Beste forumgangers,
Eindelijk is het dan zover, ik heb mijn eerste echte (nieuwe) downhill mountainbike gekocht. Een YT tues comp dune grey. Hiervoor heb ik al een tweedehands canyon torque uit 2013 gehad maar na daar 1 keer mee gefietst te hebben was ik er al achter dat die fiets ten eerste een probleemgeval was en ten tweede veels te klein voor me was. Nu heb ik aan de hand van de yt size chart een xl aangeschaft (ik ben 1,86m en weeg 85kg). De vering heb ik al een beetje af weten te stellen door youtube filmpjes te kijken maar daar weet ik verder ook het fijne nog niet van. Uit mijn ervaring met huurfietsen ben ik te weten gekomen dat ik bij een downhillfiets nogal snel het gevoel heb voorover gegooid te worden op jumps en dergelijke, vooral als ik het vergelijk met de freeride bikes die ik gehuurd heb. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb de rebound damping al wat hoor staan in de achterschokbreker, maar wanneer is dit nu weer té veel etc etc. Ik begrijp dat je het op de baan moet proberen maar is er niet ook een vuistregel voor om het in de grote lijn goed afgesteld te hebben om daarna te kunnen finetunen? Verder vroeg ik me af: omdat ik relatief klein ben voor xl (1,83 - 1,93m) moet ik dat iets compenseren met bijvoorbeeld het stuur verhogen? Heeft dot misschien ook iets te maken met het voorover gegooid worden? Ik hoor het graag als iemand hier meer over weet! Ook voorbeelden van bijvoorbeeld je eigen setup zijn welkom!
Mvg Atjepils
Afstellen downhill mountainbike
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 463
- Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
- Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016
De eerste vraag is: heb je air shocks of air en coil of alleen coil (voor en achter?) (welk merk/soort?)
Bij coil begint het altijd met springrate. Je moet de juiste rate hebben voor je gewicht/gevoel en dan pas aan knopje beginnen te draaien.
Op een DH fiets zit je niet maar je staat let dus op waar je positie op de fiets zich bevind. Te ver naar voren / te ver naar achter / center?
Als vuistregel kun je altijd de fabrieksinstellingen voor jou gewicht gebruiken en van daar naar eigen gevoel afstemmen.
Vaak zit er wel verschil in technische gnar afstelling en flow/jumps dus wat wil je en hoe is je rijstijl? (agressief of passief?)
Het voorover gegooid worden zal aan je techniek liggen en niet aan de afstelling.
Bij coil begint het altijd met springrate. Je moet de juiste rate hebben voor je gewicht/gevoel en dan pas aan knopje beginnen te draaien.
Op een DH fiets zit je niet maar je staat let dus op waar je positie op de fiets zich bevind. Te ver naar voren / te ver naar achter / center?
Als vuistregel kun je altijd de fabrieksinstellingen voor jou gewicht gebruiken en van daar naar eigen gevoel afstemmen.
Vaak zit er wel verschil in technische gnar afstelling en flow/jumps dus wat wil je en hoe is je rijstijl? (agressief of passief?)
Het voorover gegooid worden zal aan je techniek liggen en niet aan de afstelling.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Eerst inderdaad je vering goed zetten wat sag betreft.
Dan de demping.
Ga je er op flink oneffen bodem mee downhillen, dan wil je de vering wat sneller hebben staan: compressie wat meer open, rebound ook wat sneller/open.
Ga je op flowtrails wat meer springen, dan wil je beide wat meer dicht hebben. Dan zorgt de compressie-demping dat je je makkelijker af zet bij een sprong en de rebound-demping dat je niet meteen van je fiets stuitert na de landing.
Maar dit moet je gewoon gaan proberen en zelf ervaren. Draai de boel dicht en rol voorzichtig een stuk naar beneden en draai daarna de boel helemaal open en doe het nog een keer. Voel het verschil en ga op basis daarvan 'spelen'.
Nu moet je de rebound wel ongeveer afstellen op je gewicht/hardheid van de vering, want wijk je te veel af, dan zijn je rijeigenschappen behoorlijk om zeep. (Dat merk je ook al als je met de spring-afstelling door een rockgarden raast en andersom!).
Dan de demping.
Ga je er op flink oneffen bodem mee downhillen, dan wil je de vering wat sneller hebben staan: compressie wat meer open, rebound ook wat sneller/open.
Ga je op flowtrails wat meer springen, dan wil je beide wat meer dicht hebben. Dan zorgt de compressie-demping dat je je makkelijker af zet bij een sprong en de rebound-demping dat je niet meteen van je fiets stuitert na de landing.
Maar dit moet je gewoon gaan proberen en zelf ervaren. Draai de boel dicht en rol voorzichtig een stuk naar beneden en draai daarna de boel helemaal open en doe het nog een keer. Voel het verschil en ga op basis daarvan 'spelen'.
Nu moet je de rebound wel ongeveer afstellen op je gewicht/hardheid van de vering, want wijk je te veel af, dan zijn je rijeigenschappen behoorlijk om zeep. (Dat merk je ook al als je met de spring-afstelling door een rockgarden raast en andersom!).
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bedankt voor jullie reacties, het gaat om een fox float 40 performance elite, en een fox float x2 evol air. Beide luchtveren. Wat betreft mijn techniek: ik geloof zeker dat dit meespeelt, ik heb een achtergrond in motorcross en ben dus ook gewend aandrijving te hebben tijdens de take off van een jump, wat zeker verschilt met het downhillen. Ik probeer dan ook aan te wennen mijn gewicht wat meer achter op de fiets te houden. Maar klopt het dan ook dat een downhill fiets lastiger onder controle te houden is tijdens het springen dan een freeride bike? Verder vraag ik me nog steeds af wat voor invloed het verschuiven van de vorkpoten in de kroonplaat en het ophogen van je stuur heeft op het gedrag van de fiets. Mocht het nu het geval zijn dat het puur een techniek kwestie is, zijn er dan nog tips om dit te verbeteren? Ik ben nu bijvoorbeeld aan het oefenen oo een manual om de fiets wat beter te leren kennen, maar ik merk dat het omhoog krijgen / houden van het voorwiel me behoorlijk veel energie kost als ik al zo ver als ik kan achterover ga hangen, in tegenstelling tot op mijn dirtjumper, of een gehuurde freeride fiets in winterberg waarmee ik eerder bang ben achterover te vallen. Zegt dit iets over de afstelling van mijn fiets of is dit typisch voor een downhill fiets. Wat bedreft de trails die ik zoal rijd: tot nu toe heb ik alleen in winterberg, willingen, malmedy en spaarnwoude gereden, maar ik ben zeker van plan het van de zomer nog wat extremer op te gaan zoeken als ik daar klaar voor denk te zijn. Om als voorbeeld te geven: in winterberg maak ik gebruik van alle lijnen, voorkeur gaat uit naar de noth shore en jumpline, maar met deze fiets ben ik ook van plan mezelf wegwijzer te maken op de ixs downhill line. Wat ik zelf over mijn rijstijl weet is dat ik relatief nog voorzichtig ben. Over t algemeen sloop ik meestal mn spullen niet als ik niet val.
Pffft, een paar punten of de boel opdelen in hoofdstukken (of in ieder geval alinea's) zou wat leesbaarheid en beantwoordbaarheid behoorlijk schelen
Poging wagen:
Dat zorgt hooguit voor een andere balans dan bij een lichtere vork. Nee, een DH-bike is dus niet lastiger onder controle te houden.
Een lichtere voorkant voelt wel stukken makkelijker, maar het zal een kwestie van oefenen zijn.
Net als het springen.
Poging wagen:
Ligt er aan wat je onder een freeride fiets verstaat. Normaal zijn DH en freeride dezelfde bakken. Dus beide dubbele kroon vork voorin en daarmee minstens een kilo meer gewicht aan de voorkant.
Dat zorgt hooguit voor een andere balans dan bij een lichtere vork. Nee, een DH-bike is dus niet lastiger onder controle te houden.
Met springen? Wederom een kwestie van balans. Op je stuurgedrag in de bochten heeft het wel effect. Kan ik gaan voorkauwen, leuker en leerzamer is dit zelf te gaan proberen!
Pure techniek.Atjepils schreef: ↑do 26 maart 2020, 18:31 Mocht het nu het geval zijn dat het puur een techniek kwestie is, zijn er dan nog tips om dit te verbeteren? Ik ben nu bijvoorbeeld aan het oefenen oo een manual om de fiets wat beter te leren kennen, maar ik merk dat het omhoog krijgen / houden van het voorwiel me behoorlijk veel energie kost als ik al zo ver als ik kan achterover ga hangen, in tegenstelling tot op mijn dirtjumper, of een gehuurde freeride fiets in winterberg waarmee ik eerder bang ben achterover te vallen.
Een lichtere voorkant voelt wel stukken makkelijker, maar het zal een kwestie van oefenen zijn.
Net als het springen.
Hooguit voelt een andere afstelling anders aan om omhoog te trekken, maar het ligt aan jou, niet aan de fiets.
Die downhill line vraagt dus om een iets andere afstelling.Atjepils schreef: ↑do 26 maart 2020, 18:31 Wat bedreft de trails die ik zoal rijd: tot nu toe heb ik alleen in winterberg, willingen, malmedy en spaarnwoude gereden, maar ik ben zeker van plan het van de zomer nog wat extremer op te gaan zoeken als ik daar klaar voor denk te zijn. Om als voorbeeld te geven: in winterberg maak ik gebruik van alle lijnen, voorkeur gaat uit naar de noth shore en jumpline, maar met deze fiets ben ik ook van plan mezelf wegwijzer te maken op de ixs downhill line.
Dan val je niet hard genoeg
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7396
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Dirt Jumpers zijn in de regel een stuk compacter met korte chainstays, wat het makkelijker maakt. Een DH, zeker een long-low-and-slack moderne is dat vooral niet omdat de prioriteit bij stabiliteit op snelheid ligt.Atjepils schreef: ↑do 26 maart 2020, 18:31Ik ben nu bijvoorbeeld aan het oefenen oo een manual om de fiets wat beter te leren kennen, maar ik merk dat het omhoog krijgen / houden van het voorwiel me behoorlijk veel energie kost als ik al zo ver als ik kan achterover ga hangen, in tegenstelling tot op mijn dirtjumper, of een gehuurde freeride fiets in winterberg waarmee ik eerder bang ben achterover te vallen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Haha oeps ik had niet door dat ik zo'n lang verhaal aan een stuk door aan het typen was. Enthousiasme zullen we maar zeggenPffft, een paar punten of de boel opdelen in hoofdstukken (of in ieder geval alinea's) zou wat leesbaarheid en beantwoordbaarheid behoorlijk schelen
Dus als ik het goed begrijp, is zolang ik mijn sag ingesteld heb op 20 tot 30% niks echt goed helemaal fout aan de afstelling wat de fiets onberijdbaar maakt. Vind het wel geruststellend nu wat zekerheid te hebben dat er geen probleem met de fiets is maar dat ik gewoon moet gaan oefenen tot ik erbij neer val
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik ga er mee aan de slag!
Ah, dat verklaart wel het grote verschil wat ik merk, ik begon me al wat zorgen te maken dat ik misschien een kleinere maat had moeten nemen. Maar ik wil niks inleveren dus ik denk dat de maatkeuze voor mij een goede keus is heweest en ik gewoon moet gaan oefenen om de fiets baas te kunnen blijvencheeta schreef: ↑do 26 maart 2020, 22:25Dirt Jumpers zijn in de regel een stuk compacter met korte chainstays, wat het makkelijker maakt. Een DH, zeker een long-low-and-slack moderne is dat vooral niet omdat de prioriteit bij stabiliteit op snelheid ligt.Atjepils schreef: ↑do 26 maart 2020, 18:31Ik ben nu bijvoorbeeld aan het oefenen oo een manual om de fiets wat beter te leren kennen, maar ik merk dat het omhoog krijgen / houden van het voorwiel me behoorlijk veel energie kost als ik al zo ver als ik kan achterover ga hangen, in tegenstelling tot op mijn dirtjumper, of een gehuurde freeride fiets in winterberg waarmee ik eerder bang ben achterover te vallen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2017
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
En je rebound ongeveer middenin zetten, dus niet helemaal open of dicht... betreft compressie demping, ff googelen wat min of meer neutraal is voor jouw vork..Atjepils schreef: ↑do 26 maart 2020, 23:01Haha oeps ik had niet door dat ik zo'n lang verhaal aan een stuk door aan het typen was. Enthousiasme zullen we maar zeggenPffft, een paar punten of de boel opdelen in hoofdstukken (of in ieder geval alinea's) zou wat leesbaarheid en beantwoordbaarheid behoorlijk schelen
Dus als ik het goed begrijp, is zolang ik mijn sag ingesteld heb op 20 tot 30% niks echt goed helemaal fout aan de afstelling wat de fiets onberijdbaar maakt. Vind het wel geruststellend nu wat zekerheid te hebben dat er geen probleem met de fiets is maar dat ik gewoon moet gaan oefenen tot ik erbij neer val
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik ga er mee aan de slag!
Het enige wat je m.i. echt fout kunt doen, is een te snelle rebound bij jumps e.d., De rest is allemaal veilig te testen en af te stellen zolang je niet gelijk het maximale uit je bike wilt halen.Atjepils schreef: ↑do 26 maart 2020, 23:01 Dus als ik het goed begrijp, is zolang ik mijn sag ingesteld heb op 20 tot 30% niks echt goed helemaal fout aan de afstelling wat de fiets onberijdbaar maakt. Vind het wel geruststellend nu wat zekerheid te hebben dat er geen probleem met de fiets is maar dat ik gewoon moet gaan oefenen tot ik erbij neer val
En ik ben niet zo fijngevoelig dat ik één stapje meer of minder direct merk, maar ik begin meestal gewoon met de opgegeven fabrieksinstellingen voor mijn gewicht. Gek genoeg rijdt dat al heel aardig
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3836
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Ik heb toevallig ook recent mijn 1e downhillbike gekocht (Lapierre 727) en daar zit een Rockshox Boxxer voorvork op en Vidid Air demper. Ik heb de handleidingen gedownload en daar staan hele tabellen in hoe je het beste af kan stellen. Ook per soort rijgedrag en ondergrond (al betwijfel ik of iemand dat ooit zo wijzigd).
De sag goed zetten is het simpelste klusje, daarna compressie iets onder de helft gezet en rebound vrij terug en dan zie ik het wel. Kan hem in NL nu toch niet echt testen en gezien de enorme hoeveelheid verschillende vorken, dempers etc betwijfel ik of je hier zo een eenduidig antwoord krijgen.
De sag goed zetten is het simpelste klusje, daarna compressie iets onder de helft gezet en rebound vrij terug en dan zie ik het wel. Kan hem in NL nu toch niet echt testen en gezien de enorme hoeveelheid verschillende vorken, dempers etc betwijfel ik of je hier zo een eenduidig antwoord krijgen.
- Bokmaaa
- Extreme Biker
- Berichten: 762
- Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Ja die!! Helemaal mee eens Ik kreeg een jumpje op mijn local bult maar niet goed voor elkaar, ik werd enorm gebokt. Met twee OTB's als gevolg.. Ik dacht dat het aan mijn matige techniek lag, maar toen iemand de rebound van achterdemper checkte moest hij er hardop om lachen.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Wat ik heb geleerd van iemand die veel DH rijdt en clinics geeft heeft is deze volgorde:
- Compressie helemaal open zetten op demper en voorvork
- Demper op sag instellen
- Voorvork op sag instellen
- Voorvork rebound paar klikken naar Schilpad vanuit het midden
- naast de fiets gaan staan, stuur zover mogelijk naar beneden duwen en zo snel mogelijk los laten
Het wiel mag niet van de grond los komen. Dan de rebound vanuit het midden steeds verder naar Haas draaien tot het wiel van de grond komt en dan 1 klikje terug naar schildpad
- Demper rebound paar klikken vanuit het midden naar Schildpad
- naast de fiets gaan staan, kort sprintje en op het zadel springen zonder de trappers aan te raken.
De fiets moet na het invoeren volledig uitveren en niet weer inveren. Als ie wel opnieuw inveert staat de rebound te ver naar Schildpad, verder draaien naar Haas tot ie niet meer opnieuw inveert.
Dit zijn de basis settings, daarna kan je gaan tweaken met compressie enzo.
- Compressie helemaal open zetten op demper en voorvork
- Demper op sag instellen
- Voorvork op sag instellen
- Voorvork rebound paar klikken naar Schilpad vanuit het midden
- naast de fiets gaan staan, stuur zover mogelijk naar beneden duwen en zo snel mogelijk los laten
Het wiel mag niet van de grond los komen. Dan de rebound vanuit het midden steeds verder naar Haas draaien tot het wiel van de grond komt en dan 1 klikje terug naar schildpad
- Demper rebound paar klikken vanuit het midden naar Schildpad
- naast de fiets gaan staan, kort sprintje en op het zadel springen zonder de trappers aan te raken.
De fiets moet na het invoeren volledig uitveren en niet weer inveren. Als ie wel opnieuw inveert staat de rebound te ver naar Schildpad, verder draaien naar Haas tot ie niet meer opnieuw inveert.
Dit zijn de basis settings, daarna kan je gaan tweaken met compressie enzo.
Ligt het nou aan mij, of mis je de stap om de compressie weer dicht te draaien? Nu blijft hij volledig open staan...Jamis Diablo schreef: ↑vr 27 maart 2020, 13:29 Wat ik heb geleerd van iemand die veel DH rijdt en clinics geeft heeft is deze volgorde:
- Compressie helemaal open zetten op demper en voorvork
- Demper op sag instellen
- Voorvork op sag instellen
- Voorvork rebound paar klikken naar Schilpad vanuit het midden
- naast de fiets gaan staan, stuur zover mogelijk naar beneden duwen en zo snel mogelijk los laten
Het wiel mag niet van de grond los komen. Dan de rebound vanuit het midden steeds verder naar Haas draaien tot het wiel van de grond komt en dan 1 klikje terug naar schildpad
- Demper rebound paar klikken vanuit het midden naar Schildpad
- naast de fiets gaan staan, kort sprintje en op het zadel springen zonder de trappers aan te raken.
De fiets moet na het invoeren volledig uitveren en niet weer inveren. Als ie wel opnieuw inveert staat de rebound te ver naar Schildpad, verder draaien naar Haas tot ie niet meer opnieuw inveert.
Dit zijn de basis settings, daarna kan je gaan tweaken met compressie enzo.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat ligt er maar aan hoe je het leest:Mark-V schreef:Ligt het nou aan mij, of mis je de stap om de compressie weer dicht te draaien? Nu blijft hij volledig open staan...
Jamis D schreef:Dit zijn de basis settings, daarna kan je gaan tweaken met compressie enzo.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 27 maart 2020, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.