Afstellen downhill mountainbike

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mijn laatste zin is dat je daarna de compressie kan gaan afstellen. Dat is vork, rijder en inzet afhankelijk dus kan je weinig generieke over zeggen.
Je kan ook zeggen zet die ook in het midden, maar als je naar mijn Nomad kijkt is de enige compressie instelling die ik heb de propedal achtige instelling op de demper en de draaiknop op mijn vork.
Die heb ik beide standaard open staan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar dan wil je de rebound dichter hebben als je gaat springen en verder open als je dus je wielen aan de grond wilt houden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De compressie bedoel je?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nee, de rebound.

Als de vork te snel uitveert na een landing dan krijg je nog een klap na. Maar ook met het afzetten op een jump wil je de rebound niet te snel hebben staan. Komt veel moeilijker los.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De afstelling die ik omschreef is bedoelt voor DH / freeride.
Dan stel je de rebound al af op springen en niet op een trail zonder springen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DH en freeride zijn juist wezenlijk andere vormen van mountainbiken.

En voor DH wil je dat de wielen zo goed mogelijk aan de grond kleven en voor freeride wil je dat je vrij eenvoudig los komt en de vering de landing goed opvangt. Compressie speelt daarin zeker een rol. Rebound misschien nog wel meer! Maar het is geen heel grote stap in rebound, dat zeker niet. Maar wel een zeer duidelijk voelbare stap!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij schreef hij dat je van daaruit verder kunt tunen.
Dus dat komt vanzelf goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 27 maart 2020, 20:23 Volgens mij schreef hij dat je van daaruit verder kunt tunen.
Dus dat komt vanzelf goed.
Dan kun je net zo goed zeggen dat je de boel moet monteren en van daar uit moet gaan tunen, dan komt het vanzelf goed.

En volgens mij ging de opmerking vooral over compressie. En dan komt de rebound niet vanzelf goed.

Natuurlijk is het vanuit een basisinstelling altijd een kwestie van aanpassingen doen tot het je bevalt. Maar als je een idee hebt welke kant je op moet, dan kom je er sneller. Zeker als je ook begrijpt waarom je aan bepaalde knoppen draait.

Dat voorbeeld met die rebound is voor iedereen die wel eens naar WInterberg gaat heel duidelijk merkbaar. Draai je compressie en vooral rebound wat dichter, dan kom je op de springhobbels op de flowtrails veel makkelijk los. Maar ga je met die afstelling de downhill-lijn af, dan stuiter je alle kanten op. Tot je de knoppen weer open draait (low speed trouwens, beide!), dan lijkt de fiets weer aan de bodem te kleven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is maar net hoe je het leest en hoeveel spijkers je wilt zoeken :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 27 maart 2020, 20:37 Het is maar net hoe je het leest en hoeveel spijkers je wilt zoeken :wink:
Jij spreekt jezelf graag tegen om mij een weerwoord te kunnen bieden :lol:
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 27 maart 2020, 16:15 Dat ligt er maar aan hoe je het leest:
Jamis D schreef:Dit zijn de basis settings, daarna kan je gaan tweaken met compressie enzo.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 27 maart 2020, 20:40
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 27 maart 2020, 20:37 Het is maar net hoe je het leest en hoeveel spijkers je wilt zoeken :wink:
Jij spreekt jezelf graag tegen om mij een weerwoord te kunnen bieden :lol:
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 27 maart 2020, 16:15 Dat ligt er maar aan hoe je het leest:
Zegt de man die ook wel van een weerwoordje houdt :winkie:

Zoals ik al schreef, het is maar hoe je het leest.
Als je de methode van Jamis erbij pakt lees je dat hij de basisinstelling vd rebound doet met compressie open.
Hij duwt met zijn lichaamsgewicht de vering in en kijkt dan hoe de rebound zn werk doet (of niet).
Compressiedemping staat dan op 0, anders heb je aan je lichaamsgewicht te weinig.
De laatste alinea kan je dan heel z/w opvatten als 'van daaruit alleen de compressie nog tunen'
Of als 'van daaruit tunen'.
Dus expliciet alleen nog compressie, of dit is je basis, van hieruit tunen, nu incl compressie.
Het is maar hoe je het opvat.
Ik las het in de ruimste zin vh woord.
Misschien las ik het zo omdat ik weet wat de bedoeling is. Geen idee, geen psychologische studie gevolgd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik geef alleen aan wat ik heb geleerd over basis afstelling, dus de eerste stappen.
Vul aan waar nodig, dat kan ook zonder een toon dat de basis niet zou kloppen.
Dan wordt het niet weer de zoveelste discussie, maar uiteindelijk een totaal plaatje waar TS wat aan heeft.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 27 maart 2020, 20:52
Lars TB schreef: vr 27 maart 2020, 20:40

Jij spreekt jezelf graag tegen om mij een weerwoord te kunnen bieden :lol:
Zegt de man die ook wel van een weerwoordje houdt :winkie:

Zoals ik al schreef, het is maar hoe je het leest.
Als je de methode van Jamis erbij pakt lees je dat hij de basisinstelling vd rebound doet met compressie open.
Hij duwt met zijn lichaamsgewicht de vering in en kijkt dan hoe de rebound zn werk doet (of niet).
Compressiedemping staat dan op 0, anders heb je aan je lichaamsgewicht te weinig.
De laatste alinea kan je dan heel z/w opvatten als 'van daaruit alleen de compressie nog tunen'
Of als 'van daaruit tunen'.
Dus expliciet alleen nog compressie, of dit is je basis, van hieruit tunen, nu incl compressie.
Het is maar hoe je het opvat.
Ik las het in de ruimste zin vh woord.
Misschien las ik het zo omdat ik weet wat de bedoeling is. Geen idee, geen psychologische studie gevolgd.
:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zie nog steeds geen waardevolle aanvulling over hoe verder af te stellen van de vering zoals TS vroeg. :kiss:
Atjepils
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 28 januari 2020, 15:52

Natuurlijk is het vanuit een basisinstelling altijd een kwestie van aanpassingen doen tot het je bevalt. Maar als je een idee hebt welke kant je op moet, dan kom je er sneller. Zeker als je ook begrijpt waarom je aan bepaalde knoppen draait.
Kijk en dit vind ik nu een hele goede, even vooropgesteld dat ik de post over hoe je de basisinstellingen instelt een hele waardevolle tip vind denk ik dat het voor mij en heel veel andere beginnende downhillers/freeriders heel interessant is om te weten waar we mee bezig zijn. Dat we weten waaraan we aan het draaien zijn en waarom we daar aan wilken draaien.

Ik denk dat het verstandig is niet elkaars tips en ideeën af te kraken maar vooral aan te vullen/ te corrigeren op punten waar iemand anders andere ervaringen mee heeft of meer van weet. Deel vooral je ervaringen en technieken zodat we er allemaal iets van op kunnen steken.

Hoe meer perspectieven / inzichten, hoe breder je kennis waaruit je je eigen conclusies kunt trekken.

Ik heb zeker al meer inzicht gekregen in hoe je nu je basisinstelling instelt en hoe je vamaf dat punt een fijn rijdende instelling kunt krijgen. Echter moet ik het verschil nu zelf nog gaan ervaren en ik zal jullie op de hoogte houden van wat ik ondervind :P

Bedankt voor jullie reacties!
Plaats reactie