Ketting loopt van tandwiel.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zwolly schreef: zo 22 maart 2020, 22:24
Mario070 schreef: zo 22 maart 2020, 21:36 Vreemd eigenlijk :-? want van je achtertandwiel naar je voorblad is niets veranderd en de derailleur zou daar in principe niets mee te maken moeten hebben :-?
Heb je heel mss een dub crank :-?
:~ dub crank?
Kun je het merk hier posten van de crank of de hele bike + type/model en jaartal :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Loopt je ketting telkens op dezelfde plek van het kettingblad af? Mogelijk is je kettingblad dan scheef of een/enkele tandje(s) verbogen.

Edit: Lees net "op willekeurige plekken". Zou toch het kettingblad ff controleren, voor zover nog niet gedaan. Indien oké, gok ik toch op de ketting. Probeer anders eens een nieuwe ketting, kijken wat er dan gebeurt.
Laatst gewijzigd door Pierre1968 op zo 22 maart 2020, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Mario070 schreef: zo 22 maart 2020, 22:41
Zwolly schreef: zo 22 maart 2020, 22:24

:~ dub crank?
Kun je het merk hier posten van de crank of de hele bike + type/model en jaartal :-q
Cube Nutrail Race Fatbike 2017
Shimano XT achterdereaileur
Sunrace 11-46 cassette
Race face crank met 30T

Deraileur schakelt alle bladen feilloos, geen hapering of moeilijkheden. Enkel zodra ik naar de 2 grootste bladen gaat rolt de ketting voor er af.
Als ik de ketting geleidt met m'n vinger dan blijft ie zitten en schakelt alles prima.
Achter op groot en ketting geleiden met de vinger gaat goed, totdat ik m'n vinger weghaal dan rolt de ketting er weer van af....gaat meteen.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Pierre1968 schreef: zo 22 maart 2020, 22:53 Loopt je ketting telkens op dezelfde plek van het kettingblad af? Mogelijk is je kettingblad dan scheef of een/enkele tandje(s) verbogen.
Dacht ik ook al aan. Helaas, compleet willekeurige plekken.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Welk type crank precies race face heeft een aantal verschillende :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Mario070 schreef: zo 22 maart 2020, 23:04 Welk type crank precies race face heeft een aantal verschillende :-q
Pfff...dat weet ik zo niet.
Is wel zwart🤣😂
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Misschien vergezocht, maar toch:
Achterderailleur moet een flinke klap gehad hebben als de derailleurkabel losgetrokken werd. Is de veer niet uitgerekt waardoor de ketting niet goed op spanning gehouden wordt?
Of zit er een clutch op? Zoja, probeer eens met clutch aan en clutch uit. Merk je verschil?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als de kooi niet mooi in lijn staat omdat ie getordeerd is gaat je ketting een eigen leven leiden. ( vraag me niet waarom ik dat weet...😒)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Gebruikte je voor die tak in de deraileur die grootste kransjes wel eens?

Misschien was het probleem er al en kom je er nu pas achter.
Misschien staat je blad wat ver naar buiten waardoor nu de ketting net boven op de tanden van je voorblad valt. Eventueel in combinatie met een wat getordeerde (door diet tak) en wat stugge ketting.

En een scheve ACHTER deraileur gooit de ketting alleen van het voorblad af als je achteruittrapt. En daarmee kom je niet echt vooruit.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Pierre1968 schreef: zo 22 maart 2020, 23:31 Misschien vergezocht, maar toch:
Achterderailleur moet een flinke klap gehad hebben als de derailleurkabel losgetrokken werd. Is de veer niet uitgerekt waardoor de ketting niet goed op spanning gehouden wordt?
Of zit er een clutch op? Zoja, probeer eens met clutch aan en clutch uit. Merk je verschil?
Is idd met clutch, maakt geen verschil....
Pierre1968 schreef: zo 22 maart 2020, 23:31 Misschien vergezocht, maar toch:
Achterderailleur moet een flinke klap gehad hebben als de derailleurkabel losgetrokken werd. Is de veer niet uitgerekt waardoor de ketting niet goed op spanning gehouden wordt?
Of zit er een clutch op? Zoja, probeer eens met clutch aan en clutch uit. Merk je verschil?
Je zou bijna denken dat je ervaring hebt....zal eens extra kijken naar de kooi, want ik begin echt nu te twijfelen...
Vooraan is niets gewijzigd, de ketting is optisch niet beschadigd.

Ik ga vandaag eens verder onderzoeken en hou jullie op de hoogte.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Bij nader en zeer uitvoerig onderzoek met goed daglicht blijkt dat de ketting toch steeds op hetzelfde punt van het tandwiel eraf gaat.

Het betreffende tandje heeft iets aan braampjes en het puntje is iets gebogen....
Doordat de ketting er niet recht meer voorstaat als ik de grootste 2 bladen gebruik, wordt de ketting naar binnen gedrukt door het desbetreffende tandje...

Het ging mij opvallen omdat bij het terugtrappen de ketting er ook vanaf springt....dus het probleem moest wel voor liggen bij het tandwiel.

Klein detail met grote gevolgen....

De drivetrain wilde ik toch vervangen.....nu maar een aanvraag indienen bij mijn financiële directeur 8)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Tandje gewoon naar de tandarts sturen!
Iets materiaal wegvijlen en je kunt gewoon weer verder.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Staat de clutch nog “aan” en werkt deze nog naar behoren?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

TS het is precies andersom blad = voor en wiel = achter
Dus de voorkant veroorzaakt het probleem dan is het niet alleen een takje in je derailleur geweest :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: ma 23 maart 2020, 15:51 TS het is precies andersom blad = voor en wiel = achter
Misschien kun je deze nog even uitleggen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie