Demper houdt druk maar zakt in

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb een Monarch en die zakte ver in een paar weken terug.
Onderhoud doe ik normaal zelf, maar dacht dat het aan de demper kant zou kunnen liggen, dus een specialist naar laten kijken.
Nu zakt hij nog steeds volledig in, druk blijft constant (300 psi).
Wat zou dit kunnen zijn?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een lek tussen negatieve en positieve luchtkamer?
(Google eens op stuck down monarch)
bensmorse@mtbr.com schreef:I second crimedog's recommendation to follow the steps outlined at: https://nsmb.com/articles/care-for-your-debonair/ -- I have a Monarch RT3 with specialized autosag feature -- For years I was so frustrated because I could never ride in cold weather -- basically anything below 45 degrees. Turns out the issue was that Rockshox seal grease performs horribly at cold temps -- you can see this for yourself if you get a replacement seal kit, which comes with their "dynamic seal grease" -- put the grease in the fridge or freezer then put a dab on your hands and feel how thick and sticky it is.

This caused the seals around the air piston to fail, preventing the pressure in the negative and positive air chambers from equalizing.

The fix is simple -- pop off the aircan, remove all the factory grease, and put some lighter grease on -- I used SRAM Butter, which I believe is the same as slickoleum or slick honey. Super simple fix requires only a strap wrench and shock pump.

For step by step pictures on disassembling the monarch shock, see the relevant service manuals.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kleine aanvulling; het is de Monarch Plus Debonair RC3, en dat is solo air.
Hij blijft niet 'plakken' door te dik vet.
Hij zakt gewoon volledig door de veerweg alsof er veel te weinig druk op zit.
Normaal zou er 225 psi genoeg zijn, nu dus tot 300 getest en zakt nog in.
De rebound doet het goed, en de compressie werkt ook.
Als ik de compressie vol dicht zet, zakt ie naar de normale sag.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: do 19 maart 2020, 09:30 Kleine aanvulling; het is de Monarch Plus Debonair RC3, en dat is solo air.
Hij blijft niet 'plakken' door te dik vet.
Hij zakt gewoon volledig door de veerweg alsof er veel te weinig druk op zit.
Normaal zou er 225 psi genoeg zijn, nu dus tot 300 getest en zakt nog in.
De rebound doet het goed, en de compressie werkt ook.
Als ik de compressie vol dicht zet, zakt ie naar de normale sag.
Heb je de plaatjes gezien in dat linkje?
Ik zie RC3 Monarch Plus Debonair op dat ding staan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Klopt, maar dat artikel gaat over een sticky demper.
En daarop zei ik dat ik daar geen last van heb naar mijn idee. Want hij blijft niet hangen, hij zakt door de volledige veerweg en als ik af stap weer terug naar normaal.
Of zou dat ook sticky zijn?
Daarnaast vroeg je of het een lek kan zijn tussen de twee lucht kamers, daarop was mijn opmerking dat het een solo air is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: do 19 maart 2020, 10:27 Klopt, maar dat artikel gaat over een sticky demper.
En daarop zei ik dat ik daar geen last van heb naar mijn idee. Want hij blijft niet hangen, hij zakt door de volledige veerweg en als ik af stap weer terug naar normaal.
Of zou dat ook sticky zijn?
Daarnaast vroeg je of het een lek kan zijn tussen de twee lucht kamers, daarop was mijn opmerking dat het een solo air is.
Half sticky, hij is aardig op weg.
Er zijn altijd 2 kamers.
De 2e kamer (neg) ontstaat vanzelf als je shock inveert.
Omdat die geen vacuum is / kan zijn / mag zijn wordt die gevuld.
Via een eigen ventiel of via een poort in de piston.
Bij jou blijft er (teveel) luchtdruk achter in de neg kamer, en die werkt tegen jouw 300psi in, waardoor er effectief bijv. nog maar 150 psi werkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ok, begreep je verkeerd, omdat er vroeger ook dual air dempers waren.
Klinkt logisch wat je zegt, het voelt inderdaad aan alsof de druk op de helft zit.
Hij gaat sowieso terug naar de specialist, hij had dit moeten verhelpen en testen.
Ging er vanuit dat hij weet wat ie doet en alle ringen vervangen had en de juiste olie gebruikt.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Toevallig naar Bike Suspension gestuurd? :roll: Mijn Monarch kwam ook niet werkend terug. (Kwam niet op druk, lekke ring.)
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Als je main piston seal lek is, kun je ook zoiets krijgen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Giant-E schreef: do 19 maart 2020, 12:07 Toevallig naar Bike Suspension gestuurd? :roll: Mijn Monarch kwam ook niet werkend terug. (Kwam niet op druk, lekke ring.)
Nee, dit is meer het probleem dat je ervoor had, Giant Cube-E.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Net contact gehad met de specialist (niet BS overigens), hij geeft aan dat heel soms een O-ring verschuift bij het assembleren.
Blijkbaar daarna niet goed getest. Ik stuur hem terug en hoop dat dat het is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Solo air en dual air hebben beide twee luchtkamers, negatief en positief. Het verschil is dat je bij dual air de negatieve kamer zelf op druk moet brengen, bij solo air gebeurt dat automatisch als je de positieve kamer op druk zet.

Bij een lekkage tussen beide kamers kan het dus inderdaad zo zijn dat de negatieve kamer teveel druk krijgt/houdt en de positieve kamer (wat in feite de veer is) tegenwerkt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Bij mijn Reba vork ook last van (gehad). Na verloop van tijd teveel neatieve druk. Dit kan je aflaten met een verscholen ventiel. Even drukken en hij werkte weer als nieuw.

Misschien dat op die demper ook ergens zo'n noodventiel zit. Misschien de manual er eens op naslaan.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie