Wielenbouw cursus via Biker_Jesse in Breda levert een strak setje wielen op

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Door van het topic van Lars TB om een cursus op te zetten voor mensen die willen leren hoe je wielen spaakt en richt had ik meteen interesse omdat ik toch aan een nieuw wielsetje toe was.
Helaas voor mij was er teveel animo om iedereen een plekje te geven (of ik was gewoon te laat met aanmmelden :o ) kwam de reactie van Biker_Jesse ( memberlist.php?mode=viewprofile&u=7288 ) als geroepen om als ervaren wielenbouwer te assisteren.

De wellicht beperkte ruimte bij Lars bepaalt dan toch hoeveel mensen je tegelijk kunt trainen dus ik heb Jesse dan toch maar direct benaderd wat zijn persoonlijke mogelijkheden zijn.
Ik wist toen nog niet dat hij in Breda woont en aangezien ik daar werk kwam dat wel erg mooi uit.

Jesse kan dus op verzoek begeleiden met het bouwen van een wielset wie daar nog in geinteresseerd is om het zelf ook te leren maar zie je het zelf niet zitten of is de noodzaak voor een wielsetje maar éénmalig kan Jesse natuurlijk ook een setje voor je bouwen volgens eigen wensen.

Wat mijn wielsetje betreft is het dat ik al eens zelf wat heb gebouwd maar ik vond het wel een goed idee om een professional nog eens over mijn schouder mee te laten kijken en de finesses te doorgronden.
Dan blijkt wel dat een goede richtstandaard wel zijn meerwaarde heeft en de kleine subtiele aanpassingen in spaakspanning waren meteen zichtbaar waar ik zelf wellicht iets grover te werk zou gaan.
Ook omdat ik nu velgremmen heb vond ik het wel belangrijk dat de velgen 100% recht zouden zijn.

Ik heb nu een mooi strak setje wielen met een mooie gelijkmatige spaakspanning op de juiste waarde en helemaal recht, zowel in de hoogte als zijwaarts :-q

Over welk wielsetje hebben we het dan ?
We zitten hier dan wel op een MTB forum maar eigenlijk is het voor mijn Giant sportfiets waar ik 100+135mm QR naven nodig heb:

Afbeelding

Ik had al ingelopen lager cups in het voorwiel en met 24 spaaks zijn de keuzes in nieuwe MTB naven nihil.
Giant gebruikte blijkbaar Xero naven ... is erg weinig van te vinden op internet.

Afbeelding

Dan moet je ook velgen vervangen dus vandaar een nieuw wielsetje.

Het hoeft voor deze Giant allemaal niet zo high-tech te zijn dus Deore naven (voor de achternaaf zelfs nog LX op de kop kunnen tikken), DT-Swiss Competition dubbel butted spaken (2.0-1.8-2.0) en DT-Swiss R460 velgen voor velgremmen maakte het setje compleet.

Kostprijs ? .... alles bij elkaar 135 Euro ... daar kun je eigenlijk geen fatsoenlijk setje voor kopen.

Ik heb de wielen ook nog gewogen: voor 838 gram en achter 1.054 gram = setje samen 1.892 gram.... niet slecht .. :-q :-q

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had alles in de DT-Swiss spaak calculator ingevoerd en op basis daarvan de juiste lengtes besteld.

Afbeelding

Het velchten kon ik al dus heb dat thuis al gedaan zodat wij meer tijd hadden om het richten en opspannen zo goed mogelijk te doen.

Afbeelding

Mij in aktie: :winkie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het lezen en Jesse ook bedankt voor de mogelijkheden :winkie: :-q
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

:-q
Ik ga zaterdag mijn best doen.
who dares wins
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik heb net de wielen gewisseld dus banden en cassette e.d. over gezet.

Meestal zijn de af fabriek wielen niet de meest lichtste dus ook de kale Xero’s even op de digitale keukenweegschaal gezet.
Voorwiel = 778 gram
Achterwiel = 1098 gram
Totaal = 1876 gram

Is toch net 16 gram lichter dan mijn nieuw gebouwde wielset.
Beide sets velgen zijn 18 mm intern dus daar zit geen verschil in.

Maar als we ons realiseren dat de Xero wielen 24 gaats waren en 2x8 spaken extra ook ca 100 gram scheelt zijn mijn nieuwe naven en velgen wel lichter alleen gaat het voordeel verloren aan de 32 spaken per wiel.

Laten we hopen dat de nieuwe wielen heel lang mee gaan en aan de stevigheid zal het niet liggen en de Deore (LX) naven hebben ook geen slechte reputatie wat levensduur betreft aangezien ik er niet mee de modder in duik.
Plaats reactie