op mijn ervaring met Shimano 11-speed.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Dat is niet mijn ervaring met Shimano 11 speed. Het probleem is dan dat het schakelen van 37 naar 46 tanden niet vlot verloopt. Bij de kleine kransjes is de afstand van de pully naar de krans toch al heel groot en maakt een mm meer of minder niks uit. Ook is de stap tussen de kransjes klein waardoor het schakelen relatief makkelijk gaat.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 12 maart 2020, 21:00 Bij een te grote afstand schakelt het lekker bij de grote kransen, maar loopt de ketting minder ver over de kleine kransjes.
Van de 10 of 11 tandjes gebruik je er dan nog maar 3.
Dat merk je wel als je op de pedalen gaat staan
Maar zoals ik al schreef, gebaseerd op mijn ervaring met Shimano 11-speed.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
- Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...
Net mijn xtr 12 speed afgesteld, wat een crime is dat. Maar als het werkt schakeld het super!hanjovdberg schreef: ↑do 12 maart 2020, 18:18 En ik maar hopen dat ik met de switch naar XTR 12 speed het gedoe van afstellen niet meer zou hebben
Nou moet ik toch wachten tot mijn velg onder garantie wordt vervangen dus duurt nog even.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ah dus je was even bezig ..
- D-man
- Extreme Biker
- Berichten: 667
- Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
- Mijn mountainbike: S-works Epic
Dr is niet voor niets een tool voor van Sram.. maar jij mag het gerust op de manier van het filmpje doenMad Wally schreef: ↑do 12 maart 2020, 18:37Ik heb al eerder verteld dat ze hier de b-schroef afstellen op geluid en niet op mm afstand. Je wil hem zo dicht mogelijk op het grootste blad zonder dat je het “grrr” geluid hoort. Hoe duidelijk wil je het hebben?D-man schreef: ↑do 12 maart 2020, 16:57
wat wordt daar volgens jou uitgelegd? Voor de B-tension heeft Sram een speciale tool waarmee je deze kan meten. Waar het bij fully's vaak mis gaat is dat deze niet afgesteld wordt onder sag... daarmee b-tension net niet perfect en daarvoor mindere schakelprestaties.
b-tension van de Eagle groep komt nauwkeuriger dan bij andere groepsets is mijn ervaring.
Ik ben mij er eentje...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29977
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik probeer ook al uit te leggen dat hij dan op enig moment met zn ballen de bovenbuis raakt.
Bij te veel b-tension heb je teveel afstand.
Het is dan lekker stil maar vooral bij Sram waar het kkeinste kransje 9 of 10 is, gebruik je dan nog maar 2,5 of 3 tandjes.
Dat slijt lekker vlot en als je een keer echt kracht zet schiet het door.
Bij te veel b-tension heb je teveel afstand.
Het is dan lekker stil maar vooral bij Sram waar het kkeinste kransje 9 of 10 is, gebruik je dan nog maar 2,5 of 3 tandjes.
Dat slijt lekker vlot en als je een keer echt kracht zet schiet het door.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik heb gisteren mijn GX shifter en derailleur gewisseld voor XT. Na maandenlang fietsen met altijd wel een ratel op 1 versnelling was ik het spuugzat. Afstellen van de XT in vergelijking met de GX is een fluitje van een cent, aan de binnenzijde van de derailleur staat een maatstreep voor het afstellen van de B-tension. De combinatie van SRAM cassette en XT derailleur en shifter werkt perfect. Na monteren de Parkstad routes gereden en geen rateltje meer te horen.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
- Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)
Ik wil dit topic even nieuw leven inblazen. Na van alles gecontroleerd te hebben zoals of de derailleur hanger recht is tot kabels vervangen bleef het schakelen klote en erg onzuiver.
Na een modderig ritje hakkelde de ketting alle kanten op.
Na wat meer research een nieuwe gx eagle derailleur besteld die ook 10-52 kan schakelen .
En warempel alle problemen verdwenen ???
De oude derailleur is niets aan te zien geen valschade en ook de speling is niet erger als de nieuwe.
Heel raar iets maar op een Amerikaans forum kwam ik meer van dit soort gevallen tegen.
Wellicht herkennen meer mensen dit probleem en hebben hetzelfde gedaan maar ben blij dat ik van die ellende van misschakelen en hakkelen etc af ben .
Na een modderig ritje hakkelde de ketting alle kanten op.
Na wat meer research een nieuwe gx eagle derailleur besteld die ook 10-52 kan schakelen .
En warempel alle problemen verdwenen ???
De oude derailleur is niets aan te zien geen valschade en ook de speling is niet erger als de nieuwe.
Heel raar iets maar op een Amerikaans forum kwam ik meer van dit soort gevallen tegen.
Wellicht herkennen meer mensen dit probleem en hebben hetzelfde gedaan maar ben blij dat ik van die ellende van misschakelen en hakkelen etc af ben .