Ik heb het idee dat ik niet het maximale uit mijn vork haal. Afgelopen zondag in Zeddam geweest en omdat het zo stoffig was kon ik goed zien hoever mijn vork inveert. Ik heb nog niet eerder zulke afdalingen gedaan, lomp hard naar beneden, door alle remkuilen, mijn fiets heeft flink wat te verduren gehad. Echter veerde mijn vork maximaal (120mm) maar ongeveer iets meer dan de helft in.
Nu is ie afgesteld via deze website:
https://trailhead.rockshox.com/en/tunin ... 0/DEBONAIR
Dit zou mijn vork moeten zijn, serienummer staat achterop de kroon: 33T92091036. Is het dan een debonair of een solo-air? Serienummer zegt namelijk solo maar FS-RCN-RL-B1 zegt debonair.
Het gekke is: als ik 110 kg lichaamsgewicht invoer zou ik de vork op 157 psi moeten brengen. Als ik echter 115 kg (mijn huidige gewicht) invoer moet dit 205 psi zijn (dat is de huidige druk ook geloof ik).
Volgens mij is de sag ook juist. Is het handig om wat meer sag in te stellen (rond 30% misschien, weet zo niet hoeveel het nu is maar dat check ik vanmiddag) om zo wat meer veerweg te creëren? Het lijkt me dat ik ook wel rond de 160-170 psi kan gaan zitten.
In hoeverre zijn de fabrieksinstellingen dan nog realistisch?
Recon instellen
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Ik heb laatst ook even met die calculator lopen spelen, en ik merkte dat er een bug in zit: 112kg: 182psi, 113kg: 184psi, 114kg: 248psi...
Er staan wel wat regels online, zoals bij Enduro-Mtb. Zou ik toch eerder daar vanuit gaan.
Er staan wel wat regels online, zoals bij Enduro-Mtb. Zou ik toch eerder daar vanuit gaan.
Kijk inderdaad naar de sag waar je tussen de 20 en 30 procent moet zitten van je totale veerweg. Op YouTube staan genoeg filmpjes die je daar bij kunnen helpen.
Ik ken de recon zelf niet naar vergeet ook niet naar je rebound instellingen te kijken. Dat maakt enorm verschil.
Ik ken de recon zelf niet naar vergeet ook niet naar je rebound instellingen te kijken. Dat maakt enorm verschil.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Inderdaad. Ik heb nu mijn vorken en dempers afgesteld met een Shockwiz, en zonder uitzondering had ik de rebound te snel staan. Na aanpassingen voelt het veel beter en minder springerig (wat niet vreemd is als de rebound langzamer staat). Ook heb ik er nu minder lucht in zitten dan wat de fabrikanten aanbevolen.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Voordat mensen nu hun vork langzamer gaan zetten: in mijn ervaring heeft 90% de vork te langzaam staan en kun je hem beter iets sneller hebben staan dan langzaam. Maar voor de hoeveelheid veerweg gebruiken maakt dat niet het grote verschil.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Meestal gaat deze nattevinger stelregel aardig op om 20 tot 30% sag te verkrijgen.
Rijder gewicht in kg = druk in psi
De fabrikanten geven in hun tabel bijna altijd teveel druk op.
Rijder gewicht in kg = druk in psi
De fabrikanten geven in hun tabel bijna altijd teveel druk op.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Volgens mij is dat wel erg algemeen. Vorkpoot diameter, al dan geen cartridge type, positieve/negatieve drukkamers, solo/dual air. Toch wat te kort door de bocht.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 7 april 2020, 15:10 Meestal gaat deze nattevinger stelregel aardig op om 20 tot 30% sag te verkrijgen.
Rijder gewicht in kg = druk in psi
De fabrikanten geven in hun tabel bijna altijd teveel druk op.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- Konabud
- All rounder
- Berichten: 107
- Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
- Mijn mountainbike: Kona Honzo '20
160 psi nu, rebound staat vanaf dicht (schildpad) één klik open. Sag van bijna 30 mm. Vork veert meer en soepel in nu als ik met mijn volle gewicht op het stuur druk.
Is het dan nu een kwestie van spelen met de druk tussen maximaal effect en bottom-out? Grofweg gezegd dan?
Is het dan nu een kwestie van spelen met de druk tussen maximaal effect en bottom-out? Grofweg gezegd dan?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
Konabud schreef: ↑di 7 april 2020, 15:48 160 psi nu, rebound staat vanaf dicht (schildpad) één klik open. Sag van bijna 30 mm. Vork veert meer en soepel in nu als ik met mijn volle gewicht op het stuur druk.
Is het dan nu een kwestie van spelen met de druk tussen maximaal effect en bottom-out? Grofweg gezegd dan?
Ik denk dat je rebound best nog iets meer open (sneller) mag. Dan krijgt de vork tenminste tijd om ook weer uit te veren.
Ik ben zelf met mijn 75 kg dan ook redelijk licht kwa gewicht maar ter vergelijk en dan wel een reba.
80 psi en rebound 3 klikjes dicht vanaf snel.
Canyon Neuron CF9 2022
Inderdaad is 1 klikje dicht vanaf de schildpad waarschijnlijk wel erg langzaam. Probeer hier nog een beetje mee te spelen. De vork mag best wel zo snel uitveren dat je je handen niet sneller terug trekt als je de vork in duwt en dan los laat!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"