Reverb issues (rebuild?)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Cannibal
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 2 december 2003, 00:11

Beste Forumleden,

Ik heb heb een probleem met mijn Reverb waar ik het antwoord nog niet op heb gevonden. Dus ik hoop op de kennis van de mensen hier.
Het betreft een 175mm B1 met 1X remote van een jaar oud.

De zadelpen heeft een sag van een cm wanneer volledig uitgeschoven en wanneer ik m`n fiets aan het zadel optil schuift de dropper een stuk uit.(en weer terug als ik het zadel los laat).
Daarbij wil hij ook niet helemaal inschuiven; er blijft ongeveer een halve cm over.
De druk staat netjes op 250psi.

De zadelpen zit in een enduro bike die voornamelijk voor bikeparken gebruikt wordt. Echt veel gebruik maak ik dus niet van m`n Reverb. Maar ik til wel relatief vaak de achterkant van de fiets op aan het zadel(bv bij de lift).

Is dit te verhelpen met een rebuild? Zo ja, wat zou ik dan moeten vervangen om dit specifieke probleem te verhelpen?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Zoek eens op Reverb en Sag en er komen heel veel suggesties. Eentje die in jouw geval misschien werkt is de dropper op zijn kop houden en dan uittrekken zodat er inplaats van lucht, olie aangezogen wordt.
Maar als er ook nog andere dingen mis zijn dan is het uit elkaar halen en inklaar zetten wel de beste oplossing. Is ook redelijk goed te doen als je de gereedschappen ervoor hebt.
Verder de gouden tip bij Reverbs; niet aan het zadel optillen als deze naar beneden staat. Dan blijven ze het best goed doen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

De truck met de dropper op z'n kop in en uit laten schuiven werkt wel tijdelijk, maar uiteindelijk is een service dan wel nodig om het helemaal op te lossen. Aangezien je ook niet meer helemaal inzakt lijkt dat mij de juiste weg. Er zijn complete servicekits beschikbaar en je hebt wat gereedschap nodig. Ik zou even de SRAM servicevideo bekijken voordat je het zelf gaat doen, dan kun je goed inschatten of je het aandurft. Anders wegbrengen voor een beurtje, kost je rond de 75€.
Cannibal
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: di 2 december 2003, 00:11

Op z`n kop houden doet wel iets, maar heeft ook 100% het gewenste resultaat. Ik ben vooral benieuwd wat het probleem specifiek veroorzaakt en welke service ik dan moet uitvoeren; 50, 200 of 400 uur? Tot de 200u service moet het wel lukken maar wanneer het hele hydrolische deel uit elkaar moet heb ik zo m`n twijfels. En ik vermoed dat daar juist het issue zit?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Er zit lucht in de oliekamer, dan moet hij helemaal uit elkaar om het op te lossen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ook Peter schreef: di 31 maart 2020, 15:44 Zoek eens op Reverb en Sag en er komen heel veel suggesties. Eentje die in jouw geval misschien werkt is de dropper op zijn kop houden en dan uittrekken zodat er inplaats van lucht, olie aangezogen wordt.
Maar als er ook nog andere dingen mis zijn dan is het uit elkaar halen en inklaar zetten wel de beste oplossing. Is ook redelijk goed te doen als je de gereedschappen ervoor hebt.
Verder de gouden tip bij Reverbs; niet aan het zadel optillen als deze naar beneden staat. Dan blijven ze het best goed doen.
Deze tip geldt eigenlijk voor alle op olie werkende droppers. Trek niet aan het zadel en sla hem op met de dropper uitgeschoven
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Weg gooien, nieuwe kopen van een merk dat wel goede droppers kan maken, bedank mij later. Alles wat je in dit prul stopt is zonde van je tijd, geld, en energie. Fox, Bikeyoke, Thomson daar wordt je blij van.

(ben er geweest, heb het gedaan, heb de video https://www.instagram.com/p/BwNKgKknS3g/)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Of het binnenwerk reviseren en weer jaren plezier hebben als je ze niet mishandeld. Het zijn geen slechte droppers en je kan ze makkelijk zelf onderhouden.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat ding is tot drie keer toe achter elkaar ter revisie geweest bij een bedrijf dat echt wel weet wat ze aan het doen zijn omdat het kreng bleef lekken. Zolang je dat ding op de werkbank stond niks aan de hand. Een rit, lek voor je terug bent. Dan ben je er wel een keer klaar mee. Zolang je geen problemen hebt prima dingetje. Maar als deze aan revisie toe is kan je volgens mijn ervaring beter een nieuwe kopen. :D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ieder zijn ervaring.
Ik rij alweer drie jaar met twee gereviseerde Reverbs (op twee fietsen dan:)) en niets anders dan onderhoud hoeven doen. Maar ze zijn inderdaad gevoelig voor valse lucht en werken het best met verse olie. Als je niet bang bent van wat onderhoud dan zijn het fijne droppers vind ik.
Lekker fietsen!
Plaats reactie