cassette-body wisselen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Goeiemorgen,

Mijn fiets kreeg problemen met schakelen en dat lijkt te komen doordat er erg veel speling op de cassette-body zit. Die wil ik dus graag wisselen, maar ik kan niet vinden hoe die eraf moet. Het zijn Bontrager rhythm pro naven en als ik het goed begrijp is dat gerebrande DT-Swiss en zou je dus zo de endcaps eraf moeten kunnen trekken en dan de cassette-body, maar mijn eindcaps lijken heel vast te zitten. Ik zet het wiel vast in m'n bankschroef, maar ruk het wiel daar steeds uit los als ik eraan trek. Ik durf de bankschroef niet veel vaster te zetten... Iemand een idee. Misschien zijn het toch naven van een ander type maar er is geen enkel zichtbaar vlak waar je een sleutel op zou kunnen zetten. Of hoeven die endcaps er niet af om de body te wisselen?

Ik hoop dat iemand kan helpen. Ik wil graag weer fietsen!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Google is your friend :)
https://youtu.be/9KAaP7pbFV0
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

En, hij is eraf!! Soms helpt het echt meteen, hier een vraag stellen. Dank voor het filmpje. Inmiddels was het me al gelukt. Geen ruk geven, maar beetje wiggelen, en hop eraf. :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus het zijn DT naven?
Dat zou wel een pluspuntje zijn.
Dan kan je iedere body kiezen die je maar wilt
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Ja, ik vermoed van wel. De lagers in de body zijn helemaal tot gruis vermalen. :o Het begon ook al steeds erger te kraken. Ik heb een nieuwe body besteld, maar kom er net achter dat je ook de lagers in de body kunt vervangen. Het is me alleen niet gelukt om te vinden welke type lagers daarin horen. Aan mijn restanten valt helaas niets meer te meten. Iemand die dat toevallig weet?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

blauwemtb schreef: zo 29 maart 2020, 17:22 Ja, ik vermoed van wel. De lagers in de body zijn helemaal tot gruis vermalen. :o Het begon ook al steeds erger te kraken. Ik heb een nieuwe body besteld, maar kom er net achter dat je ook de lagers in de body kunt vervangen. Het is me alleen niet gelukt om te vinden welke type lagers daarin horen. Aan mijn restanten valt helaas niets meer te meten. Iemand die dat toevallig weet?
Het zijn neem ik aan industrielagers. Wanneer je zegt kapot dan zul je de kogels bedoelen. De binnen en buitenring zul je moeten verwijderen en daar kun je de maat van opmeten, binnendiameter, buitendiameter en dikte.
Dan de overeenkomstige lagers van DT Swiss bestellen of (veel goedkoper) kopen bij plaatselijke lagerboer of online, maar dan moet je ook weten welke afdichtingen en eventueel nog wat andere details, maar die kun je aflezen van de text op de buitenste ring.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT heeft hele goede pdfjes op de site.
Als je weet of het een naaf is a la 370, 350 of 240 heb je zo gevonden welke lagers er in horen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Bij mij waren de lagers zo ver kapot dat daar echt niets meer van af te lezen viel. Er kwam voornamelijk gruis en splinters uit de body. Op de dt-swiss site heb ik wel info kunnen vinden voor de wiellagers in de naaf, maar niet voor de lagers in de body. Gek genoeg. Uiteindelijk heb ik maar een nieuwe body besteld. Natuurlijk wel een beetje onnodig duur, maar ik had geen zin in meer uistel. Vandaag is die aangekomen en nu wil ik die graag zo monteren dat water het best mogelijk buitenblijft. Ik zou normaal gesproken kiezen voor iets van lagervet, maar denk nu aan siliconenvet, omdat dat water afstoot. Iemand een idee wat het beste werkt? Of maakt het allemaal niet uit en moet ik het gewoon regelmatig uit elkaar halen en opnieuw invetten. Wat doen jullie?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Watervast lagervet.
Off÷shore, geschikt voor boottrailers, grondverzet machines, dat soort vet.
Dat kan je behalve voor montage ook altijd gebruiken voor het smeren van je lagers.
Siliconenvet smeert nauwelijks en is echt alleen geschikt om vocht te weren.

Jammer dat je de nummers niet hebt kunnen vinden in de documentatie.
(Ik heb ze indertijd wel gevonden.)
Je kan dan bij lagerboer.nl lagerkoning.nl of neita.nl goedkoop lagers scoren.
DT gebruikt voor de 240 rvs lagers.
Die roesten niet, maar zijn minder sterk dan stalen lagers.
Als jouw probleem vocht is, dan kan rvs zinvol zijn.
Als jouw lagers tot gruis zijn vermalen lijkt staal de betere keuze, icm watervast vet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Goed idee, watervast vet. Daar ga ik naar op zoek. Ik zie dat er al een eerder draadje over is geweest met veel informatie:

Code: Selecteer alles

https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?p=2279694
Maar toch moet siliconenvet in dit geval toch ook prima zijn. Het komt niet in de lagers terecht, maar dient toch alleen als afsluiting? Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, zie je goed.
Als je een tube of pot hebt is dat prima.
Als je iets moet lopen, dan heb je van watervast lagervet meer profijt. ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

http://www.oliehandel.nl/product/gadus- ... 00gr-85834

één koker doe je jaren mee :D

Groet, Jan
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Schroefaskokervet blijft wel zitten, ja. Met 1 klodder hang je je hele fiets op en dan kan je `m nog afspuiten ook :lol:
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Vandaag eindelijk weer tijd en dus de nieuwe cassete-body geplaatst, ingevet met een beetje kogellagervet dat ik nog had van m'n auto. Geen tijd natuurlijk om op iets nieuws te wachten. Blijkt de ratel zo stroef te worden, dat ik een soort doortrapfiets krijg. Niet zo blij mee, dus vet er weer grotendeels afgehaald want ik dacht dat het wel te veel zou zijn. Helaas geen verbetering. Blijk een Bontrager-naaf dus toch niet een gerebrande DT-Swiss naaf te zijn! Alleen het in en uit elkaar haal systeem is hetzelfde, de onderdelen passen NIET. Ik schrijf het hier maar even, voordat iedere Bontrager-eigenaar enthousiast de verkeerde spullen in huis begint te halen. Helaas pindakaas, nieuw onderdeel besteld en hopelijk nu wel de goede.
Plaats reactie