Paar beginners vragen leiding hydraulische schijfrem vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Ik heb al sinds ongeveer 25 jaar een mountainbike en ik doe altijd al het onderhoud zelf en heb alle onderdelen al wel eens vervangen en bijvoorbeeld onderhoud aan mijn geveerde voorvork gedaan.

Maar (hydraulische) schijfremmen zijn nieuw voor mij.
Ik heb er een nieuwe Rockshox op gezet en nu is de remleiding van het Deore LX remsysteem iets te kort.
Ik heb een nieuw stuk remleiding gekocht, een bleeding kit en minerale remolie; alles van Shimano.

Ik heb de YouTube filmpjes bekeken en tutorials gelezen. Dit gaat me wel lukken.

Ik heb wel nog een paar vragen.

- Ik neem aan dat het het beste is de oude olie uit het systeem te verwijderen en nieuwe olie in de nieuwe leiding te gebruiken, of kan ik de oude olie hergebruiken?
- De fiets is Shimano afgemonteerd met zoals gezegd een Deore LX schijfrem systeem. Kan ik er vanuit gaan dat er nu ook de minerale olie van Shimano in zit en zo niet, kan ik dat op één of andere manier zien of controleren?
- Als er andere olie in zit, moet/kan ik die volledig verwijderen op één of andere manier? Is daar een handige manier voor?

Ik heb verder begrepen dat het systeem zelfstellend is. Heeft iemand ergens een uitleg hoe dat zelfstelmechanisme technisch werkt?
De huidige remblokken zijn gebruikt, maar hebben nog ruim voldoende over. Als ik het systeem nu opnieuw inregel (met een bleeding block) en daarna de gebruikte remblokken terug zet, gaat het systeem zich daarop opnieuw instellen.
Ik neem aan dat als ik dan over een tijdje weer nieuwe blokken plaats, het systeem zich daar weer op aan zal passen, wanneer die blokken natuurlijk dikker zijn dan de huidige gebruikte?

Ik hoop dat jullie me willen helpen ook ervaring op te doen wat betreft hydraulische schijfremmen. Ik vind het in ieder geval interessante techniek!
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Shimano gebruikt al sinds jaar en dag minerale olie dus ook jouw systeem.
Ik zou nieuwe olie gebruiken, heb je meteen een "servicebeurtje" uitgevoerd.
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Dank je voor je snelle reactie! Klinkt me inderdaad als het beste om te doen. Tenslotte zijn het de kosten niet.
Hoeveel gaat er eigenlijk ongeveer in een voorremsysteem?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er gaat maar heel weinig in.
Maar het is goedkoper om 1 liter te kopen dan 2x heel weinig. Een tussenweg is er bij Shimano niet.
Met een liter kan je wat knoeien, prutsen en oefenen. Ook heb je genoeg voor je achterrem, een volgende keer enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bnwgraaf schreef: za 4 april 2020, 21:19 Ik heb verder begrepen dat het systeem zelfstellend is. Heeft iemand ergens een uitleg hoe dat zelfstelmechanisme technisch werkt?
De huidige remblokken zijn gebruikt, maar hebben nog ruim voldoende over. Als ik het systeem nu opnieuw inregel (met een bleeding block) en daarna de gebruikte remblokken terug zet, gaat het systeem zich daarop opnieuw instellen.
Ik neem aan dat als ik dan over een tijdje weer nieuwe blokken plaats, het systeem zich daar weer op aan zal passen, wanneer die blokken natuurlijk dikker zijn dan de huidige gebruikte?
Ja, in het reservoir zit genoeg olie om de slijtage te compenseren en is ook genoeg ruimte voor olie om de blokjes bij vervanging weer volledig terug te kunnen drukken.


Het zelfstelmechanisme is gewoon een stom, hoekig rubbertje om de zuiger heen dat iets verspringt als het te ver vervormt als de zuiger te ver beweegt. En dan blijft de zuiger iets verder uit staan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De andere helft vh zelfstellende is het reservoir in de hendel.
Daar zit een olievoorradje, om de slijtage vd blokjes op te vangen.
Ook wordt op deze manier uitzetten vd remolie opgevangen.
Het is een zgn open systeem. De olie kan vrij heen en weer tussen het remsysteem en het reservoir.
Open betekent niet dat er olie uit kan, of dat er lucht (of water) in kan komen.
Er zit een harmonika rubbertje tussen de olie en de buitenlucht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Maar als je ze helemaal afvult met olie terwijl er versleten blokken in zitten en je drukt later een keer de zuigers terug als je de blokken wil vervangen dan zit er te veel olie in. Je zult dan wat olie uit het reservoir moeten laten ontsnappen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

TS schrijft dat hij een bleed block gebruikt. Dus zal dat probleem niet optreden want dan stel je af op maximaal ingedrukte zuigers.

Alleen bij monteren van de remblokjes even een paar keer pompen zodat de zuigers zich zetten en dus zelf stellen zoals al eerder is aangegeven.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Heb je ook een olijf en een pennetje erbij gekocht voor je nieuwe remleiding?
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Dank jullie allemaal weer voor de reacties!

Ik heb nu het spuitje onder op de nippel van de remklauw gezet, de bleeding plug boven op de rem hendel verwijderd en de olie eruit gezogen.
De vloeistof ziet er meer oranje uit dan die in het nieuwe flesje van Shimano. Verschilt die kleur wel eens of verandert/verkleurt dat in de loop van de tijd?

Ook na herhaaldelijk de remhendel inknijpen komt er maar ongeveer 3ml olie uit. Is dat alles, of blijft er nog in het reservoir zitten?

Kan ik op dit punt beginnen met wisselen van de leiding en opnieuw afvullen?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De kleur kan wisselen van zwart, oranje naar roze.
Meestal spuit je van onderen gewoon nieuwe olie erin om de oude eruit te halen.
Ik zou nu gewoon lekker gaan wisselen, mocht er nog wat inzitten dan komt dag er straks wel uit bij het vullen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies. Je zou als je alle oude olie wilt verwijderen nog een keer met een compressor kunnen doorblazen (met beleid .. :winkie: ) maar het is niet nodig.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Elvander schreef: zo 5 april 2020, 12:29 Heb je ook een olijf en een pennetje erbij gekocht voor je nieuwe remleiding?
Bij de remleiding zaten 2 setjes olijf/pen erbij plus het gereedschapje om het pennetje aan te brengen.

Eén kant heb ik het pennetje al gemonteerd; strak tegen de leiding aan zonder kier.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

bnwgraaf schreef: zo 5 april 2020, 12:45
Elvander schreef: zo 5 april 2020, 12:29 Heb je ook een olijf en een pennetje erbij gekocht voor je nieuwe remleiding?
Bij de remleiding zaten 2 setjes olijf/pen erbij plus het gereedschapje om het pennetje aan te brengen.

Eén kant heb ik het pennetje al gemonteerd; strak tegen de leiding aan zonder kier.
Okidoki :-q
Ik kreeg gisteren bij de lokale shop de verkeerde mee en moest toen 40km naar mantel rijden voor de goede...
Maar is ook weer gelukt :-D
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Gelukt! Mede dankzij jullie hulp!

Ik neem aan dat het aandraaien van de nippels aan het einde van de kabels vast moet, maar niet oneindig vast, net als bij snelkoppelingen van CV leidingen.
Ik had geen momentsleutel dus het moest op gevoel.
Ik zal de komende tijd de boel in de gaten houden op olie lekkage.

Net even heel kort getest. En het remt weer super! Nu viel pas op dat achter lang niet meer zo krachtig remt, dus die ga ik zo ook maar eens even ontluchten!

Gebruiken jullie trouwens locktite bij de bouten van de remklauw?

Nogmaals tnx allen!
Plaats reactie