Piepende remmen TRP Spyre

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

ThaSingleTrackMastah schreef: di 17 maart 2020, 14:55 Gisteren de site van Soma bekeken, de schijfrem zit op de schuivende achterpad en zou dus altijd op dezelfde plek moeten blijven tov het wiel.
(Tenzij de QR slecht klemt misschien.)
Dan blijven afstellen of slechte remmen over...
De BB7's van Jan zijn minder mooi, maar wel probleemloos. Heb ze jaren lang gebruikt op mn singlespeed.
Klopt ze zitten op schuivende achterpad. Het zijn voor en achter steekassen dus ik kan mn wiel ook niet scheef hebben geplaatst.
Ik merk wel dat het voornamelijk voor is. Als ik echt hard inknijp is het vaak ook weer weg. Licht tot matig inknijpen geeft gepiep.
Hopelijk weet Jelle raad. Volgens mij weet hij altijd raad... :-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn Spyres deden en doen het prima, zonder enige bijgeluiden.
Deden, op mijn tot wegfiets omgebouwde Pace, ook met sliding dropouts. Daar zat een IS-PM adapter tussen rem en dropout.

Daarna diezelfde remmen op een ander frame gezet, met flatmount-PM adapter. Wederom geen geluiden.
Omdat dat niet mooi stond de PM Spyres vervangen door flatmount exemplaren en ook daar weer remmen zonder neveneffecten.

En guess what? Met TRP schijven! :D
Zesbouts, met adapters op centerlocknaven, ook dat nog.

Dus het kan wel... tenzij jouw remmen probleemexemplaren zijn denk ik toch aan de afstelling en/of verontreiniging. Bij het vastzetten van schijven (zesbouts), eventuele adapters en calipers hou ik die onderdelen altijd onder spanning. Stel je voor dat de schijf je caliper meetrekt, in die richting duw ik de caliper dan zelf tijdens het vastdraaien. De schijf houd ik dan weer rechtsom onder spanning tijdens het vastzetten van de boutjes. Zo voorkom je mogelijke "ruimte" waardoor trillingen kunnen ontstaan, uiteindelijk worden alle geluiden door trillingen veroorzaakt.

Daarnaast moet je echt zeker zijn dat de boel 100% zuiver is èn perfect uitgelijnd staat. Ik volg gewoon de manual voor het afstellen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Heb je al eens andere blokjes geprobeerd?
Ik weeg 80kg, en heb maar een kaar keer hoeven te remmen voordat ze ingeremd waren. Wellicht heb je iets te enthousiast gedaan..
Het is hier geen ponykamp!
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

kermit schreef: di 17 maart 2020, 20:25 Mijn Spyres deden en doen het prima, zonder enige bijgeluiden.
Deden, op mijn tot wegfiets omgebouwde Pace, ook met sliding dropouts. Daar zat een IS-PM adapter tussen rem en dropout.

Daarna diezelfde remmen op een ander frame gezet, met flatmount-PM adapter. Wederom geen geluiden.
Omdat dat niet mooi stond de PM Spyres vervangen door flatmount exemplaren en ook daar weer remmen zonder neveneffecten.

En guess what? Met TRP schijven! :D
Zesbouts, met adapters op centerlocknaven, ook dat nog.

Dus het kan wel... tenzij jouw remmen probleemexemplaren zijn denk ik toch aan de afstelling en/of verontreiniging. Bij het vastzetten van schijven (zesbouts), eventuele adapters en calipers hou ik die onderdelen altijd onder spanning. Stel je voor dat de schijf je caliper meetrekt, in die richting duw ik de caliper dan zelf tijdens het vastdraaien. De schijf houd ik dan weer rechtsom onder spanning tijdens het vastzetten van de boutjes. Zo voorkom je mogelijke "ruimte" waardoor trillingen kunnen ontstaan, uiteindelijk worden alle geluiden door trillingen veroorzaakt.

Daarnaast moet je echt zeker zijn dat de boel 100% zuiver is èn perfect uitgelijnd staat. Ik volg gewoon de manual voor het afstellen.
Hoi Kermit, fijn dat je wel goede verhalen hebt over de Spyres! Ik heb voor een flatmount rem en achter een postmount. Het probleem lijkt voornamelijk de voorrem te zijn. De schijven zitten beide met centerlock vast dus ik kan daar weinig mee verstellen.

Zat gister nog even goed te kijken. Het lijkt wel alsof de blokjes niet helemaal recht vast zitten op de pistons. Dus dat de binnenkant (naafzijde) eerder de schijf raakt dan de buitenkant van het blokje. Heb er mee zitten pielen, maar krijg het niet beter dan dit. Kan ook optisch zijn. Ik probeer het wel even op de foto te krijgen. Lastig uit te leggen dit....
Plaats reactie