Stuurbreedte mtb

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb een algemeen vraagje. Met welke stuurbreedte fietsen jullie?

Op mijn xc fiets zit een stuur van 72 cm breed en op de ex 8 was dit 81 cm. Nu kreeg ik op de ex 8 klachten tussen de schouderbladen en ging mijn nek naar verloop van tijd helemaal vast zitten wat resulteerde in knallende hoofdpijn.

Nu heb ik vorige week het stuur 4cm laten inkorten en dit voelt al een heel stuk beter. Ik merk alleen dat ik nu na het fietsen best spierpijn krijg bij mijn schouderbladen.
Zou dit vanzelf overgaan als ik eraan gewend ben of zijn er nog andere dingen die ik kan veranderen?

Edit : Ik heb er even een foto bij gezet.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sabai op vr 20 maart 2020, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

76cm. Maar volgens mij zegt alleen stuurbreedte niet zo veel over de mogelijke oorzaak van je schouderklachten.
Gevoelsmatig moet je de oorzaak beginnen te zoeken bij een te gedrongen houding of te diepe zit in combinatie met de breedte en positie van je stuur en zadel.
Op mijn winterbike zat ik in eerste instantie op een relatief kort frame in combinatie met een te breed stuur op een te korte stuurpen met een zadel dat te ver naar achteren stond.
Dat gaf ook schouderklachten, in mijn geval door een te gedrongen houding.
Verder zonder schouderproblemen gereden met 56, 62, 68, 74 en 76cm.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Ik rijd al jaren met een ingekort stuur van 68cm, geen klachten en breed genoeg voor mij.
Wel iets anders dan in de begintijd van mtb waar het stuur zo smal mogelijk moest zijn , 58cm..... :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat JW zegt, het zal een combinatie van factoren zijn.

Maar in principe hoort een breder stuur bij een zithouding die meer rechtop is. En hoe dieper je gaat zitten, hoe smaller het stuur moet worden voor een natuurlijke houding. Neem daar ook een stukje lengte in mee, want rechtop is kort zitten en diep is langer zitten.


En neem daarnaast tijd om te wennen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik fiets met 71cm, ik kort altijd mijn sturen in, zeker in de omgeving waar ik veel fiets met smalle singletracks blijf ik niet (continu) in de struiken hangen.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

En eenmaal gewend aan die stuurbreedte vind ik breder of smaller niet lekker fietsen!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Van de week voor de 2e keer dit jaar op mijn tijdrijfiets aan het knallen geweest en dan merk ik toch ook vermoeidheid rond de schouderbladen, kwestie van wennen, remedie; veel fietsen!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Lars TB schreef: vr 20 maart 2020, 11:26 Wat JW zegt, het zal een combinatie van factoren zijn.

Maar in principe hoort een breder stuur bij een zithouding die meer rechtop is. En hoe dieper je gaat zitten, hoe smaller het stuur moet worden voor een natuurlijke houding. Neem daar ook een stukje lengte in mee, want rechtop is kort zitten en diep is langer zitten.


En neem daarnaast tijd om te wennen.

Ik heb er even een foto bij gezet. Wat is je mening over mijn houding?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Niet dat ik er veel verstand van heb in geval van biken, maar puur op basis van logica (en ervaring met andere sporten) ga ik er vanuit dat je bij deze sport ook de breedte van je stuur aanpast aan je eigen schouderbreedte (buiten wat Lars zegt, ook je houding).
Waar je bij een pushup een bepaalde stance aanhoudt om specifieke spiergroepen aan te spreken of te ontlasten, zal dat hier niet anders zijn.
De spierpijn tussen je schouderbladen heb ik ook vrijwel na iedere sessie. Bij mij komt het niet door de breedte van mijn stuur, maar door het trekken aan mijn stuur (bij bunnyhops, rear wheel hops, e.d.).
Kun je voor jezelf nagaan of dit bij jou ook van toepassing is?

Daarnaast, net als bij iedere andere sport, zul je bij het aanspreken van je spieren op een andere manier even moeten wennen.
Afhankelijk van de frequentie waarmee je dit doet kan dit langer of korter duren, maar enkele weken heb je er zeker wel voor nodig.
Kijkend naar veel recreatieve bikers die 1x per week of zelfs met een lagere frequentie biken, zal dit dus langer duren.
Zit je 6x per week op de fiets, dan past je lichaam zich veel sneller aan...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Om te kijken wat een smaller stuur met je houding en schouderklachten doet, zou je een setje goedkope foamgrips (zonder dicht eind) op je stuur kunnen zetten.
Die schuif je, samen met je remgrepen en shifter, een paar cm naar binnen. Zoveel als jij wilt.
Op deze wijze kun je zonder het inkorten van je stuur en verdere aanpassingen voelen wat een smaller stuur met je houding en klachten doet.
Let bij smalle singletracks wel op dat je stuur breder is dan je op dat moment voelt, zou jammer van die boomschors zijn.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Mark-V schreef: vr 20 maart 2020, 12:53 Niet dat ik er veel verstand van heb in geval van biken, maar puur op basis van logica (en ervaring met andere sporten) ga ik er vanuit dat je bij deze sport ook de breedte van je stuur aanpast aan je eigen schouderbreedte (buiten wat Lars zegt, ook je houding).
Waar je bij een pushup een bepaalde stance aanhoudt om specifieke spiergroepen aan te spreken of te ontlasten, zal dat hier niet anders zijn.
De spierpijn tussen je schouderbladen heb ik ook vrijwel na iedere sessie. Bij mij komt het niet door de breedte van mijn stuur, maar door het trekken aan mijn stuur (bij bunnyhops, rear wheel hops, e.d.).
Kun je voor jezelf nagaan of dit bij jou ook van toepassing is?

Daarnaast, net als bij iedere andere sport, zul je bij het aanspreken van je spieren op een andere manier even moeten wennen.
Afhankelijk van de frequentie waarmee je dit doet kan dit langer of korter duren, maar enkele weken heb je er zeker wel voor nodig.
Kijkend naar veel recreatieve bikers die 1x per week of zelfs met een lagere frequentie biken, zal dit dus langer duren.
Zit je 6x per week op de fiets, dan past je lichaam zich veel sneller aan...
Misschien heb je daar wel een punt ik ben op deze fiets daar wel veel meer mee bezig dan op mijn vorige fiets.
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Het is ook een combinatie met de lengte van je stuurpen. Bij een (heel) korte pen hoort een breder stuur en omgekeerd. Welke lengte heeft jouw stuurpen, kan er nog een kortere op?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sabai schreef: vr 20 maart 2020, 12:36
Lars TB schreef: vr 20 maart 2020, 11:26 Maar in principe hoort een breder stuur bij een zithouding die meer rechtop is. En hoe dieper je gaat zitten, hoe smaller het stuur moet worden voor een natuurlijke houding. Neem daar ook een stukje lengte in mee, want rechtop is kort zitten en diep is langer zitten.

Ik heb er even een foto bij gezet. Wat is je mening over mijn houding?
Je zit nog vrij voorover en dan is het 77 cm stuur misschien nog wat breed.

Probeer inderdaad je grips eens iets naar binnen te schuiven voordat je verder gaat zagen. Wel even 3-4 ritten maken voordat je de afstelling weer gaat veranderen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik merk dat het versterken van m'n schouders en borstspieren veel helpt in de stabiliteit van m'n lichaam en de vermoeidheid/pijn in de schouders. Ik heb een 71cm stuurtje.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Op de foto lijkt je zadel vrij ver naar achteren te staan, of je zit zelf ver achter op je zadel.
Klopt dat?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie