Minder rolweerstand banden voor 35 mm velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Makkelijk schreef: za 28 maart 2020, 13:30 Volgens mij is race king er zelfs alleen in 2.2?
Ja klopt, ik vroeg naar de vergelijking met XK/RK in 2.4/2.2 ik daar al jaren in 'normale' breedte naar tevredenheid mee rijd op de UHR.

Sinds kort heb ik een setje 34mm int. brede velgen, dus vandaar dat ik iets vergelijkbaars zoek in 29 x 2.6 of daaromtrent.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

38x10 schreef: zo 29 maart 2020, 10:20 @Jurf: bij hardere ondergrond gaat de 29" Ray/Ralph combi er weer onder. Het gaat me juist om die zanderige periode. Zou dan (op 40mm) 2.6 of 2.8 aan te raden zijn?
2.8.
Die Rekon/Ikon 2.8 hebben op harde ondergrond meer rolweerstand want een grotere footprint, maar ze rollen wel over mulle stukken heen waar de 2.6 al verder wegzakken.
Het is echt dat ik al teveel banden heb, anders had ik zelfs 3.0 eronder willen proberen om te zien of dat past en wat dat doet.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

38x10 schreef: zo 29 maart 2020, 10:20 @Jurf: bij hardere ondergrond gaat de 29" Ray/Ralph combi er weer onder. Het gaat me juist om die zanderige periode. Zou dan (op 40mm) 2.6 of 2.8 aan te raden zijn?
De vittoria 2.6 zijn bij mij op 35mm inw net zo breed als de maxxis 2.8.
Ik heb nog setje vittoria 2.6 liggen, barzo/mezcal
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de ondergrond nat of vochtig is heb je toch meer aan smallere banden?
Ik vond de plus banden waardeloos in de winter. Dweilen glibberen glijden.
Dat kan je natuurlijk compenseren met grovere noppen, maar dan gaan de rolweerstand en het gewicht ook weer omhoog en ben je terug bij af.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

novaterra schreef: zo 29 maart 2020, 11:43
38x10 schreef: zo 29 maart 2020, 10:20 @Jurf: bij hardere ondergrond gaat de 29" Ray/Ralph combi er weer onder. Het gaat me juist om die zanderige periode. Zou dan (op 40mm) 2.6 of 2.8 aan te raden zijn?
De vittoria 2.6 zijn bij mij op 35mm inw net zo breed als de maxxis 2.8.
Ik heb nog setje vittoria 2.6 liggen, barzo/mezcal
Hele fijne banden op 35 binnenmaat, maar zou die niet op mijn bredere velgen willen, gevoelsmatig gaat dat niet werken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ik fiets momenteel met een XR4 2.4 voor XR2 2.35 achter... Super leuke combi :-q Rolt goed, achter beetje glijden maar voor goede grip. :)

Wil straks naar beide 2.6
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Royka schreef: zo 29 maart 2020, 23:39 Ik fiets momenteel met een XR4 2.4 voor XR2 2.35 achter... Super leuke combi :-q Rolt goed, achter beetje glijden maar voor goede grip. :)

Wil straks naar beide 2.6
Dan kun je er met andere banden behoorlijk op vooruit gaan! Hier een interessant topic: viewtopic.php?f=9&t=145260
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Lars TB schreef: ma 30 maart 2020, 10:14
Royka schreef: zo 29 maart 2020, 23:39 Ik fiets momenteel met een XR4 2.4 voor XR2 2.35 achter... Super leuke combi :-q Rolt goed, achter beetje glijden maar voor goede grip. :)

Wil straks naar beide 2.6
Dan kun je er met andere banden behoorlijk op vooruit gaan! Hier een interessant topic: viewtopic.php?f=9&t=145260
Oh Lars maar ik heb geen behoefte om er vooruit op te gaan. :)
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Vandaag voor het eerst een rondje kunnen fietsen met de Barzo en Mezcal. Ik ben er zeer tervreden over. Ik merk wel een vermindering van grip tegenover de oude. Maar daar staat tegenover dat de rolweerstand stukken lager is en veel fijner fietst.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:-q
De band die en veel lichter rolt en veel meer grip heeft moet helaas nog uitgevonden worden. Het blijft altijd een compromis.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Nog even een ander bandje erin gooien omdat ik nu wel een erg fijne ervaring heb met een bandenwissel die ik nu gedaan heb voor de droge periode...

Ik had de crossking en trailking in 27.5x2.8 eronder liggen en dat geeft bakken met grip en is goed lekbestendig (duitsland op rotsachtige ondergrond gewoon heel gebleven) Toch zat het in mijn hoofd dat het wel redelijk wat kracht koste tov de roro die ik eronder heb gehad en ik wilde dat toch eens onderzoeken.

Qua gewicht niet eens zoveel gewonnen maar de WTB Ranger in 27.5x2.8 loopt gewoonweg erg lekker, bolt erg mooi op een velg met inwendig 35 mm en heeft dus aanmerkelijk minder rolweerstand tegenover gevoelsmatig weinig gripverlies. De zijwangen zijn goed stevig en ze gaan makkelijk tubeless. Valt wel een stukje smaller als de trailking maar nog steeds breed genoeg voor het mulle zand, mocht ik ze nog eens wisselen pak ik die extra 30 gram wel voor de 27.5x3.0 ranger.
Just do Ti, or did i die?
scan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 22:09

Zet de bandendruk gewoon een beetje hoger dan normaal, maakt ook al veel verschil
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik fiets nu een paar maanden met de barzo/mezcal combinatie en rijd qua banden druk 1.5/1.7 . Ze rollen lekker en de Mezcal achter doet het prima.Enkel de barzo vind ik wat onvoorspelbaar. Soms als ik mijn gewicht net teveel naar voren heb dan heeft de voorkant de neiging ineens onder je vandaan te glijden in een bocht. Ik vind hem dan ook niet echt vergevingsgezind. Zijn er meer die hier ervaring mee hebben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

scan schreef: zo 26 april 2020, 22:53 Zet de bandendruk gewoon een beetje hoger dan normaal, maakt ook al veel verschil
Dat gaat je inderdaad zeker snelheid kosten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sabai schreef: ma 6 juli 2020, 16:52 Ik fiets nu een paar maanden met de barzo/mezcal combinatie en rijd qua banden druk 1.5/1.7 . Ze rollen lekker en de Mezcal achter doet het prima.Enkel de barzo vind ik wat onvoorspelbaar. Soms als ik mijn gewicht net teveel naar voren heb dan heeft de voorkant de neiging ineens onder je vandaan te glijden in een bocht. Ik vind hem dan ook niet echt vergevingsgezind. Zijn er meer die hier ervaring mee hebben.
Dat ligt meer aan de moderne fiets. Banden zullen zeker verschil maken, ondergrond nog veel meer, maar gewichtsverdeling en actieve zithouding zijn het allergrootste verschil.

Die Barzo is voor een groot deel van de ondergrond gewoon een top-band!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie