Heb dit enige tijd geleden ook in ander topic gevraagd, maar voor de volledigheid wil ik het ook nog even met een topic met foto doen.
Ik heb m'n Fox 32 een basis service gegeven en daarbij de main seals vervangen van die met flange naar de nieuwe Fox zonder flange. Dit past en Fox raad dit ook aan. Alles goed in de slick stick vet gezet en de vork van verse olie voorzien.
Hij functioneert nu weer als een nieuwe vork, erg soepel. Wat me echter wel opviel is dat er op de rechterpoot (demper kant) een hoop vet/olie achter blijft na een ritje. Voor zover ik weet heb ik de juiste hoeveelheid olie in de vork gedaan, maar ik kan me voorstellen dat die aan de rechterkant wel weg kan lopen. Het zit alleen aan de achterkant en het is niet zoveel dat de druppels langs de poot gaan lopen ofzo. Kan dit kwaad, is dit normaal na het installeren van nieuwe seals?
Olie/Vet op vorkpoten na service
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Who needs roads when there's dirt
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Dat ziet er niet goed uit, heb je dit wel eens eerder zelf gedaan?
Het monteren van de seals en het inbrengen van de vorkpoten is een werkje wat met de nodige voorzichtigheid moet worden uitgevoerd omdat de seals snel kunnen beschadigen. Ik heb het gevoel dat de seals niet goed op de vorkpoten aansluiten, de wipers lijken wel haaks op de poot te staan inplaat van in een V vorm er tegenaan, maar mogelijk hoort dat bij dit type.
Het monteren van de seals en het inbrengen van de vorkpoten is een werkje wat met de nodige voorzichtigheid moet worden uitgevoerd omdat de seals snel kunnen beschadigen. Ik heb het gevoel dat de seals niet goed op de vorkpoten aansluiten, de wipers lijken wel haaks op de poot te staan inplaat van in een V vorm er tegenaan, maar mogelijk hoort dat bij dit type.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Het is normaal dat er meer olie dan gebruikelijk zit aan de vorkpoten, vlak na een onderhoud. De dust seals zijn immers verzadigd met olie. Beste is om meteen na een onderhoud paar keer goed in te veren en dan de vorkpoten af te vegen. Dit lijkt wel veel olie te zijn maar zolang het na een eerste keer niet of veel minder is, dan zou ik me geen zorgen maken. Als dit meerdere ritten het geval blijkt te zijn, dan klopt er iets niet.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
De vork uit elkaar halen heb ik al eens eerder gedaan, het vervangen van de seals niet. Dit was best een moeilijk klusjes, heb hiervoor een tooltje laten 3d printen en daar de seals ermee in gezet. De seals zaten "aan" aan beide kanten.
Enige dat ik als oorzaak kan bedenken is overtollige olie, omdat de rechterkant meer gevuld is met de demperbuis, of de seals die zijn beschadigd door de randjes die je krijgt bij het 3d printen. Ik heb de tool echter wel glad gemaakt en met vet gemonteerd. Of gewoon een teveel aan slick kick in de seal die er nu uit gaat en wat olie met zich mee neemt
Het is nu 3 ritjes het geval, maar wel steeds minder. Als ik een beetje research doe zie ik gemixte signalen waar het wel en niet normaal is.
Enige dat ik als oorzaak kan bedenken is overtollige olie, omdat de rechterkant meer gevuld is met de demperbuis, of de seals die zijn beschadigd door de randjes die je krijgt bij het 3d printen. Ik heb de tool echter wel glad gemaakt en met vet gemonteerd. Of gewoon een teveel aan slick kick in de seal die er nu uit gaat en wat olie met zich mee neemt
Het is nu 3 ritjes het geval, maar wel steeds minder. Als ik een beetje research doe zie ik gemixte signalen waar het wel en niet normaal is.
Laatst gewijzigd door twowheeler op wo 1 april 2020, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Who needs roads when there's dirt
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Ja die opmerking is hier toen ook meteen gemaakt .
In dit tempo kan ik daar gelukkig nog wel eventjes mee doorrijden, het zijn zulke kleine hoeveelheden. Het valt op doordat het maar aan 1 kant gebeurt
Who needs roads when there's dirt
Dit is niet erg, je heb hooguit wat teveel olie/vet aan de rechterkant erin gedaan. Dit is er zich nu aan het uitwerken. De linker is 'normaler'.
Bij de meeste vorken is het eigenlijk tijd om een (kleine) service te doen als er geen klein oliefilmpje meer zit op de vorkpoten.
edit: en de ene seal is ook de andere niet. 'Low friction' seals laten meestal iets meer olie/vet terug naar buiten ontsnappen. Het is zoals bij zoveel dingen altijd een compromis. Des te meer de seal tegen gaat houden, des te stroever is de werking van de vork en vice versa. Bij soepelere seals heb je dus meer onderhoudsintervallen omdat ze sneller 'droog' staan. Voor mij persoonlijk verkies ik dat, ik heb liever dat ik de vork meer moet openhalen maar dat hij dus ook soepeler aanspreekt.
Bij de meeste vorken is het eigenlijk tijd om een (kleine) service te doen als er geen klein oliefilmpje meer zit op de vorkpoten.
edit: en de ene seal is ook de andere niet. 'Low friction' seals laten meestal iets meer olie/vet terug naar buiten ontsnappen. Het is zoals bij zoveel dingen altijd een compromis. Des te meer de seal tegen gaat houden, des te stroever is de werking van de vork en vice versa. Bij soepelere seals heb je dus meer onderhoudsintervallen omdat ze sneller 'droog' staan. Voor mij persoonlijk verkies ik dat, ik heb liever dat ik de vork meer moet openhalen maar dat hij dus ook soepeler aanspreekt.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Dit is mogelijk omdat mijn vork origineel met seals met randje is geleverd. Volgens Fox moeten deze zo worden gemonteerd en zitten daardoor inderdaad iets dieper. Ik moest ze plaatsen tot ze tegen de onderrand vast zitten.
Who needs roads when there's dirt
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
Als je seal te diep zit past je foamring niet fatsoenlijk meer. Maar als ik de foto zo bekijk lijkt hij inderdaad veel te diep te liggen. Zeker een paar mm.
Niet alleen fox gebruikt randloze seals, RS idem.
Niet alleen fox gebruikt randloze seals, RS idem.
Canyon Neuron CF9 2022
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Als dit het geval is dan had ik de foamringen er toch al niet eens in kunnen stoppen? deze hadden nog redelijk wat verticale ruimte, net als bij voorgaande seals. De rand is ongeveer 1mm diepthijsgillijns schreef: ↑wo 1 april 2020, 14:14 Als je seal te diep zit past je foamring niet fatsoenlijk meer. Maar als ik de foto zo bekijk lijkt hij inderdaad veel te diep te liggen. Zeker een paar mm.
Niet alleen fox gebruikt randloze seals, RS idem.
Zo was/is de ruimte
Who needs roads when there's dirt
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
Deze foto is duidelijk en op basis van deze foto zie ik niet iets wat echt fout zou zitten. Foamringen hebben ruimte en seal zit niet schreef o.i.d
Ik zou het gewoon een paar keer schoon maken en even in de gaten houden. Bij fox is het wel zo dat deze na service nogal eens zweet.
Ik zou het gewoon een paar keer schoon maken en even in de gaten houden. Bij fox is het wel zo dat deze na service nogal eens zweet.
Canyon Neuron CF9 2022
- Rembrandt
- Mountainbike Junk
- Berichten: 165
- Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
- Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010
Ik heb exact hetzelfde na service. Na een jaar nog steeds zelfde symptonen, vork doet nog steeds geweldig ze werk.
Als er geen olie meer uitkomt ga ik me zorgen maken.
Als er geen olie meer uitkomt ga ik me zorgen maken.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Voor de zekerheid toch nogmaals de onderpoten verwijderd. Heb daarna vooral op vuil gelet in de vork. De glijlagers leken vies, maar dit was gewoon wat vettigheid. De foamringen waren brandschoon. Er komt dus wel olie/vet uit maar geen vuil naar binnen. De seals waren heel en lijken gewoon recht te zitten. Olie die uit de vork kwam was ook gewoon schoon.
Ik ga er gewoon een tijdje mee rijden en hou het in de gaten.
Ik ga er gewoon een tijdje mee rijden en hou het in de gaten.
Who needs roads when there's dirt