Vraagje;hoe lagers te verijderen uit cups bottombracket cannondale scalpel si2 carbon

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ariebakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 21:20
Mijn mountainbike: Trek Superfly 100

Hallo, even een vraagje. afgelopen week bezig geweest om de bottom bracket BB30 uit mijn scalpel si2 te verwijderen. M.b.v. de Park Tool BBT-30.4 Brackettool was dit geen probleem.

Na een paar tikken kwamen beide kanten keurig los.
Ik had gehoopt om op deze manier alleen de lagers er uit te kunnen tikken 68062RS maar dat lukte helaas niet.
Bij het uittikken kwam de buitencup B3204 compleet naar buiten. Op zich ook geen probleem. Echter kon ik niks vinden om de lagers op een nette manier uit de B3204 cups te verwijderen. Inmiddels heb ik een complete set aangeschaft met nieuwe nieuwe cups die al voorzien waren van nieuwe ingeperste lagers en nieuwe afdichtingen.
https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... rame-cups/
https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... g-upgrade/

Inmiddels loopt het weer als een zonnetje maar ik vraag me af of er iemand een tip heeft om de lagers op een nette manier uit de cups te kunnen verwijderen.
Heb hier geen tooltje voor kunnen vinden. Zat zelf een een kleine pully trekker of iets dergelijks te denken.

Alvast bedankt voor het meedenken
Specialized Epic 29
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Zijn die cups van aluminium? Zo ja, dan kan warmstoken helpen. Alu zet meer uit dan de stalen lagers. Als de cups aan de achterkant dicht zijn, heb je alleen houvast aan de binnenste ringen en dan is verwijderen eigenlijk funest voor het lager.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als ze van plastic zijn dan zijn ze niet bedoeld om nogmaals te gebruiken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

zeroground schreef: vr 3 april 2020, 08:20 Zijn die cups van aluminium? Zo ja, dan kan warmstoken helpen. Alu zet meer uit dan de stalen lagers. Als de cups aan de achterkant dicht zijn, heb je alleen houvast aan de binnenste ringen en dan is verwijderen eigenlijk funest voor het lager.
Maar als het lager toch al kapot is dan hoef je dus niet voorzichtig te doen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ik vermoed dat die cups ook geen grote klappen en trekkrachten kunnen hebben.

En voor de minder technisch onderlegden is het wel handig om te melden dat een lager in- of uitbouwen via de binnenste ring hetzelfde is als een baby vasthouden aan zijn beentje. Het kan, maar het is er niet goed voor. :winkie:
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Meestal zijn cups en lager in elkaar geperst en bedoeld om als unit vervangen te worden.
ariebakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 21:20
Mijn mountainbike: Trek Superfly 100

Bedankt voor de reacties.
Het zijn inderdaad aluminium cups waarin de lagers gemonteerd zitten.
Dus de beste optie is dan inderdaad om deze een beetje warm te stoken denk ik.
Specialized Epic 29
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als je alleen de 6806-2RS lagers zou willen vervangen dan moet je die uit de houder zien te krijgen. Zoals gezegd is verwarmen van de houder een optie maar persen of eruit hameren (van het kapotte lager) werkt ook. Tenminste als je de houder goed kan afsteunen zodat ie niet beschadigd.
Lekker fietsen!
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Compleet lager vervangen dus incl. cups.
Lagers kunnen niks hebben, je zou ze dan met grote voorzichtigheid moeten proberen te lossen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee stelletje onnozelen !
De oude lagers zijn kapot, die kan je er gerust uit tikken zucht....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

:D
ariebakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 21:20
Mijn mountainbike: Trek Superfly 100

Hoi, ik heb hier hetzelfde probleem. Echter kreeg ik de cups niet eens uit m`n scalpel met de parktool BBT-30.4.
Het gaat om het nieuwe model scalpel 2. Met m`n vorige scalpel 2 van 2018 kon ik de cups er zo uit tikken met de BBT 30,4 tool.

Lijkt wel of het verlijmd is in het frame en durf ook niet te hard te slaan in m`n carbon frame.
Zat daarom al te denken aan een andere tool van Unior i.p.v. Parktool
https://www.bike24.com/p2159074.html

Iemand hier ervaring mee?
Ik ben ook op zoek naar een tooltje om de lagers op een nette manier uit de cups te kunnen verwijderen.
De standaard lagers die gebruikt worden in de cups zijn volgens mij ook niet van geweldige kwaliteit.
Zou daarom liever lagers van SKF willen gebruiken.

Alle tips zijn welkom.
Denk dat veel mensen hier plezier van gaan hebben
Specialized Epic 29
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik heb een bottombracket tool van alieexpress waarmee je zowel de complete trapas uit frames kunt trekken (en niet tikken) maar ook de lagers zelf uit de cups als je dat zou willen.

Daar zitten verschillende ringen en dergelijk bij om zowel gpx, shimano of 30 mm as lagers er uit te trekken.
ariebakker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 25 april 2011, 21:20
Mijn mountainbike: Trek Superfly 100

Ok,

Klinkt goed.
Zou je daar een linkje van kunnen plaatsen?
Ben namelijk wel benieuwd hoe je de lagers dan uit de cups kan verwijderen.
Specialized Epic 29
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

https://nl.aliexpress.com/item/40003103 ... d26bec2-28

De professionele versie heeft een fijnere handle ten opzichte van de inbussleutel van de niet professionele

Precies hetzelfde als met de bb uit het frame, goede ringen selecteren en draaien maar.

Soms komt met een beetje pech ook het lager uit de bb voordat de bb uit het frame komt. Ook dan kun je met een beetje handigheid door andere ringen te gebruiken de bb shell alsnog uit het frame krijgen
Plaats reactie