Banden voor de Zwitserse Alpen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De Missus en ik zijn ook geen enorme helden, maar pakken naast mooie tochten wel graag een bikepark mee.
Wij hebben onder onze Canyon Spectral(die van haar) en Trek Remedy (die van mij) in de Alpen en Wales vooral een DHF/DHR combi.
Het rolt absoluut minder snel als een Ardent die ik bij meerdaagse tochten nog wel achter gebruik, maar zeker voor wil je vooral grip, grip en nog meer grip want dat geeft het vertrouwen waarmee je uiteindelijk meer gaat durven en kunnen.
Waarschijnlijk komen betere rijders met minder noppen weg, maar wij hebben nu nog liever de extra grip-hulp boven minder rolweerstand.
Daarnaast het klimmen, tja een lichter rollende band scheelt wel iets, maar als je over een leuke technische uphill trail gaat vind ik het verschil met een snellere band met weer minder grip niet groot en kom je ook omhoog wat makkelijker weg met een niet perfecte lijn keuze.
Naar Wales hadden we in oktober een reserve wielset mee met meer allround banden (WTB Vigilante 2.3) en ondanks dat we daar ook tochten van 35-50km maakten zijn die de wielhoezen niet uit geweest.
In de bergen hangt alles natuurlijk af van hoe je klimt, maar als ik een 500-1000hm moet pakken gaat dat sowieso in een redelijk ontspannen tempo om fit te blijven voor de afdaling. Bij een meerdaagse tocht door de Alpen waren onze fietsen omhoog over de trails ook niet wezenlijk langzamer als meer XC getunde fietsen, maar voor ons is omhoog ook geen wedstrijd.

Als de Bikeparken weer open gaan en lets hope: eind juni onze vakantie naar Morzien doorgaat ga ik achter een dissector achter proberen.
Lijkt iets minder rol weerstand te hebben als een DHR en meer grip ls een agressor dus ben benieuwd en een 2e set met 2.6 banden van Vittoria: Martello+Aggraro, puur omdat ik de 2.6 Mezcal/Barzo van ze hier erg fijn vind rijden en ze in de uitverkoop tegenkwam :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor telt de rolweerstand ook duidelijk minder, dus daar zou ik inderdaad iets met zoveel nop nemen dat je er vertrouwen in krijgt. Achter kom je in mijn ervaring (dus met het soort tochten die ik gemaakt heb) ook met minder nop prima weg.
Ook op de flowtrails in Saalbach en een rode route in Coed y Brenin (Wales) had ik niet het gevoel meer nodig te hebben.

Maar nogmaals, het is erg afhankelijk van waar (soort terrein en omstandigheden) en hoe (hard en lomp) je precies gaat rijden.
Daarom ook uitgebreid omschreven wat mijn omstandigheden waren, want iemand die meer gravity-achtig naar beneden wil knallen komt dus wel te kort met een NN.

Inmiddels ben ik gewend aan een e-mtb met 2.8 Minion DHR's en tsja, dat is wel een stapje hoger op de gripladder :D
Maar ook dermate lomp rubber dat ik die niet zonder "e" 1.500 meter naar boven zou willen trappen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bij het echt steile neerwaartse spul is een beetje nop ook wel gewenst, aangezien je dan de meeste remkracht uit je achterrem haalt.
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Het gaat zeker geen snelheidsfestijn worden! Ik MTB al ruim 25 jaar maar dit is serieus de eerste keer dat ik me verdiep in banden. Heb het altijd gedaan met de banden die gemonteerd waren en daarna kocht ik gewoon dezelfde als ik geen klachten had. Onder mijn huidige fiets zitten al veel grovere banden dan ik ooit heb gehad en dat heb ik best gemerkt. Nooit verwacht dat dit zoveel verschil uit kan maken qua fietsbeleving. Ik heb heel veel grip nu (fiets regelmatig Bergschenhoek met losse ondergrond en veel bochtjes) en mijn huidige fiets heeft veel minder moeite met de grip in bochten. Merk zelfs dat ik nu overmoedig begin te raken. Aan de andere kant heb ik soms het gevoel aan de ondergrond vast gezogen te worden als ik dit niet wil. Ik word nu wel sterker daardoor en het effect is minder... maar toch....

Om zeker te zijn dat ik het maximale fun uit mijn trip haal wil ik gewoon de "perfecte" banden onder mijn fiets hebben voor mijn fietsweekje. Ik heb in het verleden met waarschijnlijk ongeschikte banden tochten in BE en DE gereden gezien mijn ervaringen daar en dat wil ik nu voorkomen :winkie:

Uiteindelijk zal het met elke band lukken maar nu heb ik speciaal een trailbike voor dit soort zaken gekocht dus dan wil ik er ook echt iets mee gaan doen ook! Het maximale zal ik er waarschijnlijk nooit uit halen want zo'n goede biker ben ik ook weer niet. Het gaat om maximale fun 8)

Wat ik overigens ook niet helemaal zie, waaraan herken je een voorband cq achterband? Ik zag dat een aantal top downhillers gewoon voor en achter dezelfde band hebben maar volgens mij is dit niet "normaal". Die aggressors lijken me overigens ook wel een optie... lijkt de middenweg zonder echt veel concessies te doen?
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik gebruik geen Maxxis banden, maar heb wel eens in de Zwitserse Alpen gefietst (en als er een lift is dan wil ik hooguit een stukje omhoog fietsen om bij de lift te komen)...

1) Als het de eerste keer in de Alpen is, je eigenlijk niet echt weet wat je qua terrein precies moet verwachten, etc... zou ik erg terughoudend zijn met banden als RockRazor, Minion SS, etc... om de volgende redenen:
a. je moet de condities ter plaatse kunnen inschatten, als het echt bagger is moeten ze er vanaf..
b. zelfs al is het stralend en zonnig dan kom je meer dan eens nog 'vettige' stukken in het bos tegen; dat is te rijden (BTDT) maar vraag een heel fijngevoelige bediening van de achterrem en commitment voor de bochten (voorzichtig werkt niet, je moet die zijnoppen aan het werk zetten).
c. veel mensen knijpen reflexmatig vol de achterrem dicht wanneer ze een inschattingsfout maken; op bosgrond heb je geen noppen die je als een soort ankers door de grond trekt, het is vrij snel blij dat ik glij...


2) De "perfecte" band bestaat niet, weersomstandigheden komen daar veel kritischer en dingen als Nobby Nic en vergelijkbaar wil ik geen alpen bikepark mee in; niet qua profiel en niet qua karkas... Persoonlijk zou ik dat niet in 1 set banden willen verenigen en sowieso meerdere banden meenemen om op de omstandigheden te kunnen inspelen en voor het geval je er eentje aan flarden rijdt...

(ik heb er doorgaans banden 1000~1200g opliggen zodat je naar beneden niet hoeft in te houden om je banden heel te houden)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Heel erg simpel, maar de voorband is meer op zijdelingse grip ingericht om de lijn te houden die je stuurt en niet links of rechts zijwaarts weg te glijden. De achterband is vooral gericht op grip voor het remmen en aandrijven dus grip in de lengterichting, vooruit achteruit. Maar ook voor moet je remmen, en ook achter moet je de lijn houden dus het is in de praktijk vaak subtieler.

Maar kom je expres of per ongeluk op de limiet in een bocht wil je ALTIJD dat het achterwiel eerst wegglijd, Want dat heet een slip, of een drift, en als het voorwiel eerst gaat heet het een crash.

En als dit allemaal zo nieuw voor je is zou ik contact zoeken met de gids van je tocht en hem of haar om advies vragen.

Happy trails!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Ik denk dat ik gewoon een extra set banden meeneem. Ik had heel naief gehoopt dat er voor de alpen wel een paar banden waren die je er bijna standaard onder kan gooien :tong

@Heckler. Toevallig dacht ik er gisteren aan om de gidsen van MTB Verbier een mailtje te sturen. Ik bezocht hun website en zag een plaatje van het team en ze hadden allen vrij serieuze banden onder (of is het nou op?) hun fietsen gemonteerd.
https://www.mtbverbier.com/meet-the-team/

Wat betreft verschil voorband icm acherband. Ik heb eigenlijk maar 1 fiets gehad waarbij ik voor een andere band had zitten dan achter en dat was jaaaaaren geleden. Toen was het DE combinatie, Racing Ralph en Nobby Nick (en me dus nooit verdiept waarom, het werkte gewoon perfect). Toen de 29-ers kwamen heb ik alleen nog maar met banden gereden zoals Rocket Rons. Ik denk dat de grote wielmaat eea compenseert maar ik vond dat dit soort banden weinig vertrouwen geven tijdens technische afdalingen en hadden inderdaad snel de neiging om over de voorwielen weg te glijden. Als ik nu naar het profiel van de band kijk snap ik waarom. Mijn huidige combi doet dit dus helemaal niet en vandaar mijn bijna ongelukjes van de laatste tijd want de grip is soms zo goed dat ik overmoedig raak. Mijn fiets is nu soms potentieel sneller dan mijn brains en techniek :winkie: Mens is nooit te oud om te leren :oops: Probeerde dit onderwerp met mijn maat te bespreken en die had zoiets van... "pffff het zal allemaal wel" :D Ben/was dus niet de enige 8)

Ik ga even de gidsen een mail sturen en kijken wat zij adviseren.
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Ben aan het denken geslagen over welke banden ik vroegah had. Herinneren jullie deze banden noog nog nog?
Afbeelding
Plaatje gepikt van internet, was niet mijn fiets..

Die remmen had ik toentertijd ook... Nostalgie :) Evenals een kaal alu frame. Was toen hip :)
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie klassieke Pace MTB, voorband lijkt een Panaracer Dart, specifieke voorband vaak gebruikt met Smoke achter.

En ik heb die website van Verbier eens aangeklikt en ik zieze met XC helmen en schoeisel, geen body protectie en miniale kniestukken. Het kan er dus relatief gematigd aan toe gaan ook. Kijk ik even verder en ik zie dat ze 4 verschillende type routes aanbieden, en dan kennen ze nog 4 levels van skill en 4 levels van fitness. Het is allemaal nogal georganiseerd, Zwitsers bijna. 8)

Do you like

LEISURE / SCENIC You enjoy riding up and down. Flow trails with medium challenges on rocks and roots, easy bike park trails.
TRAIL / XC You enjoy riding up and down. Flow trails with medium challenges on rocks and roots, easy bike park trails.
ENDURO ADVENTURE You enjoy the natural trails on an all mountain experience and do not mind putting in the effort for good descents and adventure. Like technical challenges and demanding terrain. Not shy of a hike a bike.
GRAVITY Like to ride as much down on technical trails with little climbing effort. Lift assisted bikepark and enduro trails.


Bij deze categrorieen passen de verschilende banden die zijn genoemd. Scenic is het niet, en voor Trail kies ik Nobby Nic, Wolfpack Cross en bij Maxxis is dat Ardent of Rekon. Enduro en Gravity is voor de Magic Mary, van Maxxis de Minions, Assegai, High Rollers, allen met stevige (zware) karkassen. Iets er tussen in, stevige Trails met een uitstapje Enduro zou ik voor de Wolfpack Trail gaan of de Enduro banden met minder zware karkassen. En achterop kies ik dan ook graag de goed rollende treads als Agressor of Hans Dampf.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Vorig jaar heb ik bij mtbverbier een paar dagen gefietst, fenomenaal. Enduro/trail ritten met supertoffe gids Benv, een toprijder en heel relaxed. Als jullie een beetje dikke trails gaat rijden en je wilt Maxxis behouden zou ik de dhf/dhr pakken en dan in de sterkste casing. De trails varieren van supermellow flow tot serieus enduro maar als Ben in de gaten heeft dat je wel wat kunt kom je op delen waar je vooral protectie nodig hebt tegen scherpe stenen. Als er iets vervelend is dan is t lekke banden als je in een groep fietst!

Ben reed vorig jaar trouwens nog met binnenbanden tot grote hilariteit van de rest. Hij reed ook als enige lek...Er was overigens ook een groep xc rijders die op superlichte Schwalbe Racing Ralphs reden zonder issues....
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Heckler40 schreef: wo 8 april 2020, 01:22 Mooie klassieke Pace MTB, voorband lijkt een Panaracer Dart, specifieke voorband vaak gebruikt met Smoke achter.

En ik heb die website van Verbier eens aangeklikt en ik zieze met XC helmen en schoeisel, geen body protectie en miniale kniestukken. Het kan er dus relatief gematigd aan toe gaan ook. Kijk ik even verder en ik zie dat ze 4 verschillende type routes aanbieden, en dan kennen ze nog 4 levels van skill en 4 levels van fitness. Het is allemaal nogal georganiseerd, Zwitsers bijna. 8)

Do you like

LEISURE / SCENIC You enjoy riding up and down. Flow trails with medium challenges on rocks and roots, easy bike park trails.
TRAIL / XC You enjoy riding up and down. Flow trails with medium challenges on rocks and roots, easy bike park trails.
ENDURO ADVENTURE You enjoy the natural trails on an all mountain experience and do not mind putting in the effort for good descents and adventure. Like technical challenges and demanding terrain. Not shy of a hike a bike.
GRAVITY Like to ride as much down on technical trails with little climbing effort. Lift assisted bikepark and enduro trails.


Bij deze categrorieen passen de verschilende banden die zijn genoemd. Scenic is het niet, en voor Trail kies ik Nobby Nic, Wolfpack Cross en bij Maxxis is dat Ardent of Rekon. Enduro en Gravity is voor de Magic Mary, van Maxxis de Minions, Assegai, High Rollers, allen met stevige (zware) karkassen. Iets er tussen in, stevige Trails met een uitstapje Enduro zou ik voor de Wolfpack Trail gaan of de Enduro banden met minder zware karkassen. En achterop kies ik dan ook graag de goed rollende treads als Agressor of Hans Dampf.

Enjoy!!
Klopt, Panaracer :)

Nee klopt ook. Je moet van te voren aangeven op welk niveau je zit. Eigenlijk zouden we vooraf nog een clinic hebben en ook daar hadden we dingen af kunnen stemmen maar die is geannuleerd ivm Corona.

Ik heb ze overigens gemaild en een echt sluitend advies heb ik niet gekregen maar wel dat het heel verstandig is om met versterkte wangen te gaan rijden ivm de stenen daar. Jouw advies om achter Agressors te doen neem ik over. Ik neig voor toch naar overkill. Better safe than sorry. Overigens Maxxis is niet heilig maar ik wilde het makkelijker houden en niet een merkdiscussie starten oid.
Laatst gewijzigd door Jordi75 op wo 8 april 2020, 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

mugged schreef: wo 8 april 2020, 10:29 Vorig jaar heb ik bij mtbverbier een paar dagen gefietst, fenomenaal. Enduro/trail ritten met supertoffe gids Benv, een toprijder en heel relaxed. Als jullie een beetje dikke trails gaat rijden en je wilt Maxxis behouden zou ik de dhf/dhr pakken en dan in de sterkste casing. De trails varieren van supermellow flow tot serieus enduro maar als Ben in de gaten heeft dat je wel wat kunt kom je op delen waar je vooral protectie nodig hebt tegen scherpe stenen. Als er iets vervelend is dan is t lekke banden als je in een groep fietst!

Ben reed vorig jaar trouwens nog met binnenbanden tot grote hilariteit van de rest. Hij reed ook als enige lek...Er was overigens ook een groep xc rijders die op superlichte Schwalbe Racing Ralphs reden zonder issues....
Ik weet zeker dat mijn maat serieuze grenzen wil gaan verleggen dus ik ben bang dat ik aan de bak moet. RR is ook een prima band maar ik ga voor de zekerheid toch maar upgraden. :lol: Agressor achter en een iets grovere band voor zoals een DHR voor. Denk dat het nu wel goed gaat komen.

Het letterlijke antwoord van MTBVerbier was trouwens (hoop dat hij het niet erg vindt dat ik hem quote uit de e-mail):
Hoi Jordi, Minions zijn idd nogal zwaar en hebben behoorlijke rolweerstand. ze geven wel lekker veel vertrouwen naar beneden. Als je een wat soepeler rollende band wilt is de aggressor een goede, ook ardent of rekon zijn goede modellen om bijvoorbeeld als achterband te monteren en een Minion als voorband te nemen eventueel.
En uh, @ mugged, hoe was het eten daar eigenlijk? :winkie:
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Waanzinnig!!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als ik de plaatjes zo zie wordt het dus de Panaracer Neo Moto :winkie:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In tegenstelling tot de rest hier, zou ik juist voor stevige noppen monteren om goed te kunnen remmen.
Achter is het iets minder belangrijk, maar zoals gezegd is een minion ss een aparte ervaring (glad !)

DHF/DHR is altijd goed, of DHR voor, en een Assegai achter.

Zelf zou ik stevige banden nemen die absoluut noppen hebben, waarbij de achterband een wat sneller profiel mag hebben, maar zeker niet glad moet zijn.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie