Hallo mensen!
Ik wil graag weten of één van jullie ook het volgende probleem heeft met deze wielset.
Onlangs een mooie set Bontrager Kovee Elite 30 carbon op te kop weten te tikken. Omdat ik al veel ervaring heb met banden wisselen, tubeless maken verbaasde mij dat ik tegen dit probleem aan liep wat mij 2 dagen heeft gekost.
Het begon al met gebruikte TL Schwalbe RARA 2.25 (recente modellen) banden te zetten op deze wielen. Ze kwamen van mijn andere alu setje. Ik kreeg ze met pijn en moeite er maar niet omheen. Dit heeft mij 3 bandenlichters gekost en uiteindelijk met 2 man (met een veel meer ervaren iemand als extra hulp) en zijn setje bandenlichters uiteindelijk met zeer veel kracht erop weten te krijgen (toen al zeep gebruikt).
De banden zaten er op en toen kwam natuurlijk het volgende probleem, het volledig ploppen van deze banden met mijn compressor. Telkens waren er bepaalde hoeken die maar niet gingen ploppen (nog meer zeep gebruikt) en dit heeft serieus 6 pogingen geduurd op 3,5 bar (want meer mag deze carbon niet hebben) om ze randen netjes op de velgen te krijgen.
Al met al heel wat werk voordat mijn (notabene al gebruikte) banden om de velgen te krijgen. 100% procent dat dit tubeless banden zijn. Om mijn alu setje gaan ze zelfs erg makkelijk zonden bandenlichters..
Mijn vraag aan jullie, heeft iemand ervaring met deze wielen? Of ervaring met véél te strakke banden? Doe ik iets verkeerd? Of is dit een eigenschap van carbon?
Het probleem is opgelost maar als ik een keer lek rijd dan sta ik dus echt stil en kan ik geen kant op. In mijn eentje kan ik nooit een binnenband vervangen op deze manier.. je band is altijd wat gerekt na gebruik maar deze zijn dus al gebruikt..
Benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt!
Bontrager Kovee Elite 30 (carbon)
Schwalbe heeft hele series banden gemaakt die te krap op tubeless ready velgen (= hogere schouder en vaak ook een niet al te diepe bodem) lagen. Of in veel gevallen: onmogelijk te monteren. Het zal dus zeker zo zijn dat je alu velg een andere bouw heeft dan de Bontrager velgen. En dat kan al een verschil van slechts 1 mm zijn!
Daarnaast hebben om 1 of andere vage reden de Bontrager velgen overmatig last van banden die niet netjes op hun plek ploppen. Dat is dan meer dat de banden niet gelijkmatig rondom zitten. Deze kan ik niet verklaren.
Ik zou het probleem dus voor 3/4 wijten aan de banden. De velgen zullen iets krapper zijn, maar zeker carbon is bijna altijd zeer nauwkeurig aan de maat. Maar het kan zijn dat Bontrager daar de bovengrens heeft gekozen.
Andere banden proberen is misschien? Bijvoorbeeld de huidige Vittoria's en Wolfpacks liggen heel perfect om wielen.
Daarnaast hebben om 1 of andere vage reden de Bontrager velgen overmatig last van banden die niet netjes op hun plek ploppen. Dat is dan meer dat de banden niet gelijkmatig rondom zitten. Deze kan ik niet verklaren.
Ik zou het probleem dus voor 3/4 wijten aan de banden. De velgen zullen iets krapper zijn, maar zeker carbon is bijna altijd zeer nauwkeurig aan de maat. Maar het kan zijn dat Bontrager daar de bovengrens heeft gekozen.
Andere banden proberen is misschien? Bijvoorbeeld de huidige Vittoria's en Wolfpacks liggen heel perfect om wielen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 370
- Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30
Beste MHoogen.
Heel herkenbaar voor een deel.
Op mijn TF zitten standaard de Bontrager Kovee Elite 30 i.c.m. de Bontrager XR3 (2.40) banden. De XR3 zijn nog lastiger om de velg te krijgen dan een Schwalbe (RaRa 2.35).
Had de bike net twee dagen. Lekke band en de latex (Bontrager) dichtte niet af. Nog nooit meegemaakt. Dan maar effe een binnenbandje erin dacht ik. Kreeg onderweg de band er niet af.
Thuis nog staan klo*#@ met de XR3. Andere latex erin enz. Uiteindelijk had ik zo genoeg van de band dat ik er een RaRa 2.35 opgelegd heb. Deze ging er een stuk makkelijker op dan de XR3. Had er wel een bandenknecht voor nodig, maar geen zeep gebruikt. Mocht het nog eens voorkomen dan ga ik de band eens proberen te monteren zonder de TLR-velgstrip. Deze zorgt er volgens mij voor dat de hiel van de band niet diep genoeg in het velgbed kan bij montage. Mocht dat zo zijn dan trek ik er tape in i.p.v. de TLR-velgstrip.
Wat mijn wel verbaasde was dat ik de banden meteen opspanning kreeg met de vloerpomp ( Topeak Joe Blow Sport ). Normaal zitten de Schwalbe's er zo los om heen (XT, DT en Race Face wielen) dat er met een compressor meteen veel lucht volume in moet om ze op spanning te krijgen. Dat jij ze niet op spanning kreeg kan er misschien ook aan liggen dat je 2.25 gemonteerd hebt. Beetje smal voor een 30 velg naar mijn idee.
Naar mijn ervaring ligt het dus 100% aan de velgen. Met dat idee in mijn achterhoofd heb ik maar een pech onderweg abonnement afgesloten (€15,00 per jaar als NTFU lid)
Heel herkenbaar voor een deel.
Op mijn TF zitten standaard de Bontrager Kovee Elite 30 i.c.m. de Bontrager XR3 (2.40) banden. De XR3 zijn nog lastiger om de velg te krijgen dan een Schwalbe (RaRa 2.35).
Had de bike net twee dagen. Lekke band en de latex (Bontrager) dichtte niet af. Nog nooit meegemaakt. Dan maar effe een binnenbandje erin dacht ik. Kreeg onderweg de band er niet af.
Thuis nog staan klo*#@ met de XR3. Andere latex erin enz. Uiteindelijk had ik zo genoeg van de band dat ik er een RaRa 2.35 opgelegd heb. Deze ging er een stuk makkelijker op dan de XR3. Had er wel een bandenknecht voor nodig, maar geen zeep gebruikt. Mocht het nog eens voorkomen dan ga ik de band eens proberen te monteren zonder de TLR-velgstrip. Deze zorgt er volgens mij voor dat de hiel van de band niet diep genoeg in het velgbed kan bij montage. Mocht dat zo zijn dan trek ik er tape in i.p.v. de TLR-velgstrip.
Wat mijn wel verbaasde was dat ik de banden meteen opspanning kreeg met de vloerpomp ( Topeak Joe Blow Sport ). Normaal zitten de Schwalbe's er zo los om heen (XT, DT en Race Face wielen) dat er met een compressor meteen veel lucht volume in moet om ze op spanning te krijgen. Dat jij ze niet op spanning kreeg kan er misschien ook aan liggen dat je 2.25 gemonteerd hebt. Beetje smal voor een 30 velg naar mijn idee.
Naar mijn ervaring ligt het dus 100% aan de velgen. Met dat idee in mijn achterhoofd heb ik maar een pech onderweg abonnement afgesloten (€15,00 per jaar als NTFU lid)
Nu heb ik bontrager duster wielen en ik zal ook niet gauw van merk overstappen, omdat voor mij zijn het super wielen
Maar ik heb wel een soort gelijk ervaring het ging om de toen nog conti mk draadband en als deze om de duster velg moest, omdat ik met biba's rij ging er natuurlijk wel eens lek maar om de mk draadband om de velg laten ploppen was steeds weer een ramp en ook met sop tot op een dag de draden in de band zijn gesprongen ik heb toen een vouw mk 2 kunnen proberen en die ging moeiteloos om de velg dus ben ik overgestapt op de mk 2 achter en een mk 2 race voor en als deze op zijn ben ik inmiddels ook heel erg nieuwsgierig geworden naar de WP banden
Maar ik heb wel een soort gelijk ervaring het ging om de toen nog conti mk draadband en als deze om de duster velg moest, omdat ik met biba's rij ging er natuurlijk wel eens lek maar om de mk draadband om de velg laten ploppen was steeds weer een ramp en ook met sop tot op een dag de draden in de band zijn gesprongen ik heb toen een vouw mk 2 kunnen proberen en die ging moeiteloos om de velg dus ben ik overgestapt op de mk 2 achter en een mk 2 race voor en als deze op zijn ben ik inmiddels ook heel erg nieuwsgierig geworden naar de WP banden
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
Vervelend om te horen. Al helemaal al ik misschien dit jaar nog een trip over de grens ga rijden een paar dagen. Als ik dan stil kom te staan heb ik dus een groot probleem.. Heb dan geen vertrouwen in deze wielen (ondanks ze wel super stijf zijn!). Kan je mij uitleggen wat MK2 en WP voor afkortingen zijn? Want als ik het zo lees ging het bij een MK2 wel makkelijk zeg je? Hoor graag welke merk dit is!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 259
- Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30
Ik gok Mountain King 2 (band van Continental) en WolfPack (Merk banden)
Klopt (ik was ook aan het typen) meer over Wolfpack hier: viewtopic.php?f=4&t=141592
Het zijn idd de Mountainking van Continental en als je je echt voor zekerheid wilt gaan neem je de MK's protection en tubeless monteren ook moet je de banden spanning goed afstellen op wat voor ondergrond je gaat rijden... Dan moet het wel heel gek lopen, dat je lek komt te staanmhoogen schreef: ↑wo 13 mei 2020, 11:23 Vervelend om te horen. Al helemaal al ik misschien dit jaar nog een trip over de grens ga rijden een paar dagen. Als ik dan stil kom te staan heb ik dus een groot probleem.. Heb dan geen vertrouwen in deze wielen (ondanks ze wel super stijf zijn!). Kan je mij uitleggen wat MK2 en WP voor afkortingen zijn? Want als ik het zo lees ging het bij een MK2 wel makkelijk zeg je? Hoor graag welke merk dit is!
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2233
- Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
- Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik
Haal de plastic rimstrip uit het velgbed en gebruik tape om ze tubeless te krijgen. Die Bontrager rimstrips werken super met Bontrager banden imho, maar met andere merken wil het nog weleens lastig zijn een band correct om te leggen en volledig dicht te krijgen.mhoogen schreef: ↑wo 13 mei 2020, 11:23 Vervelend om te horen. Al helemaal al ik misschien dit jaar nog een trip over de grens ga rijden een paar dagen. Als ik dan stil kom te staan heb ik dus een groot probleem.. Heb dan geen vertrouwen in deze wielen (ondanks ze wel super stijf zijn!). Kan je mij uitleggen wat MK2 en WP voor afkortingen zijn? Want als ik het zo lees ging het bij een MK2 wel makkelijk zeg je? Hoor graag welke merk dit is!
Dus je kan met de standaard rimstrip ofwel gewoon Bontrager XR4's monteren voor wat zwaarder werk, ofwel de nieuwe XR3's voor alles tm Ardennen. Anders tape plakken en Schwalbe rommel erop , al zou ik Conti en Maxxis altijd verkiezen boven dat overschatte merk.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Ha... eindelijk, gelukkig... ik was er nooit over begonnen omdat je hier (heel) veel leest over Schwalbe, en dan vooral hoe goed deze Schwalbe banden zijn
Mijn ervaring is juist precies het tegenover getelde met Schwalbe...
Maar goed er bestaan ook Conti's, Vittoria, en idd de XR3's maar deze laatste vind ik tegenover de eerder genoemde twee iets zwaarder rollen
Mijn ervaring is juist precies het tegenover getelde met Schwalbe...
Maar goed er bestaan ook Conti's, Vittoria, en idd de XR3's maar deze laatste vind ik tegenover de eerder genoemde twee iets zwaarder rollen
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield