Paar beginners vragen leiding hydraulische schijfrem vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je ze regelmatig controleert dan is dat niet nodig.
Als je daar niet attent in bent dan is het wel aan te raden.
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Zo, achter ook gedaan, maar die blijft iets minder goed remmen en piept heel erg.

Ik weet van de oude cantilevers dat dat o.a. met de stans van de blokken te maken heeft en velg-remblok combi, maar hier valt weinig te stellen toch?
De schijf loopt mooi vrij als je niet remt.

Zou het kunnen zijn dat er tijdens gebruik toch viezigheid of vettigheid op gekomen is?
Ik heb ze nog iets opgeschuurd maar dat hielp ook niet.

Misschien als mooi voorjaarsonderhoud toch maar gewoon een nieuwe set blokjes?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat kan zeker. Of iets schuin afgesleten waardoor ze sneller gaan piepen. Je kunt nog proberen te ontvetten en dan opschuren. Officieel zou je ze dan nog een poosje in de oven kunnen leggen op 200gr dan bakken ze weer uit. Maar het kan soms een irritant klusje zijn om ze weer goed werken te krijgen.

Nieuwe en je schijven goed ontvetten kan dan een simpelere oplossing zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

bnwgraaf schreef: zo 5 april 2020, 15:21 Gebruiken jullie trouwens locktite bij de bouten van de remklauw?
Ik ben een grote fan van blauwe locktite😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nieuwe boutjes zijn doorgaans van borgmiddel voorzien, maar je kunt er wat locktite op doen.

Vervuilde (door vettigheid) blokjes reanimeren is mij nog nooit gelukt. Niet in de oven, niet door schuren, niet door uitkoken, niet door ontvetten en niet met een verfstripper erop. Dus daar begin ik niet meer aan :D
Beter is het te voorkomen door nooit met spuitbussen in de buurt van je fiets te komen. Nooit dus. En ontluchten met bleedblock, als het mis gaat krijg je de schijf nog wel schoon maar de blokjes dus niet.

Voor perfect werkende remmen is het niet alleen belangrijk dat de schijf vrij loopt, maar ook dat de klauw exact uitgelijnd staat op de schijf, niet een fractie scheef. De beste manier om af te stellen zie je op een filmpje van Hope, wat je op hun site kunt vinden (methode werkt ook voor andere merken).
Dit filmpje dus:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Ondanks dat ik de achterrem ook ontlucht heb, de schijf goed vetvrij heb gemaakt en nieuwe remblokjes heb geplaatst, blijft die toch duidelijk minder stevig remmen dan de voorrem.

Het gevoel van weerstand en knijpafstand in de remhendel is bij beide remmen gelijk, maar achter is de remwerking niet zo sterk.

Heeft iemand enig idee? Kan het bijvoorbeeld zijn dat (één van) de zuigers vast zit of zo?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan altijd, maar dat maakt voor de remkracht niet uit.
Het gevoel en het knijpen zijn v en a gelijk, dus dat geeft aan dat je geen lucht in de achterrem hebt. Ook zal de remklauw aardig recht staan, anders zou het vager aanvoelen.
Dus dat lijkt goed genoeg om te kunnen remmen.
Misschien moet je de remblokjes flink inremmen.
Rij eens een blokje om, met de achterrem half ingeknepen.
Je gaat na een paar honderd meter steeds meer weerstand voelen. Meer weerstand is goed.
Misschien heb je ook wat olie gemorst bij het ontluchten.
Blokjes even goed ontvetten.

Redenen waarom je voorrem beter is / kan zijn dan je achterrem:
1) je voorrem vertraagt altijd 2x zoveel als je achterrem. Als je remt verplaatst je zwaartepunt naar voren, je achterwiel krijgt steeds minder grip, je voorrem steeds meer.
2) het kan zijn dat je voor een grotere remschijf hebt dan achter (wordt vaak gedaan, juist vanwege punt1)
3) het kan zijn dat je achter minder profiel hebt dan voor. Dit scheelt vooral in het terrein erg veel.
4) het kan zijn dat je achter andere remblokjes hebt dan voor.
5) achterremblokjes en schijf worden eerden vet, vanwege de ketting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 24 april 2020, 18:13 Kan altijd, maar dat maakt voor de remkracht niet uit.
Het gevoel en het knijpen zijn v en a gelijk, dus dat geeft aan dat je geen lucht in de achterrem hebt. Ook zal de remklauw aardig recht staan, anders zou het vager aanvoelen.
....
Bedankt voor je reactie.
Omdat de hele remklauw los geweest is, heb ik deze nog eens opnieuw uitgelijnd, omdat ik zag dat de remschijf een heel klein beetje zijdelings bewoog bij inknijpen van de rem.
Ook zag ik, dat (heel slordig) het veertje niet helemaal goed zat.
Na deze twee acties was de remwerking al een heel stuk beter.

Het verschil in werking tussen voor en achter kan ik na jou uitleg begrijpen.
En inderdaad, er is verder nog nauwelijks met het nieuwe blokje geremd, dus ik zal er inderdaad eerst eens een paar tochtjes mee maken!
Plaats reactie