3e keer Brain achterdemper kapot! :(

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Ik ben er nu wel beetje klaar mee. In 2700km tijd nu gisteren voor de 3e keer mijn braindemper kapot. Hoorde 'pssst', en ja hoor, beetje olie eruit. Sopt nu lichtjes. Kortom; die gaat binnenkort helemaal. Nu heb ik er wel Alps Epic mee gereden, maar dan nog! Het is gewoon ronduit k*t.

Net vorig jaar custom paint job gegeven, handgespaakte wielen met Hope naven, nieuwe Brain voorvork, nieuwe MT8 remmen (die ik overigens top vind remmen, maar nu alwéér lucht hebben!), dus fiets is in topstaat verder.

Afbeelding

Wat kan/moet ik doen? Wéér laten reviseren? Andere demper? Andere fiets?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Andere demper en dan heb je weer een prima fiets. :-q
Heb je wel deze nodig, anders gaat een normale demper niet passen: https://www.bikeyoke.de/en/Specialized- ... -2019.html

Wel dapper, een Brain en Magura's op 1 fiets. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

suravida schreef: zo 22 maart 2020, 13:13 Andere demper en dan heb je weer een prima fiets. :-q
Heb je wel deze nodig, anders gaat een normale demper niet passen: https://www.bikeyoke.de/en/Specialized- ... -2019.html

Wel dapper, een Brain en Magura's op 1 fiets. :winkie:
Thnx! Waarom dapper? ;)

Link bekeken, je hebt dan voor 450 euro een complete set. Staat alleen wel dat het voor fietsen vanaf 2018 (Specialized Epic 2018) is? Volgens mij is die van mij van 2015 of 2016.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Opzich jammer om Brain eraf te slopen, want vind het wel een fijn systeem. Nooit op fiets gefietst zonder Brain trouwens.

Hoe is die demper uit die link?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voor een oudere Epic dan 2018 gaat het volgens mij niet werken.....Dus dan heb je mazzel en moet je met Brain blijven rijden. :tong (Maar ik zou dan wel een bedrag reserveren voor de volgende paar dempers ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luukvd schreef: zo 22 maart 2020, 13:26
suravida schreef: zo 22 maart 2020, 13:13 Wel dapper, een Brain en Magura's op 1 fiets. :winkie:
Thnx! Waarom dapper? ;)
Beide hebben een reputatie dat ze sinds hun introductie (meer dan 15 jaar voor de Brain, meer dan 20 voor de Magura's) onbetrouwbaar zijn en en de problemen in al die tijd niet opgelost zijn... .
Luukvd schreef: zo 22 maart 2020, 13:27 Opzich jammer om Brain eraf te slopen, want vind het wel een fijn systeem. Nooit op fiets gefietst zonder Brain trouwens.

Hoe is die demper uit die link?
X-Fusion was (is?) de producent van FOX dempers, dus ze kunnen goede kwaliteit bouwen. En wat veerkarakteristiek betreft hebben ze het ook goed voor elkaar bij hun eigen producten. Hoe deze specifieke demper is durf ik niet te zeggen. Je zult allicht een beetje meer beweging ervaren dan met een gesloten Brain, maar daarvoor krijg je waarschijnlijk ook een stukje meer controle terug. Anders, zeker niet slechter.

En de moeite waard om je mooie bike te behouden :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Bedankt mannen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Je hebt de zelfde *** versie als ik. De bout die de demper vast maakt aan het achterframe gaat in de zuiger ipv normaal overdwars. Voor zover ik weet is voor deze versie geen aanpassing te krijgen :-(
Bicycle, bicycle, bicycle
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Volgens mijn dealer zit op een gereviseerde demper gewoon garantie. De oude fox demper liet ik dan ook standaard 1 x per jaar servicen/ vervangen voor een ruildemper. In het clubje waarin ik rij heeft dan ook nog nooit iemand betaald voor een demper buiten de reguliere service. Nu weet ik alleen niet of dit standaard is bij Specialized of gewoon een goede service van de betreffende dealer.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Bij bikesuspension in Oirschot hebben ze een oplossing voor het "Brain" probleem ontwikkeld.

Zou daar gewoon even informeren wat ze voor je kunnen betekenen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rogier13 schreef: zo 22 maart 2020, 15:43 Volgens mijn dealer zit op een gereviseerde demper gewoon garantie. De oude fox demper liet ik dan ook standaard 1 x per jaar servicen/ vervangen voor een ruildemper. In het clubje waarin ik rij heeft dan ook nog nooit iemand betaald voor een demper buiten de reguliere service. Nu weet ik alleen niet of dit standaard is bij Specialized of gewoon een goede service van de betreffende dealer.
Zou er nog bij moeten komen dat je moet betalen voor zo'n waardeloos product!
Je wil toch gewoon fietsen?
PVR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 12 mei 2010, 12:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp

Bij mijn Epic 2014 de eerste jaren defecte dempers gehad. Telkens onder garantie vervangen door Kivada. De laatste 3 jaren laten servicen bij Bikesuspension en sindsdien geen klachten meer gehad.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

daniel1975 schreef: zo 22 maart 2020, 14:14 Je hebt de zelfde *** versie als ik. De bout die de demper vast maakt aan het achterframe gaat in de zuiger ipv normaal overdwars. Voor zover ik weet is voor deze versie geen aanpassing te krijgen :-(
Dit toch?

https://www.bikeyoke.de/en/Specialized- ... -2019.html
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

PVR schreef: zo 22 maart 2020, 17:54 Bij mijn Epic 2014 de eerste jaren defecte dempers gehad. Telkens onder garantie vervangen door Kivada. De laatste 3 jaren laten servicen bij Bikesuspension en sindsdien geen klachten meer gehad.
Om de hoeveel uur laat je ze servicen dan? Dat servicen is ook duur ivm Brain. Deze is dus 50 uur geleden geserviced door BS.
Plaats reactie