SRAm SX eagle 1x12 ketting vastgelopen bij voorblad

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja maar dan had hij geen 50 meter kunnen fietsen zonder iets te merken.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marke schreef: do 2 april 2020, 19:44 Of iemand heeft zijn kop er gewoon niet bij gehad bij het er op leggen van de ketting en geen rekening gehouden met de narrow wide.
Dat gaat je niet zomaar lukken.


Gezien het gebeurde bij de overgang van effe naar beneden en daarna hard aanzetten houd ik het ook op overspringen en de boel daarna kapot getrapt te hebben... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
timmert26
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 september 2019, 21:42

Lars TB schreef: do 2 april 2020, 20:43
Marke schreef: do 2 april 2020, 19:44 Of iemand heeft zijn kop er gewoon niet bij gehad bij het er op leggen van de ketting en geen rekening gehouden met de narrow wide.
Dat gaat je niet zomaar lukken.


Gezien het gebeurde bij de overgang van effe naar beneden en daarna hard aanzetten houd ik het ook op overspringen en de boel daarna kapot getrapt te hebben... .
Ik heb het zelf kapot getrapt, dat staat uiteraard buiten kijf. Ik dacht initiaal dat hij bleef hangen met schakelen, aangezien ik net aan het schakelen was om uphill te gaan. Op dat moment trapte ik nog door, totdat het echt niet goed voelde en klonk het toch niet heel normaal. Een vlugge blik naar beneden en toen waren de rapen gaar.

Ik denk dat het lastig wordt om de vinger op de zere plek te leggen. Indien het blijkt dat er iets mis is gegaan bij onderhoud vermoed ik dat de winkel dat nooit eerlijk zal toegeven. Ik hoop dat ze in ieder geval tegemoet komen in de kosten want ik ben van mening dat ik niet de enige ben die hier een oorzaak in heeft.
Het belangrijkste is vooral dat het niet weer gebeurd, en vooral ook hoe het te voorkomen is. Ik maak al structureel schoon, ik neem zelfs mijn Karcher OC3 mee het bos in en spuit hem daar helemaal af, inclusief bikecleaner en sponsje. Daarna droog ik de ketting en de fiets wordt lekker drooggeblazen achterop de auto. Eenmaal thuis smeer ik de ketting weer met olie. Wat ik begrijp is dat het enige wat ik zo ongeveer ook kan doen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

timmert26 schreef: vr 3 april 2020, 10:07 Het belangrijkste is vooral dat het niet weer gebeurd, en vooral ook hoe het te voorkomen is. Ik maak al structureel schoon, ik neem zelfs mijn Karcher OC3 mee het bos in en spuit hem daar helemaal af, inclusief bikecleaner en sponsje. Daarna droog ik de ketting en de fiets wordt lekker drooggeblazen achterop de auto. Eenmaal thuis smeer ik de ketting weer met olie. Wat ik begrijp is dat het enige wat ik zo ongeveer ook kan doen.
Het blijft lastig. Het kan zijn dat er bij transport de ketting of een tandje van het kettingwiel beschadigd is, maar dat is nu lastig aan te tonen. Het kan ook zijn dat een hobbeltje in combinatie met het schakelen en net op dat moment aanzetten de ketting even deed opspringen.

Veel xc-wereldbeker wedstrijdrijders hebben tegenwoordig een mini-kettinggeleider aan de voorkant gemonteerd en ik heb zelf ook zo een ding op mijn trailbike zitten. Omdat de ketting heel af en toe toch wil opspringen en er af lopen.

Zo iets dus:
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Die heb ik ook op mijn Olympia F1X. Al is het maar om te voorkomen dat het toch ooit zou kunnen gebeuren. In die prijsklasse voorkom je sowieso liever dan achteraf repareren. Maar dat geldt dus eigenlijk altijd want niemand zit te wachten op dure reparaties die makkelijk te voorkomen zijn. Dus gewoon zo’n geleider monteren.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hoe een geleider aan de bovenkant de chainsuck tegengaat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Elvander schreef: vr 3 april 2020, 11:03 Hoe een geleider aan de bovenkant de chainsuck tegengaat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Mij ook niet, er worden nu 2 dingen door elkaar gehaald.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is deels juist. Maar tegelijk kan zo’n geleider er wel voor zorgen dat de ketting van bovenaf erop blijft liggen.

Het is ook niet geheel duidelijk hoe de ketting eraf is gelopen. Misschien wel van bovenaf en daar tussen crankstel (gezien de schade aan crank logisch) en frame gevallen.

Mocht je echt beide gevallen willen voorkomen is een extra geleider zoals downhill bikes die hebben nog een optie. En zo’n metalen plaatje op je frame om schade te voorkomen. Maar goed dan schiet je hele single ring setup ook wel een beetje z’n doel voorbij.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Elvander schreef: vr 3 april 2020, 11:03 Hoe een geleider aan de bovenkant de chainsuck tegengaat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Als de ketting vanaf de bovenkant tussen frame en crank/tandwiel valt, trap je de boel vast omdat daar de minste ruimte is. Onder heb je veel meer ruimte, je zal wat krassen in je BB trekken maar daar zal de ketting in principe niet vastlopen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:-q We agree :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: vr 3 april 2020, 11:03 Hoe een geleider aan de bovenkant de chainsuck tegengaat is mij nog niet helemaal duidelijk.
De vraag is of we per definitie met chainsuck te maken hebben. Kettingen springen er wel vaker af (vaker dan chainsuck voorkomt met 1x) en als je dan net wel doortrapt, dan trap je hem even vast als bij chainsuck.


Maar het kan ook nog steeds chainsuck zijn. En dan helpt die geleider inderdaad niet. Dank voor de correctie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
timmert26
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 september 2019, 21:42

Het is nu in ieder geval voor mij duidelijk wat de oorzaken zouden kunnen zijn. Vanaf nu daar gewoon nog even goed op letten. De uiteindelijke schade is gelukkig alleen bij de ketting en het voorblad gebleven. Het frame bijstippen zou niet mooi worden dus ze regelen een soort metalen beschermplaatje wat normaal op carbon fietsen zit.

Ik zie het begin volgende week als alles binnen is en dan hoor ik ook de schade. Kan niet extreem veel zijn voor een ketting een sram sx eagle voorblad.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

timmert26 schreef: vr 3 april 2020, 14:48 ......dus ze regelen een soort metalen beschermplaatje wat normaal op carbon fietsen zit.
:o
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
timmert26
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 3 september 2019, 21:42

Nou er ligt een nieuwe ketting op, het voorblad is vervangen en ze hebben een plaatje geplaatst. Rekening was iets minder dan E90.
Het plaatje doet alles weer super netjes lijken. Hetgeen eronder is netjes bedekt.
Afbeelding

Toen ik naar huis fietste even flink aangezet in alle versnellingen. In de zwaarste 2 versnelling sloeg de ketting telkens flink over. Direct gebeld, casette kon ook meteen vervangen worden. Ze hadden nog één liggen uit een demo model die enkele keren gebruikt was die voor E55,- incl. montage erop gezet kon worden :-q . Die ook vervangen. Uiteindelijke schade ongeveer E150,- voor alles.

Nu is alles in ieder geval gerepareerd en weer werkzaam. Morgen of overmorgen maar even een toertje doen en fingers crossed.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ai .. misschien iets te snel vervangen. Want dat zijn met een single setup toch wel de kransjes die het meest gebruikt worden. Als je nu even een rondje gefietst had en niet gelijk volle bak had de ketting mogelijk nog wat kunnen inslijten. Had ik pas ook op mijn racefiets. 1e 2 ritten bij harder aanzetten trapte de ketting iets door maar na 4 ritten merk ik niets meer.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie