Gaatje in aluminium velg.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Bovenstaande velg lijkt me een carbon.

Als de velg gebakken wordt voor het boren is het wel handig dat de ingesloten lucht een uitgang heeft. Dat het gaatje daarna niet afgewerkt wordt is opvallend.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

corex schreef: ma 6 april 2020, 10:57 Bovenstaande velg lijkt me een carbon.

Als de velg gebakken wordt voor het boren is het wel handig dat de ingesloten lucht een uitgang heeft. Dat het gaatje daarna niet afgewerkt wordt is opvallend.
Ik denk dat het hier mee te maken heeft.
B.v. wanneer je staal gaat verzinken, dat gebeurt in een bad met vloeibare zink, is alles wat hol is voorzien van gaten, de boel knalt anders letterlijk uit elkaar wanneer je je stalen voorwerp onderdompeld.
Om die reden weigert een verzinkerij zelfs producten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus om expansie tegen te gaan bij het 'bakken' van de epoxy.

Deze vond ik ook mooi:
philjunior@forum.singletrack.com schreef:It’s there to slowly let mud in so your wheels get heavier and heavier, and in 5 years time when you upgrade them to the same rims with different stickers on you find they’re much lighter and better.

Or maybe something to do with welding if they are welded rims? (why not put this hole in a location that would have a spoke hole I’m not sure.)

Posted 1 year ago
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

kermit schreef: zo 5 april 2020, 21:41 In principe is het gaatje bedoeld om water af te kunnen voeren wat in de holle ruimte van de velg terecht gekomen is, door de spaakgaten (bij wassen of heftige regenval, door diepe plassen rijden etc.). Dus als daar latex zit moet het er via een niet goed afdichtend velglint gekomen zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb naar de achtervelg gekeken en die heeft ook een klein gaatje. En nadat ik wat wheelies geoefend had zat er weer latex om het gaatje. Verder geen druk verlies. Nu krijg ik deze week mijn vittoria banden binnen dus zal dan maar het velgenlint controleren.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Aha....latex door het kleine afwatering gaatje....dat komt door dat je de whielie aan het proberen bent :-{ Dat moet je ook helemaal niet doen, dan krijg je dat :roll:
Een whielie moet je doen of anders gewoon nooit aan beginnen :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Lars TB schreef: ma 6 april 2020, 10:25 Gaatje zit net onder het velgbed, dus in het holle gedeelte van de velg. Afwatering lijkt me erg onlogisch. Want dan zou je de velg precies met het gaatje naar beneden weg moeten zetten. En daarbij zat er een sticker overheen.

Het is zeer waarschijnlijk vanuit het productieproces om lucht te laten ontsnappen als de velguiteinden met elkaar verbonden worden. Op dat moment zijn de andere gaten nog niet geboord. Maar dan nog kan ik de noodzaak niet echt verklaren.
Als het het enige gat is voordat de velgen gelast worden dan zou het kunnen om de warme lucht uit de velg te laten ontsnappen zodat je geen overdruk heb tijdens het afkoelen van de las. Dan krijg je niet een hele goede verbinding. Maar als het gelijmd word of wat dan ook dan heb ik geen idee.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef: ma 6 april 2020, 23:39
Lars TB schreef: ma 6 april 2020, 10:25 Gaatje zit net onder het velgbed, dus in het holle gedeelte van de velg. Afwatering lijkt me erg onlogisch. Want dan zou je de velg precies met het gaatje naar beneden weg moeten zetten. En daarbij zat er een sticker overheen.

Het is zeer waarschijnlijk vanuit het productieproces om lucht te laten ontsnappen als de velguiteinden met elkaar verbonden worden. Op dat moment zijn de andere gaten nog niet geboord. Maar dan nog kan ik de noodzaak niet echt verklaren.
Als het het enige gat is voordat de velgen gelast worden dan zou het kunnen om de warme lucht uit de velg te laten ontsnappen zodat je geen overdruk heb tijdens het afkoelen van de las. Dan krijg je niet een hele goede verbinding. Maar als het gelijmd word of wat dan ook dan heb ik geen idee.
Het overgrote deel van de gelaste velgen heeft het gaatje ook niet, tenzij ze dit dicht lassen (wat bij mijn weten niet gebeurt). Maar dan nog loopt de belasting niet extreem op. Het kan echter zijn dat ze in het begin wel problemen hebben gehad en daarna uit een soort automatisme vast hebben gehouden aan het gaatje.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Lars TB schreef: di 7 april 2020, 09:45
Mike123 schreef: ma 6 april 2020, 23:39

Als het het enige gat is voordat de velgen gelast worden dan zou het kunnen om de warme lucht uit de velg te laten ontsnappen zodat je geen overdruk heb tijdens het afkoelen van de las. Dan krijg je niet een hele goede verbinding. Maar als het gelijmd word of wat dan ook dan heb ik geen idee.
Het overgrote deel van de gelaste velgen heeft het gaatje ook niet, tenzij ze dit dicht lassen (wat bij mijn weten niet gebeurt). Maar dan nog loopt de belasting niet extreem op. Het kan echter zijn dat ze in het begin wel problemen hebben gehad en daarna uit een soort automatisme vast hebben gehouden aan het gaatje.
Wat Lars en Mike dus zeggen, dit gaatje heeft inderdaad te maken met lassen. In frames zie je deze gaten ook nog zitten. Afhankelijk van de producent wordt dit uiteindelijk nog weggewerkt of niet
Just do Ti, or did i die?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als dit gaatjes zijn tegen ophoping van water (als ik zo op het Fiets.nl forum kijk is dat een gekend probleem) hoef je natuurlijk niet de fiets weg te zetten met het gaatje naar beneden.

De centripuntaalkracht zorgt ervoor dat het water tijdens het rijden naar buiten gedrukt wordt, en daar zit dan dat gaatje. Door de druk wordt het naar buiten geslingerd. De kans dat er bij de TS een lek zit in zijn velglint is groot.

Mavic gebruikt een booglasproces om de supvelgen te lassen. Ik vermoed dat het een variant is op het stiftlassen. Hierbij is het profiel volledig gelast. https://www.youtube.com/watch?v=ql8GnpUCAYY . Ik heb zo maar het idee dat ontluchtingsgaten hierbij niet noodzakelijk zijn.
Plaats reactie