SRAm SX eagle 1x12 ketting vastgelopen bij voorblad

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
timmert26
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 september 2019, 21:42

Ongeveer 2 weken geleden kwam ik erachter dat mijn voorwiel (nog steeds) niet recht in de voorvork zat, nadat die 2 keer tegen de voorvork aanliep in een kuil. Ik ben met mijn TREK X-caliber 8 terug gegaan naar TREK, daar hebben ze het voorwiel gericht en direct de onderhoudsbeurt gedaan.

Nu wou ik gisteren een rondje Zeist doen, het eerste rondje na de servicebeurt) echter hield het na 50m op. De ketting was in het voorblad (vast?) gaan zitten, of in ieder geval, het voorblad liet de ketting niet los. Het gevolg: De ketting is helemaal kapot met kromme en verbogen schakels, het voorblad is krom doordat de ketting fijn is gemalen tussen het voorblad en het frame. Het frame heeft flinke cosmetische schade opgelopen. De trappercrank heeft flinke cosmetische schade. Of de derailleur en achterbladen nog intact zijn konden ze 1-2-3 niet zien en daar moest naar gekeken worden.

Wat kunnen oorzaken van dit voorval zijn en vooral hoe kan ik voorkomen dat dit weer gebeurd? Ik vind het namelijk nogal vreemd dat dit net na een servicebeurt is gebeurd, waarbij alles is schoongemaakt, afgesteld, gesmeerd, alles op NM aangetrokken. Zou het helpen om een chain guide o.i.d. erop te plaatsen (op een single speed :~ )
Laatst gewijzigd door timmert26 op do 2 april 2020, 11:54, 3 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je voorvork was tegen het frame aan gekomen in een kuil? Kun je daar wat meer over vertellen? Klapper gemaakt of...? Ik heb ook eens een voorblad krom getrapt, waarschijnlijk omdat het niet goed vastzit (er was een boutje los getrild). Wat voor systeem is het (voorblad en crank)?
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

George schreef: do 2 april 2020, 11:33 Je voorvork was tegen het frame aan gekomen in een kuil? Kun je daar wat meer over vertellen? Klapper gemaakt of...? Ik heb ook eens een voorblad krom getrapt, waarschijnlijk omdat het niet goed vastzit (er was een boutje los getrild). Wat voor systeem is het (voorblad en crank)?
ik las het als het voorwiel zou tegen het frame aankomen doordat hij scheef in de vork zat. Maar ook hoe dat kan, geen idee.

Heb je misschien foto's?
timmert26
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 september 2019, 21:42

George schreef: do 2 april 2020, 11:33 Je voorvork was tegen het frame aan gekomen in een kuil? Kun je daar wat meer over vertellen? Klapper gemaakt of...? Ik heb ook eens een voorblad krom getrapt, waarschijnlijk omdat het niet goed vastzit (er was een boutje los getrild). Wat voor systeem is het (voorblad en crank)?
Nee, het voorwiel tegen de linker kant van de voorvork (veel speling en niet recht in de vork). Zodra er gewicht i.c.m. remmen op het voorwiel kwam trok die nog verder naar links en uiteindelijk dus zelfs 2x tegen de linkerkant van de voorvork. Zie dit topic: viewtopic.php?t=144236

Ze hebben het wiel opnieuw moeten richten en alle spaken flink aangedraaid. Na de beurt zat hij in ieder geval weer netjes in het midden van de vork.

Begint allemaal een beetje te voelen als een maandagmorgen modelletje met een aantal problemen. Ik heb ook nog niet veel ritten ermee gereden om dit soort shit al te krijgen nu.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat voorwiel verhaal was toen heel vaag.
Nu dus de spaken aangespannen, dat klinkt meer als een echte oplossing dan een scheve snelspanner.

Je ketting heeft waarschijnlijk last gehad van chainsuck.
De ketting verkleeft dan met het voorblad, daait mee en als je dat niet op tijd in de gaten hebt, dan gaat alles stuk.
Chainsuck gebeurd eerder bij een slecht gesmeerde ketting, bij modder, en ook vaak bij een nieuwe ketting op een oud voorblad.
Ook zijn alu voorbladen er gevoelliger voor dan stalen voorbladen.

Zodra je chainsuck voelt aankomen (je wordt altijd gewaarschuwd door lichte hapering) meteen een halve liter kettingolie over je ketting gooien.
(Wax doet niets tegen chainsuck. )
Dan thuis alles nagaan wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Dat is nu heel lastig te bepalen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

timmert26 schreef: do 2 april 2020, 11:27 Wat kunnen oorzaken van dit voorval zijn en vooral hoe kan ik voorkomen dat dit weer gebeurd? Ik vind het namelijk nogal vreemd dat dit net na een servicebeurt is gebeurd, waarbij alles is schoongemaakt, afgesteld, gesmeerd, alles op NM aangetrokken. Zou het helpen om een chain guide o.i.d. erop te plaatsen (op een single speed :~ )
Geen singlespeed maar single voorblad. Ik vind het vooral nogal vreemd dat dit na een servicebeurt gebeurd waarbij ook zou zijn schoongemaakt. Dit gebeurt normaal bij mensen die een hele slechte smeer-discipline hebben, of die veel te lang doorrijden met een versleten voorblad.

Chainsuck kan vrij vervelende gevolgen hebben zoals je hebt gemerkt. Hopelijk is de schade aan je frame puur cometisch. Een chain guide voorkomt geen chainsuckwant bij chainsuck blijft de ketting aan de onderkant van het blad meelopen naar boven maar het kan de schade wel beperken.
Waar woke is, is vuur
timmert26
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 september 2019, 21:42

Makkelijk schreef: do 2 april 2020, 12:57
timmert26 schreef: do 2 april 2020, 11:27 Wat kunnen oorzaken van dit voorval zijn en vooral hoe kan ik voorkomen dat dit weer gebeurd? Ik vind het namelijk nogal vreemd dat dit net na een servicebeurt is gebeurd, waarbij alles is schoongemaakt, afgesteld, gesmeerd, alles op NM aangetrokken. Zou het helpen om een chain guide o.i.d. erop te plaatsen (op een single speed :~ )
Geen singlespeed maar single voorblad. Ik vind het vooral nogal vreemd dat dit na een servicebeurt gebeurd waarbij ook zou zijn schoongemaakt. Dit gebeurt normaal bij mensen die een hele slechte smeer-discipline hebben, of die veel te lang doorrijden met een versleten voorblad.

Chainsuck kan vrij vervelende gevolgen hebben zoals je hebt gemerkt. Hopelijk is de schade aan je frame puur cometisch. Een chain guide voorkomt geen chainsuckwant bij chainsuck blijft de ketting aan de onderkant van het blad meelopen naar boven maar het kan de schade wel beperken.
Ik maak hem altijd na gebruik schoon, de hele fiets, maar ook de ketting. Vervolgens smeer ik met teflon based olie. De fiets is ongeveer een half jaartje oud en 15 ritjes oid. Dus slijtage aan het voorblad is eigenlijk onmogelijk (ga ik maar vanuit). Ik hoop vooral dat de schade voor nu meevalt . Cosmetisch is erg vervelend, maar kost uiteindelijk geen geld. Zolang er bij de achter casette en derailleur niks kapot is, moet alleen de ketting en het voorblad vervangen worden denk ik.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

In dat geval ben ík het helemaal met je eens dat je dit niet mag verwachten. Wellicht hebben de mensen met wat meer technische kennis daar echter nog wel andere inzichten over.
Waar woke is, is vuur
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je zegt na 50m. Dus dat is nog op de parkeerplaats? Heb je de fiets in de auto of op de auto vervoerd? Stel dat er bij vervoer (of bij service) maar bewijs maar eens wanneer, er een tandje is verbogen dan kan het zomaar zijn dat je bij wegfietsen even aanzetten direct dit probleem hebt. Juist omdat het niet na verloop van tijd is gebeurd maar direct bij wegfietsen is dat een logische gedachtengang.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed punt. Die 50m had ik even niet in de gaten.
Is idd een indicatie dat er al iets fout zat, en dat het niet onderweg is gebeurd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
timmert26
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 september 2019, 21:42

De fiets stond achterop de auto (thule fietsdrager). Ik ben de parkeerplaats afgefietst en het pad op (laat het eens 100m zijn oid). Echt na 20m pad naar beneden, en na 5m omhoog trappen(dus echt aanzetten) is alles eraf gelopen en kapot getrapt. Ben omgekeerd en was met 3 min lopen weer bij de auto.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou dit nog even heel duidelijk aangeven bij je LBS. Dat je letterlijk de fiets van de auto afpakt, er op weg fietst en 100m verder loopt de hele boel in de soep. Terwijl je er na afhalen bij de LBS niets aan gedaan hebt ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 april 2020, 12:13 meteen een halve liter kettingolie over je ketting gooien.
(Wax doet niets tegen chainsuck. )
Dan thuis alles nagaan wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Waardoor ik denk .. heeft tstm standaard een 1/2 liter kettingolie bij zich onderweg .. :kiss: :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Klinkt alsof je ketting is overgesprongen en dat je ketting is komen vast te zitten aan je Narrow wide profiel kettingblad. Dus je smalle schakels van je ketting vast aan de brede tanden van je blad.

Freak accident denk ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Of iemand heeft zijn kop er gewoon niet bij gehad bij het er op leggen van de ketting en geen rekening gehouden met de narrow wide.
Plaats reactie